W Karpaczu o sztandarowych inwestycjach PLK. Wśród nich linia kolejowa: Bydgoszcz-Gdynia
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, Piotr Wyborski zadeklarował w środę na Forum Ekonomicznym w Karpaczu, ż celem firmy jest osiągnięcie rocznych nakładów inwestycyjnych w kolejnych czterech latach w wysokości 20 mld zł.
Szef PLK uczestniczył w panelu Forum dotyczącym inwestycji infrastrukturalnych. Jak przypomniał, spółka prowadzi kilka programów inwestycyjnych o łącznej wartości 80 mld zł.
- Do końca tego roku chcemy przekroczyć 50 proc. ich zaawansowania finansowego dzięki m.in. szybkiemu ogłaszaniu przetargów. Dzięki ogłoszeniu w ub. tygodniu przetargu na Warszawę Wschodnią przekroczyliśmy z kwotą 20 mld zł plan na ten rok w wysokości 16 mld zł - wskazał.
- Ale na tym się nie zatrzymujemy. Naszym celem jest osiągnięcie rocznych nakładów inwestycyjnych w kolejnych czterech latach w przeciętnie w wysokości 20 mld zł. To nakłady rekordowe - w poprzednich latach one były maksymalnie w wysokości 10-12 mld zł rocznie - zastrzegł.
Przytoczył dwie sztandarowe inwestycje, które - jak zaznaczył - ze względu na duży zakres generują m.in. duży popyt na usługi budowlane: rozbudowę linii 201 między Gdynią i Bydgoszczą przez Kościerzynę i Maksymilianowo, a także budowę połączenia Podłęże-Piekiełko.
Wyborski podkreślił, że projekty KPO zostały w „dużej części usprawnione”, dzięki czemu umożliwią w przyszłym roku modernizację i zwiększenie prędkości na 1,8 tys. km linii kolejowych, gdy efekty w poprzednich latach nie przekraczały 1 tys. km rocznie.
- Prowadzimy szereg działań, które umożliwiają poprawę efektywności inwestycji. Prowadzimy otwarty dialog z branżą poprzez forum inwestycyjne. W ramach tego forum ostatnio wprowadziliśmy możliwość płatności za materiały do 95 proc., wprowadziliśmy wymogi dotyczące sprzętu i zasobów (...), a także umożliwiliśmy możliwość mediacji związanych z roszczeniami w trakcie kontaktu, nie czekając na zakończenie umowy - wymienił szef PLK.
Zadeklarował ciągły dialog z interesariuszami lokalnymi, samorządami czy Centralnym Portem Komunikacyjnym, a także wolę poprawy cyfryzacji procesu inwestycyjnego. Wyborski przypomniał też, że spółka od września wprowadza do postępowań przetargowych wymagania związane ze standardami BIM (Building Information Modeling).