Saksofonista, zwycięzca Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków w Kolonii.
"Nie lubię atmosfery kiedy nie widzę publiczności i nie czuję kontaktu z nią, nie wiem wówczas co mam robić na scenie, dla kogo grać. To mnie krępuję, ale się przyzwyczajam i do takiej sytuacji. Zawsze trzeba się pokazać od jak najlepszej strony..."
W środę, 25 stycznia 2017 – o godz. 18.10
Jak się Panu podoba Bydgoszcz?
- Bardzo mile będę wspominał to miasto, mieszkałem nad Brdą.
A walory akustyczne sali Filharmonii Pomorskiej?
- Świetne. Powiem, że nie spodziewałem się, że ta sala będzie tak brzmieć. Wyglądała na nieco gorszą niż w rzeczywistości się okazała, Generalnie wyjazd i sam koncert oceniam bardzo dobrze.
Kto wybrał w Pana życiu saksofon?
- Jako małe dziecko podziwiałem ten instrument, bo moi kuzyni grali na saksofonach. Podobało mi się jego brzmienie – wówczas niekoniecznie klasyczne, a raczej rozrywkowe. Muzyką zacząłem się bawić w wieku trzech lat. Zacząłem grać proste melodyjki na pianinie. Mama wspomina, że jeszcze nie pisałem, a już grałem na pianinie. Później – w wieku ośmiu lat, kiedy chciałem uczyć się w szkole na saksofonie, to niestety nie mogłem – bo byłem za drobny. Nawet nie wiedziałem jak wygląda flet poprzeczny, a poszedłem do klasy fletu. W Gorlicach uczyłem się gry na flecie przez dwa lata, a potem już zacząłem naukę gry na saksofonie.
Ale ten flet był dobrą podbudową.
- Oczywiście – flet jest instrumentem dętym, sposób palcowania jest bardzo podobny do saksofonu. Sam saksofon jest hybrydą różnych instrumentów.
Gorlice to wyjątkowe miejsce?
- Urodziłem się w Gorlicach, ale mieszkałem w małej miejscowości Kobylanka. Gorlice to ciekawe miejsce, mieszkał tam znany muzyk jazzowy Adzik Sendecki, urodziła się Ewa Wachowicz i mieszkał reżyser Jerzy Hoffman.
Potem już Pan wpadł do klasy saksofonu Bernarda Steuera w katowickiej szkole muzycznej.
- Tam uczyłem się pięć lat. Było różnie, generalnie ciężko, ale bardzo pracowicie. Oczywiście się bardzo rozwinąłem za co dziś bardzo dziękuję mojemu profesorowi.
Teraz jest Pan w klasie saksofonu Pawła Gusnara na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie.
- Po klasie profesora Steuera muzycy szukają innego spojrzenia na muzykę i trochę swobodniejszego myślenia, aby znaleźć siebie.
Czy w muzyce klasycznej można poszukiwać własnego języka?
- Myślę, że tak. Każdy muzyk, jeśli nawet nie improwizuje, a wykonuje muzykę zapisaną w nutach może znaleźć własny język. Są przecież takie osobowości, które ten język stworzyły jak Martha Argerich, Krystian Zimerman czy Ivo Pogorelic.
Konkursy w Pana życiu odgrywały ważną rolę?
- Traktowałem konkursy jako miejsce gdzie można się pokazać. Ja bardzo się cieszę jak ludzie przychodzą na moje występy. Jak moja gra w słuchaczach wzbudzi jakieś emocje, to jest motywacją do dalszej pracy. Konkursy były też motywacją do dalszej pracy. Starałem się nie traktować tych występów jak konkurs, chciałem, żeby muzyka, którą wykonuję była moja. Raz w życiu na konkursie dopadła mnie paraliżująca trema, na szczęście po kilkudziesięciu sekundach trema odeszła, a ja dobrze wypadłem.
Pan nie wygląda na osobę, którą może sparaliżować trema. To było widać podczas Eurowizji w Kolonii.
- Tam przyjechali moi znajomi z Katowic. Do Kolonii przyjechało 50 osób, ale i było mnóstwo ludzi, którzy chcieli posłuchać naszych występów. Nie lubię atmosfery kiedy nie widzę publiczności i nie czuję kontaktu z nią, nie wiem wówczas co mam robić na scenie, dla kogo grać. To mnie krępuję, ale się przyzwyczajam i do takiej sytuacji. Zawsze trzeba się pokazać od jak najlepszej strony. Tam w Kolonii atmosfera była wyjątkowa. To była wspaniała lekcja życia, która mnie popchnęła mocno do przodu. W Kolonii byłem ponad tydzień, mieliśmy różne zajęcia, trzy próby w idealnych warunkach w Filharmonii, a potem dwie próby w plenerze.
Czyli to jest konkurs, który Pan będzie dobrze wspominał?
- Ten konkurs podobnie jak Młody Muzyk Roku organizowany przez TVP Kultura to były konkursy gdzie rywalizacja schodziła na drugi plan. A wychodziło prawdziwe koleżeństwo i fascynacja instrumentami. Nie było dyskryminacji instrumentalnej, gdzie najważniejsze są fortepian i skrzypce. Tu byli najlepsi muzycy w kraju i później w Kolonii najlepsi w Europie.
Pan jest trzecim Polakiem, który wygrał ten konkurs. Wcześniej Bartłomiej Nizioł i Stanisław Drzewiecki – tak więc jest Pan w dobrym gronie.
- To prawda, poza tym jestem pierwszym saksofonistą, który wygrał ten konkurs. Z perspektywy miesięcy od konkursu nie chcę go traktować jako jedyna rzecz, która mnie wybiła.
Zobacz także
Światowej sławy śpiewak, który występował na największych scenach świata, od końca XX wieku reżyser operowy, kolekcjoner sztuki, przez ostatni tydzień… Czytaj dalej »
Lider i gitarzysta grupy NaVi „...sztuka naprawdę jest wymagająca, dlatego że to co się napisze, gdzieś tam w jakimś felietonie, w artykule, w czymś… Czytaj dalej »
Sześć lat po wydaniu ostatniego albumu „Miód i dym”, który miał premierę w 2017 roku, wydała kolejną solową płytę „Śnienie”. „...muszę… Czytaj dalej »
Niedawno ukazał się drugi zestaw nagrań pianisty Mieczysława Kosza wynalezionych w Archiwum Polskiego Radia. Szesnaście utworów zarejestrowanych w latach… Czytaj dalej »
Polski gitarzysta, kompozytor i wokalista. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV. Popularność zdobył dzięki występom w zespołach Breakout, Test i Perfect… Czytaj dalej »
Aktor teatralny, musicalowy i filmowy, a ostatnio piosenkarz. „...zamykałem się, jak nikogo nie było w domu, albo jak była babcia gdzieś w drugim pokoju… Czytaj dalej »
Dyrygent brazylijskiego pochodzenia, który 6 października br. poprowadził „Galę Operową” na zakończenie 61. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego – Kontrasty… Czytaj dalej »
Aleksandra Borak znana z formacji „NasTroje” debiutuje jako Olka z piosenkami „Ruletka” i „Zimno mi”. „...zaczęłam śpiewać, jak byłam w przedszkolu… Czytaj dalej »
Anna - już nie Ania - wydała właśnie kolejny singiel z nowego albumu. Piosenka nosi tytuł „Plan na miłość”. „...chcemy kochać, chcemy być kochani… Czytaj dalej »
Maciej Figas, dyrektor Opery Nova, „Bydgoszczanin roku 2022”. „...ilość problemów związanych z funkcjonowaniem instytucji znacząco przekracza te… Czytaj dalej »