Opera Nova zabiera Alicję do krainy czarów. I nas widzów też! [recenzja]

2022-06-06, 11:45  Magdalena Gill
Zachwyca wizja królestwa Kier i kostiumy jego mieszkańców - z Królową Kier na czele/fot. Ireneusz Sanger

Zachwyca wizja królestwa Kier i kostiumy jego mieszkańców - z Królową Kier na czele/fot. Ireneusz Sanger

Dla dzieci – bajkowy świat, uroczy bohaterowie, magia na scenie, dla dorosłych – oryginalne pomysły inscenizacyjne i niezwykła choreografia. Balet „Alicja w krainie czarów” trzeba zobaczyć!

W premierowym spektaklu bydgoskiej Opery Nova – według libretta i do inscenizacji i choreografii Roberta Bondary – czaruje już pierwsza scena, choć wtedy jeszcze o magii mowy nie ma. Wkraczamy bowiem do ogrodu pełnego żywych roślin. Biegają po nim dzieci, w tym mała Alicja, która w kolejnych scenach – gdy wkracza do magicznego świata – staje się dorosła.

Tańcząca tytułową partię Abigail Cockrell jest Alicją dokładnie taką, jaką znamy z powieści Lewisa Carrolla – zaciekawioną, na początku trochę niepewną, nieporadną, ale z czasem – po kolejnych przygodach w krainie czarów - wkraczającą w dorosłość z odwagą i pewnością siebie. Uroczo partneruje jej ciągle śpieszący się wielki pluszak – Matthias Kastl w roli Białego Królika. Wyjątkowa jest Angelika Wojciechowska jako Królowa Kier – zdecydowana, władcza, bezkompromisowa, ale przy tym groteskowa i zabawna. Sceny tańca Alicji z Waletem Kier – w tej roli Rafał Tandek – to fragmenty, w których wstrzymują oddech dorośli. Chciałoby się patrzeć bez końca na choreografię, która w tak wyjątkowy sposób wyraża miłość, czułość i opiekuńczość wobec drugiej osoby.

Ale nowy balet bydgoskiej Opery Nova jest głównie dla dzieci, więc dla nich realizatorzy wyczarowali na scenie prawdziwy krajobraz z dziecięcych fantazji. Nie wiadomo kiedy rosną i maleją drzwi do świata, do którego próbuje dostać się Alicja (a właściwie – rośnie i maleje Alicja), a gdy dziewczyna wpada do króliczej nory to oglądamy, jak powoli spada kręcąc się wokół krążących w powietrzu kart, zegarów i innych przedmiotów. Realizatorzy wykorzystują w tym i wielu innych miejscach wizualizacje wideo, które naturalnie są wkomponowane w to, co dzieje się na scenie. Scenografia, za którą – podobnie jak za kostiumy odpowiada Martyna Kander – w każdej niemal scenie czaruje. Zachwycają też kostiumy – w powieści Carrolla jest całe mnóstwo dziwacznych bajkowych postaci i je wszystkie widzimy na scenie. Poza Białym Królikiem – ptaki, Rybę, Żabę, Marcowego Królika, Susła, Księżnę i Kucharkę. Niezwykły jest kostium Gąsienicy, która w tej bajce ma siedem par nóg czy tajemniczego Kota, który wskazuje drogę Alicji. Zachwyca też wizja królestwa Kier i kostiumy jego mieszkańców – z Królową na czele, a do tego czarujące jeże i flamingi w dwóch postaciach – tutaj brawa dla dzieci ze Studia Baletowego Opery Nova.

I wreszcie muzyka współczesnego kompozytora Przemysława Zycha, który – choć wystawiał balet „Alicja w krainie czarów” już w 2015 roku w Operze na Zamku w Szczecinie – to na potrzeby bydgoskiej premiery napisał zupełnie nową wersję. Kompozytor z dużym wyczuciem, także humorem ilustruje to, co dzieje się na scenie, wykorzystując przy tym możliwości poszczególnych instrumentów. Trudno określić jego muzykę jednym słowem, tak jest wielobarwna i wielowymiarowa, co prezentowała jak zwykle doskonale przygotowana Orkiestra Opery Nova pod kierownictwem Jagody Brajewskiej.

Podsumowując – bydgoska Opera Nova ma nowy, niezwykły spektakl, który koniecznie trzeba obejrzeć! Na niemal dwie godziny zaprasza nas do magicznego świata, z którego nie chce się wracać do rzeczywistości – nie tylko dzieciom, ale i dorosłym.

Balet „Alicja w krainie czarów” Przemysława Zycha, Opera Nova w Bydgoszczy. Libretto, inscenizacja i choreografia – Robert Bondara, kierownictwo muzyczne – Jagoda Brajewska, scenografia i kostiumy – Martyna Kander. Premiera 4 czerwca 2022.

Kultura

O ogrodnictwie na trudne czasy w Bydgoszczy. Spotkanie w ramach projektu Zachwyt

O ogrodnictwie na trudne czasy w Bydgoszczy. Spotkanie w ramach projektu „Zachwyt”

2024-04-24, 06:50
Musical oparty na piosenkach Ciechowskiego. Kombinat na Bydgoskim Festiwalu Operowym

Musical oparty na piosenkach Ciechowskiego. „Kombinat” na Bydgoskim Festiwalu Operowym

2024-04-23, 10:13
Mężczyźni śpiewają piosenki napisane dla kobiet. Wydział edukacji muzycznej UKW zaprasza

Mężczyźni śpiewają piosenki napisane dla kobiet. Wydział edukacji muzycznej UKW zaprasza

2024-04-23, 08:05
Musical, opera współczesna, taniec. W Bydgoszczy zaczyna się Operowe Forum Młodych [program]

Musical, opera współczesna, taniec. W Bydgoszczy zaczyna się Operowe Forum Młodych [program]

2024-04-22, 15:28
Szczecin z lat 50. i zbrodnie rzeźnika z Niebuszewa. W Toruniu wybrano Kryminalny Debiut Roku

Szczecin z lat 50. i zbrodnie rzeźnika z Niebuszewa. W Toruniu wybrano Kryminalny Debiut Roku

2024-04-21, 16:07
Pejzaż w zoologicznym wydaniu. Tom Swoboda przedstawił efekt swojej pracy w galerii bwa

Pejzaż w zoologicznym wydaniu. Tom Swoboda przedstawił efekt swojej pracy w galerii bwa

2024-04-21, 11:43
Don Pasquale otworzył XXX Bydgoski Festiwal Operowy. Poprzeczka poszybowała wysoko

„Don Pasquale" otworzył XXX Bydgoski Festiwal Operowy. Poprzeczka poszybowała wysoko!

2024-04-21, 10:39
Nagrody dla filmów przyznane Finał Międzynarodowego Festiwalu Animocje [werdykt jury]

Nagrody dla filmów przyznane! Finał Międzynarodowego Festiwalu Animocje [werdykt jury]

2024-04-20, 21:49
Powrót do przeszłości na wyciągnięcie ręki. Piknik Leona i Frani w bydgoskim muzeum [zdjęcia, wideo]

Powrót do przeszłości na wyciągnięcie ręki. Piknik Leona i Frani w bydgoskim muzeum [zdjęcia, wideo]

2024-04-20, 19:34
Przy muzyce pędzel sam porusza się po płótnie. Warsztaty dla dzieci na Festiwalu Nauki i Sztuki

Przy muzyce pędzel sam porusza się po płótnie. Warsztaty dla dzieci na Festiwalu Nauki i Sztuki

2024-04-20, 15:37
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę