Autonomiczne auta mogą pojawić się na europejskich drogach w 2020 r.

2014-07-13, 10:16  Polska Agencja Prasowa

Autonomiczne samochody osobowe, poruszające się bez udziału kierowcy, mogą pojawić się na europejskich drogach w 2020 r. Ciężarówki, ze względu na bardziej złożone kwestie m.in. prawne, dostępne będą pięć lat później - przewiduje koncern Mercedes-Benz.

Jak podkreśla niemiecki producent, półautonomiczna jazda już teraz jest możliwa na co dzień - wiele nowoczesnych aut potrafi samodzielnie znajdować odpowiednie miejsce parkingowe i parkować. Kierowca musi tylko operować pedałami. Samochody wyposażane są też w systemy, które wspomagają jazdę w korkach i automatycznie utrzymują odległość od poprzedzającego pojazdu.

"Wprowadzenie jazdy autonomicznej nie nastąpi jednak z dnia na dzień, lecz w miarę rozwoju technologii. Aby zrewolucjonizować transport drogowy, niezbędne są kolejne stopnie ewolucji. W najbliższych latach, podobnie jak wcześniej, ścieżkę rozwoju w kierunku jazdy autonomicznej określą nowe lub ulepszone systemy wspomagające" - zaznaczają przedstawiciele Mercedes-Benz cytowani w komunikacie.

Nowe możliwości stwarzają m.in. inteligentne technologie komunikacji - Vehicle-to-Vehicle (pojazd-pojazd) oraz Vehicle-to-Infrastructure (pojazd-infrastruktura), znane też jako V2V oraz V2I. Umożliwiają one wymianę informacji pomiędzy poruszającymi się pojazdami oraz otoczeniem autostrady. Właśnie w nich naukowcy i projektanci widzą znaczny potencjał, jeśli chodzi o rozwój samochodów autonomicznych.

Według niemieckich specjalistów wyzwania techniczne uda się dość szybko rozwiązać. Dłużej potrwa tworzenie prawa dopuszczającego tego typu pojazdy do normalnego ruchu oraz przekonanie ludzi, że są one bezpieczne.

Innego zdania jest rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), Mikołaj Krupiński - "Mimo że obecna technologia w zasadzie umożliwia produkcję pojazdów w pełni autonomicznych, to na razie trudno prognozować datę upowszechnienia się tych rozwiązań na skalę masową" - powiedział PAP.

"Ingerencji wymagać będzie także infrastruktura, głównie miejska, gdzie autonomiczne pojazdy mogłyby się komunikować np. z systemem zarządzania ruchem" - dodał Krupiński.

W zakresie legislacji w toku są już dalsze zmiany Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym z 1968 roku, parafowanej i wdrożonej przez niemal wszystkie kraje Europy. Dokument ten po nowelizacji ma stworzyć podstawę do legalizacji jazdy autonomicznej. Zmiana przepisów zmierza ku temu, żeby w przyszłości dozwolone były systemy autonomiczne, które w każdej chwili kierowca będzie mógł włączyć lub zablokować.

Sygnatariuszem konwencji nigdy nie były Stany Zjednoczone, dlatego w kilku stanach wprowadzono regulacje pozwalające na próbną eksploatację samochodów autonomicznych na publicznych drogach.

"Owszem w Stanach Zjednoczonych istnieją regulacje prawne na poziomie wybranych stanów federalnych, dopuszczające pojazdy autonomiczne do ruchu, jednak reszta świata nie zdecydowała się na podobne kroki" - polemizuje Mikołaj Krupiński.

W kategoriach technicznych i prawnych trzeba dodatkowo zapewnić bezpieczeństwo danych i ich przesyłu. Dotyczy to zewnętrznego dostępu do indywidualnych pojazdów, a także transferu danych w ramach V2V i V2I lub komunikacji internetowej.

Poza dopuszczeniem do ruchu niezbędne będzie zdefiniowanie innych aspektów prawnych, takich jak odpowiedzialność za naruszenia przepisów drogowych czy wypadki, których nigdy nie da się całkowicie wyeliminować. To samo odnosi się do ubezpieczeń i odpowiedzialności za produkt.

"Pytanie brzmi, kto ma odpowiadać za zdarzenie drogowe? Kierowca, producent pojazdu, czy może zarządca drogi?" - zastanawia się rzecznik ITS. (PAP)

Nauka i technologie

Przykład idzie z góry. Pedagodzy nagrodzeni za rozwijanie pasji wśród swoich podopiecznych

„Przykład idzie z góry”. Pedagodzy nagrodzeni za rozwijanie pasji wśród swoich podopiecznych

2023-06-13, 21:19
Siła argumentów zamiast argumentu siły. Finał wojewódzkiej Ligi Debat we Włocławku

Siła argumentów zamiast argumentu siły. Finał wojewódzkiej Ligi Debat we Włocławku

2023-06-13, 18:39
Nauka się opłaca Najlepsi uczniowie z regionu odebrali stypendia z rąk marszałka [zdjęcia]

Nauka się opłaca! Najlepsi uczniowie z regionu odebrali stypendia z rąk marszałka [zdjęcia]

2023-06-13, 06:45
Jak wyglądamy od środka Licealiści sprawdzili, na czym polega praca patologa

Jak wyglądamy od środka? Licealiści sprawdzili, na czym polega praca patologa

2023-06-12, 19:29
Kryzysy, prognozy, zmiany. Międzynarodowa konferencja na bydgoskim UKW

Kryzysy, prognozy, zmiany. Międzynarodowa konferencja na bydgoskim UKW

2023-06-01, 14:38
Dokument Watykanu: chrześcijanin może być influencerem. Każdy wierzący nim jest

Dokument Watykanu: chrześcijanin może być influencerem. Każdy wierzący nim jest!

2023-05-29, 21:00
Komfort psychiczny również jest ważny. Przy UKW powstało nowe Centrum Pomocy [zdjęcia]

Komfort psychiczny również jest ważny. Przy UKW powstało nowe Centrum Pomocy [zdjęcia]

2023-05-23, 17:17
Tak cenne, że trzyma się je w banku Mleko kobiece jest dla wcześniaków lekiem [wideo]

Tak cenne, że trzyma się je w banku! Mleko kobiece jest dla wcześniaków lekiem [wideo]

2023-05-19, 10:15
Prace o dynastii Wazów i rozmowy o relacjach polsko-szwedzkich w Golubiu-Dobrzyniu [zdjęcia]

Prace o dynastii Wazów i rozmowy o relacjach polsko-szwedzkich w Golubiu-Dobrzyniu [zdjęcia]

2023-05-13, 21:38
Po wypoczynku uczniowie zasiądą do arkuszy. Tegoroczna matura w nowej formule

Po wypoczynku uczniowie zasiądą do arkuszy. Tegoroczna matura w nowej formule!

2023-05-02, 16:30
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę