Sprzedawca nie wysłał towaru? Możesz odzyskać środki! [reklama]
Nawet jeśli zachowujesz czujność podczas zakupów online, nigdy nie masz stuprocentowej pewności, kto znajduje się po drugiej stronie sieci. To samo dotyczy płacenia przy stacjonarnym terminalu – zawsze możesz trafić na oszusta, który weźmie Twoje pieniądze i nie wywiąże się ze swojej części umowy. Jak się zachować, gdy spotkasz się z taką sytuacją? Poznaj korzyści płynące ze skorzystania z procedury chargeback.
Chargeback – reklamacja płatności kartą
Chargeback to angielski zwrot oznaczający obciążenie zwrotne. Wszystko sprowadza się tu do złożenia reklamacji na transakcję przeprowadzoną przy udziale karty płatniczej, a następnie do anulowania tej transakcji i otrzymania zwrotu pieniędzy.
Teoretycznie, w wielu spornych sytuacjach zwrot pieniędzy od nierzetelnego sprzedawcy czy instytucji, może zostać przeprowadzony polubownie, czyli na mocy porozumienia stron. Niestety, nie zawsze udaje się to praktyce, np. wtedy, gdy trafisz na oszusta lub po prostu na brak chęci współpracy po drugiej stronie. Chargeback pozwala ominąć te przeszkody i odzyskać środki bezpośrednio u źródła – z pominięciem podmiotów sprawiających problemy.
Co istotne, instytucją odpowiedzialną za przeprowadzenie procedury chargeback nie jest bank, w którym masz konto osobiste, lecz wydawca karty, czyli np. VISA lub Mastercard. Z tego powodu obowiązują tu regulacje wewnętrzne właściwej organizacji płatniczej.
Kiedy możesz skorzystać z obciążenia zwrotnego?
Możliwość skorzystania z obciążenia zwrotnego dotyczy tylko tych transakcji, które zrealizujesz za pomocą kart płatniczych, np. karty kredytowej. Jeśli zapłacisz za coś gotówką, przelewem czy BLIK-iem, rozwiązanie to nie znajdzie zastosowania.
Warto też pamiętać, że nie w każdym przypadku chargeback zadziała. Nie możesz zatem sięgać po ten środek za każdym razem, gdy wydasz na coś pieniądze i chcesz je szybko odzyskać. Aby móc zainicjować tę procedurę, muszą zaistnieć do tego przesłanki wynikające z regulaminu przyjętego przez konkretnego wystawcę karty.
Najczęściej skorzystasz z chargeback w następujących sytuacjach:
• nieautoryzowana transakcja – np. taka, do której doszło bez Twojej wiedzy lub zgody np. po kradzieży Twojej karty płatniczej,
• nieotrzymanie opłaconych towarów lub usług – np. gdy sprzedawca nie wysłał towaru lub bankomat nie wypłacił Ci pieniędzy, choć zostały pobrane z Twojego rachunku,
• niezgodność towaru lub usługi z opisem – np. otrzymane towary są niekompletne albo usługa została wykonana nieprawidłowo,
• błędy w przetwarzaniu – np. wtedy, gdy rachunek został omyłkowo obciążony na większą kwotę niż ustalono lub po podwójnym pobraniu opłaty w ramach jednej transakcji,
Na złożenie reklamacji konsument ma maksymalnie 120 dni kalendarzowych, liczonych od daty przetworzenia transakcji lub otrzymania towarów. W przypadku transakcji zagranicznych limit ten może zostać wydłużony do 180 dni.
Jak zainicjować chargeback w Banku BNP Paribas?
Zamierzasz skorzystać z chargeback w przypadku oszustwa lub braku wysyłki towaru ze sklepu internetowego? Chociaż za przeprowadzenie tej procedury odpowiada VISA lub Mastercard, musi w niej pośredniczyć bank, który wydał daną kartę płatniczą. Zobacz, jak krok po kroku zainicjować ten proces i odzyskać swoje pieniądze – na przykładzie Banku BNP Paribas.
1. Umów się na spotkanie w oddziale Banku BNP Paribas lub zadzwoń na jeden z tych numerów: +48 500 990 500 lub +48 22 134 00 00.
2. Przygotuj niezbędne dane, a dokładnie:
a. imię i nazwisko posiadacza karty, jej numer oraz dokument tożsamości,
b. dokument potwierdzający, że zrealizowano transakcję kartą, np. wyciąg z konta,
c. datę wykonania transakcji,
d. nazwę lokalu usługowego, sklepu lub bankomatu, w którym przeprowadzono daną transakcję,
e. kwotę i walutę transakcji,
f. opis transakcji wyjaśniający, co było jej przedmiotem, na czym polegał problem i jak wyglądał kontakt z drugą stroną,
g. potwierdzenie korespondencji z usługodawcą.
3. Twój wniosek zostanie przygotowany przez Bank BNP Paribas i wysłany do danej organizacji płatniczej.
4. Organizacja przekaże wniosek do agenta rozliczeniowego, który pobierze sporne środki z konta sklepu lub usługodawcy i zablokuje je do momentu zbadania sytuacji.
5. Wniosek zostanie przeanalizowany indywidualnie przez agenta rozliczeniowego, który – po sprawdzeniu nadesłanych dokumentów i zapoznaniu się z argumentami drugiej strony sporu – albo skieruje pieniądze do Ciebie (reklamacja uznana), albo zwróci je sprzedawcy lub usługodawcy (reklamacja odrzucona).
Pamiętaj, że usługa chargeback jest bezpłatna. Za złożenie zgłoszenia i jego przetworzenie nic zatem nie zapłacisz. Możesz za to dużo zyskać, jeśli reklamacja zostanie uznana - wówczas na Twój rachunek wrócą pieniądze.
Materiał ma charakter informacyjny, z wyłączeniem treści wyraźnie oznaczonych jako reklamowe. Materiał nie ma waloru porady prawnej ani podatkowej, a także nie stanowi pośrednictwa kredytowego, ubezpieczeniowego czy porady inwestycyjnej. Odesłania do stron Banku zawierających informacje o produktach opisywanych w artykule mają charakter wyłącznie przykładowy i ilustracyjny. Materiał prezentowany w artykule nie stanowi oferty w rozumieniu k.c. Treść artykułu podlega ochronie prawnej, w szczególności wynikającej z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 r. oraz o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 r.
Artykuł sponsorowany.
Świadczenie reklamowanych usług następuje na warunkach i zasadach określonych w umowie zawartej z Klientem. Przyznanie finansowania jest uzależnione od wyniku badania zdolności ubiegającego się o finansowanie do jego spłaty.