Krzysztof Czabański [wideo]

2019-10-11
Krzysztof Czabański

Krzysztof Czabański

Rozmowa Dnia - Krzysztof Czabański

Gościem Rozmowy dnia był w piątek (11.10.) minister Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady Mediów Narodowych. Rozmawialiśmy między innymi o głównych wątkach kampanii wyborczej i o próbie jej podsumowania.

Michał Jędryka: Panie ministrze, czy panu jest duszno?

Duszno w studio? Tak, owszem, to studio wymagałoby jeszcze modernizacji...

A w atmosferze politycznej?

Nie, jest bardzo ciekawie? Dlaczego duszno?

Władysław Kosiniak-Kamysz zarzucając Platformie Obywatelskiej wywieszenie białej flagi, bo do tej pory pozostawiali otwarte furtki, powiedział: „Na pewno nie wybieramy się w stronę ugrupowania rządzącego, bo duszna atmosfera rządów autorytarnych musi się skończyć.” Tak mówił, a panu w polityce nie jest duszno...

To jest zbójeckie prawo w polityce, żeby różne rzeczy mówić, to jest taki rodzaj gawędy, która nie ma pokrycia w rzeczywistości. Jeżeli panu Kosiniakowi-Kamyszowi jest duszno, to jego problem. Proszę zwrócić uwagę, że całe nasze działania przez ostatnią kadencję, to były działania na rzecz przywrócenia wolności, także wolności gospodarczej i medialnej, no i wolności obywatelskiej. Także nie wiem, no być może jest duszno komuś, kto przedtem miał jedną narrację, jedną telewizję, jedną gazetę, i sądzi, że tak jest najlepiej. Jeżeli tylko jego narracja jest w obiegu publicznym, to jemu może być rzeczywiście mało przyjemnie, jak się świat otworzył i Polska się otworzyła.

Kampania jest na ostatniej prostej i pewnie dlatego zaczyna być trochę bardziej emocjonująca, niewiele zostało czasu do ciszy wyborczej. Niektórzy dotychczasową kampanię oceniają jako nudną, niemrawą i rzeczywiście sensacji nie było, ale jeden z prawicowych publicystów, Piotr Semka, skomentował to w ten sposób, że jeśli opozycja prowadziła nieustającą kampanię przez 4 lata, to trudno powiedzieć teraz coś godnego uwagi, gdy przyszła kampania prawdziwa. Zgadza się pan z tym?

Jeśli chodzi o Piotra Semkę, to się zgadzam z jego opinią, ale nie zgadzam się z tymi opiniami, które pan przytoczył, że kampania jest nudna. Otóż ona nie jest nudna, ona może być może jest, nad czym ubolewam, ale to z winy opozycji, jałowa. Wolałbym, żeby nad propozycjami mojego obozu, nad propozycjami bardzo konkretnymi w różnych obszarach życia, była dyskusja merytoryczna, ale jej nie ma. Przedstawiamy program, uważamy, że to jest dobry program dla nas wszystkich obywateli, obiecujemy, że go będziemy realizować. Mamy wiarygodność. Przez ostatnie lata żeśmy realizowali zapowiedzi wyborcze, więc ludzie mogą nam ufać, że to, co teraz ogłaszamy, zrealizujemy. No ale przecież nigdy by nie zaszkodziła merytoryczna dyskusja na temat konkretnych rozwiązań. Tyle, że nie ma partnera do tej dyskusji. (...) Trochę mi szkoda, że opozycja poszła w dziwne emocje, i w dziwne jakieś konstrukcje z przeszłości, to co powiedział Piotr Semka, że skoro oni bez przerwy grali tymi emocjami, to teraz nie bardzo mają co powiedzieć. Co gorsza, nie mają programu. Ja za nich tego programu nie zrobię (...).

Tej rzeczowej dyskusji było rzeczywiście mało, natomiast było kilka godnych uwagi spotów wyborczych, np. słynny spot, w którym pan rozmawia z Jarosławem Kaczyńskim, ale był też spot Platformy z rodzinką przy stole, który był krytykowany. Czy uważa pan, że kampania zaczyna robić się właśnie zamiast merytorycznej, memiczna, taka internetowa?

To trochę jest nieuniknione, żyjemy jednak w mediokracji, jak niektórzy mówią, że to już nie jest demokracja, tylko mediokracja, i coś jest na rzeczy, gdy popatrzymy na rolę mediów. (...). Są różne narzędzia do komunikowania się, tak zwana sieć, w związku z tym, można powiedzieć, że media są elementem bardzo istotnym w kształtowaniu opinii publicznej, przy wymianie poglądów. I w tym sensie, przykłady spotów, które panu przywołał, mają rację bytu. Pełnią rolę również polityczną, wyborczą, więc ich celem jest zdobycie głosów dla partii, dla kandydata. Sieć to jest świat, po którym na pewno należy się poruszać. (...)

Zobacz także

Paweł Gulewski

Paweł Gulewski

Jan Rulewski

Jan Rulewski

Krystyna Watkowska

Krystyna Watkowska

Joanna Czerska-Thomas

Joanna Czerska-Thomas

Krzysztof Kukucki

Krzysztof Kukucki

Piotr Adamczak

Piotr Adamczak

Paweł Olszewski

Paweł Olszewski

Magdalena Nowak-Paralusz

Magdalena Nowak-Paralusz

Maciej Glamowski

Maciej Glamowski

Dawid Ewald

Dawid Ewald

O ważnych sprawach z ważnymi gośćmi...

„Rozmowa Dnia” – od poniedziałku do piątku
po wiadomościach o godzinie 8:30.
Prowadzą: Agnieszka Marszał i Maciej Wilkowski.

Na Wasze pytania i uwagi czekamy
pod adresem mailowym:
rozmowadnia@radiopik.pl


26 15922126961070
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę