Duchowe wnuczki
Autor/Autorzy: Anna Piekarczyk
Realizacja: -
Czas: 30’09”
Streszczenie:
Reportaż przybliża historię kuratorek, które po blisko pół wieku trafiły na zbiory legendarnego atelier fotograficznego Adama Karasia, przechowywane w magazynach Muzeum Fotografii w Krakowie. Jakby przeczuwały, że ekscentryczny fotograf i wynalazca przetrwa próbę czasu i trafi na instastories pokolenia Z. Miały intuicję, bo Karaś "robił social media" w latach 70. i pewnie dziś poczułby się nomen omen jak „ryba w wodzie”.
To historia z wątkiem osobistym, bo opowiedziana z perspektywy wnuczki Adama Karasia (dziennikarki radiowej), jedynej żyjącej osoby z rodziny, którą kuratorki Marta Miskowiec i Monika Kozień odnalazły po latach „węszenia” w zbiorach. Reportaż prowadzi nas przez ich osobiste zmagania z archiwaliami. Kilka lat przygotowań wystawy przypomina układanie puzzli z losowo odnajdywanych rekwizytów, dokumentów i zdjęć o ogromnym znaczeniu historycznym. Gdyby nie determinacja i pasja, skrzynie z olbrzymią spuścizną legendarnego fotografa, najpewniej jeszcze długo byłyby zamknięte.
Równolegle z procesem ożywiania „lunaparku Karasia” na miarę wystawiennictwa w XXI w. postępuje też ten osobisty i zarazem uniwersalny. Powrót do rodzinnej przeszłości, zamkniętej w skrzyniach i pudłach pod koniec lat 80. Do rzeczy, których dotyka się po raz pierwszy i odkrywa zwyczajnie - nadzwyczajnego dziadka, znanego bardziej z opowieści niż własnych doświadczeń. Do czasu, gdy jeszcze „wszyscy byli” i przez chwilę ma się wrażenie, że odrobinę wrócili.