Prezydent: nie stoję po stronie żadnej z partii

2017-01-18, 09:26  Polska Agencja Prasowa

Prezydent powinien stać pośrodku konfliktów politycznych i nie włączać się w nie w sposób wyrazisty - powiedział w środę w RMF FM prezydent Andrzej Duda. Nie stoję po stronie żadnej z partii - oświadczył.

"Wykonuję taką rolę, jaka jest w moim przekonaniu rola prezydenta. Prezydent też jednak powinien trochę stać pośrodku konfliktów politycznych i nie włączać się w nie w sposób wyrazisty" - powiedział w środę w RMF FM prezydent Andrzej Duda.

Odnosząc się do zarzutów opozycji i części komentatorów, jakoby stał się prezydentem jednej partii - prezydentem PiS, Duda odpowiedział: "Opozycja to mówiła jeszcze zanim zostałem prezydentem. To jest retoryka jeszcze z kampanii wyborczej, kiedy myślę, że się nawet nie spodziewali, że prezydentem zostanę. Tej retoryki po wyborach nie zmienili i chyba nie należało się tego spodziewać". "Trzeba mnie atakować. Ja to rozumiem. Taka jest ich rola" - dodał.

Jak ocenił, opozycja jest w trudnej sytuacji. "Natomiast fakty są następujące: spotkałem się przecież z politykami i opozycji, i obozu rządzącego, w czasie kiedy Platforma Obywatelska sprokurowała ten konflikt sejmowy i okupację mównicy, ale tam nie było żadnej woli jakiegokolwiek polubownego rozwiązania" - zauważył.

Pytany czy podjęte przez niego rozmowy nie były tylko pozorną mediacją odpowiedział: "Chyba widzi pan jaka jest postawa przewodniczącego Grzegorza Schetyny: +nie bo nie+. Nie da się prowadzić negocjacji z ludźmi, którzy stawiają sprawę na zasadzie: +nie bo nie+".

"Jeżeli ktoś tak stawia sprawę i nawet nie szuka żadnej możliwości wyjścia z jakąś konstruktywną propozycją, to znaczy, że nawet nie chce prowadzić konstruktywnych rozmów. To on prowadzi rozmowy tylko dla pozoru. Ja podjąłem działania, to była moja inicjatywa, aby kwestia wpuszczenia mediów do Sejmu została załatwiona jak najszybciej" - zaznaczył prezydent Duda. "Rozmawiałem zarówno z marszałkiem Senatu Stanisławem Karczewskim na ten temat, jak i z marszałkiem Sejmu Markiem Kuchcińskim. Prowadziłem na ten temat od samego początku rozmowy, a to było przecież zarzewiem konfliktu" - powiedział prezydent.

Jak zauważył, podobna sytuacja - odmiennych stanowisk - miała miejsce w przypadku mediacji w sprawie Trybunału Konstytucyjnego. "Stanowiska były tak brzegowo odmienne, że tak naprawdę nikt nie chciał porozumienia w tej sprawie" - powiedział. "Nie stoję po stronie żadnej z partii, chcę rozwiązać sprawę" - podkreślił Duda.

Jak zaznaczył, formułowane w stosunku do niego określenie "notariusz dobrej zmiany" go nie obraża. Przyznał, że sam mówił tak o poprzednim prezydencie Bronisławie Komorowskim.

"Jeżeli ktoś podwyższał wszystkim Polakom wiek emerytalny poprzez swój podpis - mimo protestów wszystkich związków zawodowych, mimo protestów ludzi, mimo tego, że to był najważniejszy postulat w kampanii wyborczej (...) w tej sytuacji, jeżeli wbrew całemu społeczeństwu prezydent podpisuje taką ustawę (o podwyższeniu wieku emerytalnego), to ja mówię, że jest to działanie wbrew społeczeństwu" - podkreślił prezydent Duda.

"Generalnie jestem zadowolony z tego co robi rząd Prawa i Sprawiedliwości. To jest realizacja zobowiązań wyborczych. Proszę posłuchać, co mówią wyborcy: pierwszy rząd, który rzeczywiście realizuje swoje zobowiązania i traktuje je poważnie. Chyba powinniśmy być z tego zadowoleni" - powiedział prezydent. (PAP)

Kraj i świat

Byli szefowie CBA Mariusz Kamiński i Maciej Wąsik usłyszeli wyrok. Chodzi o aferę gruntową

Byli szefowie CBA Mariusz Kamiński i Maciej Wąsik usłyszeli wyrok. Chodzi o „aferę gruntową”

2023-12-20, 11:25
Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak złożyła ślubowanie w Sejmie

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak złożyła ślubowanie w Sejmie

2023-12-20, 10:57
W gmachu TVP dyżuruje grupa posłów PiS. Wśród nich Joanna Borowiak i Marek Suski

W gmachu TVP dyżuruje grupa posłów PiS. Wśród nich Joanna Borowiak i Marek Suski

2023-12-20, 09:26
Jarosław Kaczyński przed siedzibą TVP: nasz protest to obrona demokracji

Jarosław Kaczyński przed siedzibą TVP: nasz protest to obrona demokracji

2023-12-20, 00:21
Powołano komisję śledczą do zbadania tzw. afery wizowej. W składzie 11 posłów

Powołano komisję śledczą do zbadania tzw. afery wizowej. W składzie 11 posłów

2023-12-20, 00:12
Sejm podjął uchwałę dotyczącą mediów publicznych i Polskiej Agencji Prasowej

Sejm podjął uchwałę dotyczącą mediów publicznych i Polskiej Agencji Prasowej

2023-12-19, 23:41
Andrzej Duda: nie zgodzę się na podważanie statusu sędziów powołanych przez Prezydenta RP

Andrzej Duda: nie zgodzę się na podważanie statusu sędziów powołanych przez Prezydenta RP

2023-12-19, 19:40
Rząd przyjął poprawkę do projektu budżetu na 2024 rok. Zakłada podwyżkę dla nauczycieli

Rząd przyjął poprawkę do projektu budżetu na 2024 rok. Zakłada podwyżkę dla nauczycieli

2023-12-19, 19:07
Prezydent do marszałka Sejmu o uchwale medialnej: cel nie może usprawiedliwiać łamania prawa [aktualizacja]

Prezydent do marszałka Sejmu o uchwale medialnej: cel nie może usprawiedliwiać łamania prawa [aktualizacja]

2023-12-19, 17:08
Odwołanie Jacka Kurskiego jako przedstawiciela w Banku Światowym. NBP zabrał głos

Odwołanie Jacka Kurskiego jako przedstawiciela w Banku Światowym. NBP zabrał głos

2023-12-19, 16:33
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę