W Stanach Zjednoczonych w ubiegłym roku liczba osób starszych korzystających z social mediów wzrosła o 16 proc., podczas gdy w 2012 r. wzrost był 4-proc. Na Facebooku to właśnie seniorzy byli tą grupą wiekową, której członkowie w 2013 r. najbardziej zwiększyli aktywne uczestnictwo na portalu. Co ciekawe, najbardziej spadła wtedy liczba aktywnych użytkowników w wieku do 24. roku życia. Również w Polsce w ostatnich trzech latach to w grupie wiekowej 50+ portal zyskiwał najwięcej użytkowników – ich liczba podwoiła się z 718 tys. w 2010 roku do 1,55 mln w 2013 roku. Stanowią oni ok. 10 proc. użytkowników Facebooka.
– Polscy seniorzy nie różnią się niczym od seniorów na całym świecie, może poza tym, że częściej dotyka ich problem wykluczenia cyfrowego – zauważa Bucki.
W Polsce wśród 13,7 mln osób w wieku 50+ z sieci nie korzysta 67 proc., czyli ponad 9 mln osób. Według badań Megapanel PBI Gemius z 2012 r. wśród osób w wieku 60 + tylko 12 proc., a więc ponad 900 tysięcy osób, wykorzystuje komputer i internet. Dla porównania wśród osób w wieku 7-59 lat internetem posługuje się 65 proc. osób. Jednak istnieje szansa na poprawę tej sytuacji, gdyż sieć jest często odpowiedzią na problemy seniorów.
Portale społecznościowe pozwalają seniorom aktywniej uczestniczyć w życiu rodziny, np. poprzez rozmowy online z dziećmi i wnukami, które mieszkają daleko od rodzinnego domu, czy przez śledzenie zdjęć umieszczanych przez nich w sieci.
– Starsi Polacy najczęściej w sieci znajdują to, czego brakuje im w świecie analogowym, czyli komunikację i możliwość kontaktu z rówieśnikami. Jest to remedium na ich problemy takie jak depresja czy osamotnienie – wyjaśnia specjalista ds. komunikacji. – Obserwujemy bardzo ciekawe zjawisko polegające na tym, że seniorzy gromadzą się w pewnych zamkniętych społecznościach osób w podobnym wieku i o podobnych zainteresowaniach. Szczególnie wyraźnie widać to w Stanach Zjednoczonych, ale przypuszczam, że ten trend prędzej czy później będzie widoczny także u nas.
Najczęstsze problemy osób starszych związane są z niedostosowaniem stron do osób słabiej widzących lub nieposiadających najnowszych przeglądarek.
– Seniorzy mają też problemy związane z kwestią prywatności w sieci, a także z rozumieniem zasad obowiązujących w internecie. Nie są w tym odosobnieni, jednak problemy te mogą występować u nich częściej – podkreśla wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni. – Pamiętajmy, że dorastali oni w świecie, w którym nie było internetu.
Pomocą w rozwiązaniu tych problemów jest edukacja osób starszych w zakresie korzystania z sieci. W Polsce zajmują się tym m.in. uniwersytety trzeciego wieku, na których są zajęcia z obsługi komputera. Niezbędne jest także edukowanie osób starszych przez bliskich.
– Transfer wiedzy z pokolenia wnuków na pokolenie dziadków może być dobrą płaszczyzną porozumienia – mówi ekspert WSB. – Niektórzy seniorzy uczą się szybko, ale niektórzy mają problem ze zrozumieniem np. konceptu poruszania się kursorem po ekranie. Jednak ta różnica mentalności może być ciekawa, a przy edukowaniu osób z rodziny niezbędna jest wyrozumiałość i empatia.
Walce z wykluczeniem cyfrowym wśród osób powyżej 50. roku życia służyć mają takie inicjatywy jak program Latarnicy, w którym wolontariusze uczą osoby starsze, jak korzystać z sieci. To o tyle istotne, że oferta usług cyfrowych, związana z różnymi dziedzinami życia, będzie coraz szybciej rosnąć.
Zobacz także
Na rynku pojawią się polskie smartfony i tablety biznesowe z Windowsem
W tym roku rynek tabletów będzie rozwijać się w tempie 10-20 proc. – takie są oczekiwania sprzedawców przebadanych przez ABC Data. I choć to oznacza lekkie… Czytaj dalej »
Prasa drukowana a prasa cyfrowa
Prasa drukowana traci na popularności, ale wciąż to papierowe wydania przynoszą wydawnictwom zarobki. Przedstawiciele branży podkreślają, że negatywne… Czytaj dalej »
Internet przez gniazdka elektryczne i routery ładujące telefon
TP-Link wkrótce wprowadzi na rynek nowe urządzenia do bezprzewodowej transmisji danych wykorzystujące sieć elektryczną. Spółka planuje też sprzedaż routerów… Czytaj dalej »
2,5 tysiąca szkół korzysta z elektronicznego dziennika. Niektóre również z jego wersji na smartfony i tablety
E-dziennik, czyli elektroniczny dziennik szkolny, jest już dostępny w wersji mobilnej. Uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele mogą z niego korzystać w telefonach… Czytaj dalej »
Liczba urządzeń z dostępem do internetu wzrośnie w ciągu kilku lat 15-krotnie
Tsunami danych – tak najbliższą przyszłość w branży teleinformatycznej określa Gabrielle Gauthey, wiceprezes Alcatel-Lucent. Z tym wiąże się największe… Czytaj dalej »
Polskie innowacyjne firmy mogą powtórzyć sukces Google'a czy Apple'a
To ma być przełom w finansowaniu badań i rozwoju w Polsce. Sojusz publiczno-prywatny doprowadził do powstania największego funduszu zaawansowanych technologii… Czytaj dalej »
Spada fizyczna sprzedaż gier komputerowych. Rośnie ich cyfrowa dystrybucja
Rynek gier komputerowych w Polsce dynamicznie się rozwija. I to mimo spadku sprzedaży fizycznej gier i konsoli. Coraz większą popularnością cieszy się dystrybucja… Czytaj dalej »
MAC: Polska nie jest w ogonie Europy pod względem cyfryzacji.
– Wbrew stereotypom Polska nie jest w ogonie Europy pod względem cyfryzacji – przekonuje minister administracji i cyfryzacji Rafał Trzaskowski. Podkreśla… Czytaj dalej »
UKE czeka na głosy konsumentów ws. jakości usług telekomunikacyjnych
Urząd Komunikacji Elektronicznej bada, czy rynek zapewnia w odpowiednim stopniu dostęp do podstawowych usług telekomunikacyjnych, w dobrej jakości i w przystępnej… Czytaj dalej »
Sprzedaż tabletów w Polsce wzrośnie o ponad 15 proc. Popularność zyskują większe urządzenia
W Polsce wciąż jest popyt na nowe tablety. Na rynek wchodzą urządzenia w nowych rozmiarach i z funkcjonalnościami zaprojektowanymi specjalnie dla młodszych… Czytaj dalej »