Środa, 26 stycznia 2022 r.   Imieniny: Tymoteusza, Michała, Tytusa
Polskie Radio PiK » Patronaty
Leszczyńskiego

WYSTAWY I WYDARZENIA DŁUGOTERMINOWE

Tożsamość. 100 lat polskiej architektury. Bydgoszcz

Tożsamość. 100 lat polskiej architektury to projekt wystawienniczy Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, w ramach którego przyglądamy się fenomenowi architektonicznemu po 1918 roku na terenie Polski. Opowiadamy o budynkach i przestrzeniach oraz twórcach, którzy wpłynęli na kształt przestrzeni miejskich po odzyskaniu niepodległości.

W 2019 roku w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki poddano analizie wycinki historii pięciu miast: Krakowa, Warszawy, Lublina, Poznania i Katowic. Wytypowano najciekawsze budynki, założenia urbanistyczne i przestrzenie miejskie, dzięki czemu zdefiniowano unikatową tożsamość tych miast.

Tym razem, do wciąż aktualnej dyskusji, zaproszono regionalne oddziały Stowarzyszenia Architektów Polskich w Bydgoszczy, Łodzi, Szczecinie, Gdańsku, Olsztynie oraz Radomiu. Wspólnie z lokalnymi kuratorami przyjrzano się zmianom w krajobrazie architektonicznym oraz podjęto próbę zdefiniowania tożsamości kolejnych sześciu miast.

Zapraszamy na wystawę, która jest efektem dyskusji o zachodzących zmianach w polskiej architekturze i urbanistyce ostatniego stulecia. Chcemy nie tylko promować polską kulturę architektoniczną, lecz także zaprosić Was do refleksji nad naszym otoczeniem i jakością przestrzeni, w której żyjemy.

„Od princeski do New Look. Ubiory damskie z kolekcji Adama Leja”

„Od princeski do New Look. Ubiory damskie z kolekcji Adama Leja”
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
Galeria Sztuki Nowoczesnej, ul. Mennica 8, Wyspa Młyńska
ekspozycja czynna od 3 grudnia 2021 do 3 kwietnia 2022

Stroje i akcesoria mody z jednej z największych w Europie kolekcji Adama Leja będzie można zobaczyć od 3 grudnia w bydgoskim Muzeum Okręgowym. Zaprezentowane ubrania dzienne i wieczorowe, a także suknie ślubne wspólnie z dziełami sztuki i rzemiosła artystycznego stworzą iluzję rzeczywistości z lat około 1890-1950.

Wystawa „Od princeski do New Look. Ubiory damskie z kolekcji Adama Leja” będzie opowieścią o modzie damskiej w różnych kontekstach związanych z sytuacją i rolą społeczną kobiet w poszczególnych epokach. Począwszy od skrępowania konwenansem i gorsetem, poprzez stopniową i wieloletnią emancypację, zyskanie praw wyborczych i zaistnienie w sferze publicznej, z tworzeniem kobiecych struktur wojskowych w czasach walki o niepodległość kraju, aż po funkcjonowanie w nowej rzeczywistości po II wojnie światowej. Zaakcentowany zostanie również rozwój technologii i wzornictwa, który również miał wpływ na modę, będzie to widoczne na ekspozycji w konkretnych strojach lub dodatkach.

"Przepis na Bydgoszcz. Kulinarne tradycje miasta i regionu"

"Przepis na Bydgoszcz. Kulinarne tradycje miasta i regionu"
Wernisaż: 16 grudnia o godzinie 18.00
Kurator: Anna Kornelia Jędrzejewska
Aranżacja plastyczna: Ewa Widacka-Matoszko
Miejsce ekspozycji: Spichrze nad Brdą

Wystawa "Przepis na Bydgoszcz. Kulinarne tradycje miasta i regionu" prezentuje zagadnienia związane z bogatą kulturą kulinarną w Bydgoszczy. Jest próbą podjęcia refleksji nad dziejami kulinariów w naszym mieście oraz nad lokalnym dziedzictwem materialnych i niematerialnym z nimi związanym.

Na ekspozycji zobaczymy między innymi przechowywane w zbiorach muzealnych naczynia
a także narzędzia służące do przygotowania, podawania oraz przechowywania jedzenia.
Nie zabraknie fotografii popularnych bydgoskich restauracji, kawiarni czy cukierni. Pokazane zostaną jadłospisy przechowywane w zbiorach muzealnych i prywatnych. Wspomniana zostanie działalność znanych, a często już nieistniejących bydgoskich fabryk, wytwórni i zakładów spożywczych. Ekspozycję uzupełnią historyczne reklamy i ogłoszenia prasowe. Wspomnimy także o sztuce bydgoskiego artysty Bronisława Zygfryda Nowickiego (1907-1981), który m.in. projektował reklamy oraz opakowania wyrobów spożywczych, np. firmy Pilińskiego, wody Ostromecko czy "Jutrzenki" - słynnej bydgoskiej fabryki cukierniczej.

,,Zakamarek – ekotriki na kąciki”

,,Zakamarek – ekotriki na kąciki” to Ogólnopolski Projekt z zakresu edukacji przyrodniczo – ekologicznej i aranżacji przestrzeni. Celem przedsięwzięcia jest między innymi aranż kącików zainteresowań i ich wyposażenia z uwzględnieniem materiałów naturalnych i ekologicznych (np. dzieci tworzą do kącika teatralnego pacynki ze skarpetek, marionetki z butelek i papieru), kształtowanie i utrwalanie zachowań proekologicznych, wyrabianie emocjonalnego stosunku wobec przyrody, rozwijanie wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego, rozbudzanie zainteresowania najbliższą okolicą oraz nawiązanie współpracy z placówkami edukacyjnymi działającymi na terenie Polski.

„Marcin Sauter – fotografie”

„Fotografie. Nie znalazłem lepszej nazwy. (…) W ogóle z tytułami mam kłopot. To zawsze jakaś interpretacja literacka obrazu. Po co? Obraz mówi nam dużo więcej i jest samowystarczalny, nie potrzebuje opisu. Data i miejsce, wydaje mi się, że to wystarczy. Obraz jest dla mnie chyba rzeczą najważniejszą. Więc „Fotografie” no i… podróż. Dla mnie to to samo”. Tak o swojej najnowszej wystawie mówi Marcin Sauter – fotoreporter Gazety Wyborczej. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików i Polskiej Akademii Filmowej. Wieloletni wykładowca Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Współtwórca idei Bydgoskiej Kroniki Filmowej. Autor kilkudziesięciu indywidualnych wystaw fotograficznych. Reżyser, scenarzysta i autor zdjęć ponad dwudziestu filmów dokumentalnych i fabularnych. Laureat kilkudziesięciu nagród, w tym wielu głównych, na festiwalach filmowych na całym świecie.

Jean Cocteau-Rysunek linii. Personalne Autorskie Portfolio. [zakończone]

W Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie w dniach od 1 października 2021r. do 10 stycznia 2022 r. odbywać się będzie wystawa prac Jeana Cocteau.

Na wystawę „Jean Cocteau- Rysunek linii. Personalne Autorskie Portfolio” składają się jego oryginalne prace: 51 linorytów- wczesnych rysunków Cocteau ze zbioru „Dessins” z unikatową pamiątką – jego odręczną dedykacją dla Pabla Picassa. Zbiór „Dessins” jest absolutnie unikatowym, podpisanym ołówkiem przez autora, osobistym egzemplarzem Jeana Cocteau i faktycznie jego unikalnym narzędziem pracy użytym do pierwszej edycji zbioru opublikowanej w Paryżu w 1923 r. Wystawa podkreśla kluczowe aspekty twórczości tego największego artysty naszych czasów. Jak powiedział o nim jeden z francuskich krytyków: „Bardzo dobrze znany, a więc nieznany”.

Wystawa odbywać się będzie pod Honorowym Patronatem Burmistrza Żnina , oraz Patronatami TVP3 Bydgoszcz, Gazety Pomorskiej- Nasze Miasto, Tygodnika Lokalnego Pałuki, Radia PIK, Radia Żnin, Wasze Radio przy współpracy z Firmą Art. Expo SIA.

Harte Zeiten / Ciężkie Czasy [zakończone]

mat. organizatora
mat. organizatora
Termin: 30.07.2021 do 12.09.2021
Miejsce: Galeria Miejska BWA
Bydgoszcz, ul Gdańska 20

Harte Zeiten / Ciężkie Czasy to polsko-niemiecki projekt, który ma na celu krzewienie dialogu i współpracy poprzez wystawy, wizyty studyjne w pracowniach oraz sympozjum. Kryje się za nim pragnienie, aby w czasach coraz wyraźniej zaostrzającego się klimatu politycznego i społecznego podkreślać – na zasadzie przeciwwagi – wspólne wartości europejskie, oparte na tradycjach humanistycznych. Sztuka jest zawsze odzwierciedleniem postaw społecznych. Poza tym stawia pytania i pobudza do refleksji, na przykład nad kwestią tego, w jaki sposób my, zarówno jako jednostki, jak i jako ogół społeczeństwa, możemy sprostać wyzwaniom teraźniejszości i przyszłości. Dwudziestu artystów biorących udział w projekcie podejmuje w swoich pracach zagadnienia wpisujące się w tematykę Harte Zeiten / Ciężkie Czasy w niezwykle różnorodny sposób – od odizolowania, poszukiwania tożsamości i przynależności do grup społecznych, poprzez ojczyznę, Europę i degradację środowiska naturalnego, aż po umiejętność poruszania się w świecie informacji i postępujących przemian społecznych.
Artystów wyłoniono w drodze otwartego zaproszenia do udziału w konkursie. Wystawy i imprezy towarzyszące tworzą również świetną okazję do poszerzania kontaktów między instytucjami i artystami z Bydgoszczy i Mannheim, które już od trzydziestu lat są miastami partnerskimi, oraz do stałego rozwijania współpracy polsko-niemieckiej.

Harte Zeiten / Ciężkie Czasy to owoc współpracy Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, Künstlerbund Baden-Württemberg oraz PORT25 – Raum für Gegenwartskunst w Mannheim. Zespół pracujący nad projektem: Kim Behm, Simone Demandt, Agnieszka Gorzaniak, Karolina Leśnik-Patelczyk, Clemens Ottnad, Yvonne Vogel, Julia Wenz (jury), Tomasz Zieliński. Wystawy odbędą się równolegle w PORT25 – Raum für Gegenwartskunst w Mannheim oraz w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy.
Pierwsza część planowana jest na dni 30.07–12.09.2021. Następnie wystawy zamienią się miejscami ekspozycji – prace pokazywane w Mannheim zostaną zaprezentowane w Bydgoszczy, a wystawa z Bydgoszczy pojedzie do Mannheim (24.09–07.11.2021). W ramach tego projektu swoją twórczość zaprezentuje łącznie dwudziestu artystów (dziesięciu polskich i dziesięciu niemieckich), przy czym na każdej z wystaw zostaną wyeksponowane prace pięciu twórców polskich i pięciu niemieckich. Każdej prezentacji towarzyszyć będzie bogaty program obejmujący zwiedzanie z oprowadzaniem, rozmowy z artystami oraz warsztaty. Ponadto we wrześniu odbędzie się weekend performance oraz międzynarodowe sympozjum. Na zakończenie projektu zostanie również wydany katalog.

Wykaz artystek i artystów uczestniczących w wystawach:
Elisabeth Bereznicki (DE), Julia Braciszewska (PL), Isa Dahl (DE), Tomasz Dobiszewski (PL), Kuba Elwertowski (PL), Uwe Ernst (DE), Marta Filipiak i Łukasz Owczarzak (PL), Martina Geiger-Gerlach (DE), Piotr Grodzki (PL), Sophie Innmann (DE), Jan Jansen (DE), Ulrika Jäger (DE), Tanja Niederfeld (DE), Krzysztof Nowicki (PL), Grzegorz Pleszyński (PL), Stefanie Reling-Burns (DE), Marta Szymielewicz (PL), Dorota Ścisła (PL), Katinka Theis (DE), Sebastian Trzoska (PL)

Wystawa #przemysłowa FOTO Bydgoszcz [zakończone]

Plakat A3 przemyslowafotobydgoszcz druk
Plakat A3 przemyslowafotobydgoszcz druk
Ekspozycja będzie prezentowana w terminie od 16 lipca do 31 października 2021 roku w sali wystaw czasowych w Spichrzach nad Brdą, ul. Grodzka 7-11.

Celem wystawy jest pokazanie rozwoju lokalnego przemysłu ze zwróceniem uwagi zarówno na kwestie techniczne i technologiczne, jak i na asortyment i design wyrobów, kształtowanie się i promowanie lokalnych marek oraz jego rolę miasto- i kulturotwórczą.
Ramy czasowe wystawy to lata 1840-1989, które podzielono na trzy etapy: czasy pruskie, II Rzeczypospolitej i PRL-u.
Na wystawie zaprezentowane zostaną archiwalne fotografie i dokumenty, w tym druki reklamowe, reklamy prasowe a także artefakty w postaci produktów bydgoskich przedsiębiorstw.
Organizator: Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

KOMPOZYT [zakończone]

Wakacje ze sztuką u Twoich stóp!

Uruchom pokłady wyobraźni, które w Tobie drzemią! Bądź mistrzem i działaj z mistrzem. Tylko u nas znakomici artyści, z którymi :

- przeniesiesz się do epoki Młodej Polski – happening w przestrzeni publicznej – 24 czerwca 2021

- zanurzysz się w poezji – 1 lipca 2021

- dotkniesz ogromu bogactwa w malarstwie przełomu XIX/XX w. 12 – 14 lipca 2021

- stworzysz niepowtarzalne instrumenty zewnętrzne 2 – 6 sierpnia 2021

- poczujesz zapach topoli - rzeźbiąc 16 – 20 sierpnia 2021

- wybudujesz przenośne instalacje zewnętrzne – wrzesień 2021

Gminny Ośrodek Kultury w Gostycynie i Ministerstwo Kultury , Dziedzictwa Narodowego i Sportu zapełni Ci wakacyjny grafik po brzegi!!!!!

Stan zero [ZAKOŃCZONE]

Koncepcja wystawy powstała w Katedrze Grafiki Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu w Poznaniu, a jej kuratorem jest Maciej Kurak. Na wystawie zaprezentowany zostanie spójny zespół prac artystów – pedagogów Katedry Grafiki poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego, ukazujących zjawisko oddziaływania historycznej grupy artystycznej Bunt na współczesnych grafików.

„Nowy Bunt” – to w pełni adekwatne określenie współcześnie tworzących artystów,
nieformalnej grupy twórców poznańskich z kręgu Katedry Grafiki, świadomie nawiązujących do programu historycznej, ekspresjonistycznej grupy Bunt, zwłaszcza na płaszczyźnie przekazu. Często prace tych artystów inspirowane są programem, twórczością, a nawet działalnością poznańskiego Buntu, stanowiąc swoisty dialog między przeszłością
a teraźniejszością.
12