W drugą środę sierpnia, zaskakującą dość kapryśną aurą, przybliżamy znaczenie słowa i sposób operowania nim w sztuce radiowej, sięgając do źródeł audialnych zebranych w Archiwum Dokumentów Fonicznych na portalu
archiwum.radiopik.pl.
Na początek fragment powojennej historii Studia Polskiego Radia w Toruniu, którą opowiadają pracownicy w reportażu Zbigniewa Ostrowskiego pt.
„Technicy” z 15 kwietnia 1985 roku. Przypominamy również
„Pieśń dżungli” Zbigniew Lengren z 31 grudnia 1949 roku, w reżyserii i realizacji Zenona Jarugi, pierwsze z zachowanych słuchowisk radiowych.
„Dolina miłości” to tytuł mikrosłuchowiska Leonarda Milczyńskiego z 1 maja 1966 roku. 19 maja 1971 roku, w audycji pt.
„Konkurs na słuchowisko”, przedstawione zostało mikrosłuchowisko Jerzego Sulimy-Kamińskiego pt. „Co dwie głowy”.
„Faust” Johanna Wolfganga Goethe znalazł się w słuchowisku w adaptacji Andrzeja Marii Marczewskiego i realizacji Marka Rzepy, z 9 marca 1997 roku.
„Akropolis!” Stanisława Wyspiańskiego w realizacji Marka Rzepy zaprezentowany został 18 maja 2007 roku w słuchowisku realizowanym na żywo z udziałem publiczności z Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Pod tytułem
„W środku słońca gromadzi się popiół” 31 marca 2014 roku przedstawione zostało słuchowisko według dramatu Artura Pałygi, w reżyserii Pawła Łysaka i zrealizowane przez Marka Rzepę w systemie wielokanałowym (surround).
To pierwsza część spotkań, w których przypominamy możliwości głosu i słowa w kreowaniu nastroju, pobudzania wyobraźni i zabierania Słuchaczy w inne światy za sprawą jakże szerokiego zakresu sztuki radiowej. A jest tych przykładów dużo więcej. Dokąd nas jeszcze zaprowadzą zapisane ścieżki? Tego dowiedzą się Państwo z kolejnych wartych uwagi materiałów ze źródeł audialnych zebranych w
Archiwum Dokumentów Fonicznych. Zapraszają: Ewa Dąbrowska i Marek Rzepa.