Środa, 21 kwietnia 2021 r.   Imieniny: Anzelma, Bartosza, Feliksa / Przeniesiono Bydgoski Węzeł Radiowy do wilii przy ul. Gdańskiej 50 (1945)
Polskie Radio PiK » Biznes
Plichta
2020-12-16, 19:32 Redakcja/Katarzyna Prętkowska

Prezes PolRegio: Nie odpowiadamy za cięcia połączeń kolejowych [oświadczenie]

Prezes zarządu PolRegio zaprzecza, jakoby zażądał wygórowanych stawek za przejazdy kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim/fot. Facebook
Prezes zarządu PolRegio zaprzecza, jakoby zażądał wygórowanych stawek za przejazdy kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim/fot. Facebook
Prezes zarządu przedsiębiorstwa PolRegio zaprzecza, jakoby zażądał wygórowanych stawek za przejazdy kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim. - Urząd Marszałkowski próbuje zrzucić winę za cięcia połączeń na przewoźników i w tym celu nie cofa się przed manipulacją, po raz kolejny wprowadzając w błąd mieszkańców regionu – pisze w oficjalnym oświadczeniu.
Jak informowaliśmy, na podstawie wynegocjowanej umowy z przewoźnikami, z rozkładu jazdy na Kujawach i Pomorzu wykasowano kilkanaście połączeń kolejowych - około 40 proc. obsługiwanych do tej pory przez PolRegio. - PolRegio zaproponowało drastyczne podwyżki. Przedstawiciele tej spółki usiedli do stołu z żądaniem stawek dwukrotnie wyższych. Wszystko w sytuacji zmniejszonych, w związku z kryzysem ekonomicznym wywołanym pandemią, wpływów do wojewódzkiego budżetu. Zostaliśmy postawieni w sytuacji, w której nie stać nas na opłacenie siatki połączeń w takim kształcie, w jakim funkcjonowała ona w ubiegłym roku – tłumaczyła rzeczniczka marszałka Beata Krzemińska.

Artur Martyniuk, prezes Zarządu PolRegio twierdzi, że to manipulacja. - Przy nowej umowie, zawartej jedynie na rok, zaproponowaliśmy stawkę rynkową, gdzie wzrost kosztów w porównaniu do rozkładu jazdy 2019/2020 wyniósł jedynie 10 proc. i wynikał tylko i wyłącznie z czynników niezależnych od PolRegio, w tym wzrostu cen energii elektrycznej. Przesunęliśmy też w porozumieniu ze związkami zawodowymi podwyżki z sierpnia 2020 r. na styczeń 2021 r. Ostatni wzrost pensji w Kujawsko-Pomorskim Zakładzie POLREGIO miał miejsce w 2014 r. i wyniósł 50 zł. Nie ma więc mowy o żadnej rozrzutności, co sugeruje Urząd – tłumaczy w oficjalnym oświadczeniu. - Uzgodniona w podpisanej przez Urząd Marszałkowski umowie stawka na przewozy pasażerskie pokrywa faktycznie ponoszone koszty, a przy odpowiedniej liczbie pasażerów powinna pozwolić na wypracowanie niewielkiego zysku – dodaje.


Oświadczenie Prezesa Zarządu POLREGIO w sprawie połączeń kolejowych
w województwie kujawsko-pomorskim

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego próbuje zrzucić winę za cięcia połączeń na przewoźników i w tym celu nie cofa się przed manipulacją, po raz kolejny wprowadzając w błąd mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego oraz opinię publiczną. Warto przypomnieć opinii publicznej oświadczenia zarządcy infrastruktury (PKP PLK), który wcześniej wytknął liczne błędy w poprzednich publicznych wypowiedziach samego Marszałka odnośnie stanu infrastruktury kolejowej. Wcześniej według niego to właśnie był powód ograniczenia liczby połączeń.

Kolejną manipulacją jest rzekomy wzrost naszych stawek o 100%, ponieważ Urząd porównuje dwie zupełnie różne umowy, czym wprowadza w błąd mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego. Poprzednia umowa z Województwem Kujawsko-Pomorskim była dla POLREGIO nierentowna. W latach 2015-2020 POLREGIO dopłacało do niej średnio ponad 12 mln zł rocznie, de facto finansując za Urząd Marszałkowski przewozy kolejowe, co należy do obowiązków samorządu.

Przy nowej umowie, zawartej jedynie na rok, zaproponowaliśmy stawkę rynkową, gdzie wzrost kosztów w porównaniu do rozkładu jazdy 2019/2020 wyniósł jedynie 10% i wynikał tylko i wyłącznie z czynników niezależnych od POLREGIO, w tym wzrostu cen energii elektrycznej. Przesunęliśmy też w porozumieniu ze związkami zawodowymi podwyżki
z sierpnia 2020 r. na styczeń 2021 r. Ostatni wzrost pensji w Kujawsko-Pomorskim Zakładzie POLREGIO miał miejsce w 2014 r. i wyniósł 50 zł. Nie ma więc mowy o żadnej rozrzutności, co sugeruje Urząd. Wręcz przeciwnie, stale pilnujemy kosztów i szukamy nowych źródeł przychodów w województwie kujawsko-pomorskim, w tym realizując remonty czy przeglądy lokomotyw dla innych przewoźników.

Uzgodniona w podpisanej przez Urząd Marszałkowski umowie stawka na przewozy pasażerskie pokrywa faktycznie ponoszone koszty, a przy odpowiedniej liczbie pasażerów powinna pozwolić na wypracowanie niewielkiego zysku.

Z całą stanowczością pragnę podkreślić, że odpowiedzialność za ostre cięcia połączeń o ok. 40% od 1 stycznia 2021 r. w całości ponosi kierowany przez Pana Marszałka Urząd, który jest organizatorem transportu zbiorowego w województwie. To ewenement w skali kraju, bo od dawna nie było w Polsce cięć na taką skalę, a w kilku województwach POLREGIO mimo pandemii uruchamia nowe trasy. W pozostałych utrzymuje pracę przewozową na podobnym poziomie z opcją zwiększenia liczby połączeń. Również według Urzędu Transportu Kolejowego województwo kujawsko-pomorskie jest jedynym w kraju, w którym dochodzi do likwidacji połączeń kolejowych na masową skalę, chociaż z ekonomicznymi skutkami pandemii muszą mierzyć się wszystkie samorządy. Marszałek likwidując połączenia, czy też ograniczając ich liczbę, te skutki przerzuca na mieszkańców, którzy od 1 stycznia 2021 r. stracą możliwość dojazdu do pracy, placówki służby zdrowia, a w dalszej perspektywie szkoły, uczelni czy rodziny.

Chcielibyśmy przypomnieć, że jeszcze w kwietniu 2020 r., a zatem po wybuchu pandemii Marszałek zamówił przewozy na rozkład jazdy 2020/2021 na poprzednim poziomie, to jest 3,5 mln pockm. Pod koniec roku poinformował, że stać go jedynie na 2,2 mln pockm, ale nadal oczekiwał obsługi jak na poziomie 3,5 mln pockm.

Zarząd spółki POLREGIO nie mógł podpisać umowy, która naraża ją na straty - zabrania tego prawo i o tym Urząd doskonale wie, bo jeden z wysokich rangą urzędników Urzędu Marszałkowskiego, który odpowiada za podział środków na transport, jest jednocześnie prezesem spółki handlowej, czyli lotniska w Bydgoszczy.

Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO

Mówi Dominik Lebda, rzecznik PolRegio

Biznes

2021-04-21, godz. 20:04 Koszula męska czy bluza? Co wybrać? [reklama] Wybór między koszulą a bluzą męską nie jest całkiem oczywisty. W niektórych przypadkach lepsza będzie koszula, w innych bluza, w jeszcze innych decyzję podejm ... » więcej 2021-04-21, godz. 15:21 Materace Gniezno - na co zwrócić uwagę przy zakupie? [reklama] Zakup materaca to jedna z tych decyzji, która ma ogromny wpływ na zdrowie i jakość codziennego życia. Szacuje się, że każdej nocy dorosły człowiek przesypia o ... » więcej 2021-04-21, godz. 12:56 Idealne sukienki na letni rodzinny wyjazd [reklama] Wiosenno-letnie miesiące sprzyjają rodzinnym wyjazdom. Bez względu na to czy jest to krótki wypad za miasto czy też dłuższe wojaże, oprócz dokładnego przemyśl ... » więcej 2021-04-20, godz. 15:50 Jakie ubezpieczenie AC wybrać? [reklama] Jednym z obowiązków posiadacza pojazdu mechanicznego, jest wykupienie i cykliczne odnawianie polisy ubezpieczenia OC. Chroni ona jego budżet w przypadku spowo ... » więcej 2021-04-20, godz. 14:36 Zapłacili, więc bydgoska spółka ProNatura znowu przyjmuje odpady z Torunia Spółka ProNatura poinformowała w mediach społecznościowych, że otrzymała wymagane płatności od toruńskiego kontrahenta i w związku z tym wznawia odbieranie śm ... » więcej 2021-04-20, godz. 12:45 Trzy kondygnacje, nowoczesne rozwiązania. Zbudują dworzec od nowa Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały we wtorek umowę ws. budowy dworca kolejowo-autobusowego we Włocławku. Realizacja inwestycji wartej 25,7 mln zł ma rusz ... » więcej 2021-04-20, godz. 12:00 Jak poprawić swój scoring w BIK przed wzięciem pożyczki? [reklama] Nim otrzymamy pożyczkę, bank dokładnie sprawdzi, czy jesteśmy w stanie ją spłacić. W tym celu zwróci się do Biura Informacji Kredytowej (BIK), gdzie zgromadzo ... » więcej 2021-04-19, godz. 16:03 Po pandemii mniej restauracji w galeriach, więcej przy ulicach handlowych - Przeciągająca się pandemia koronawirusa i kolejne lockdowny w centrach handlowych mogą spowodować, że gastronomia będzie szukała dla siebie alternatywnych l ... » więcej 2021-04-17, godz. 20:00 Piwowarski przemysł w Bydgoszczy: Mazurska Manufaktura będzie warzyć Inwestor zakłada, że browar zostanie uruchomiony jesienią tego roku. A latem na rynek wrócić ma piwna marka kojarzona z miastem nad Brdą. Browar powstanie w s ... » więcej 2021-04-16, godz. 21:43 Rząd zdecydował o przedłużeniu Tarczy branżowej na marzec i kwiecień Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie o przedłużeniu Tarczy branżowej na marzec i kwiecień - przekazał w piątek na Twitterze wicepremier Jarosław Gowin. Doda ... » więcej
1234567