Bydgoska Scena Barokowa 2022

2022-09-27
mat. organizatora

mat. organizatora

9 października – 5 listopada 2022
Sala Koncertowa Collegium Copernicanum
ul. Mikołaja Kopernika 1, Bydgoszcz

Bydgoska Scena Barokowa to IV edycja festiwalu poświęconego wykonawstwu muzyki dawnej na instrumentach historycznych. Festiwal stał się już rozpoznawalny w kraju i regionie. Program obejmuje całą rozpiętość stylistyczną i gatunkową muzyki dawnej, prezentuje także rodzime dziedzictwo kulturowe, m.in. poprzez wykonanie utworów związanych z polską kulturą. W tym roku zaplanowano 4 festiwalowe koncerty:

Niedziela, 09.10.2022, godz. 18.00

Projekt: LEONARDO – muzyczne rebusy Leonarda da Vinci i viola organista
Program prezentuje muzykę autorstwa L. da Vinci zrekonstruowaną przez członków zespołu w oparciu o jego rebusy muzyczne oraz utwory innych kompozytorów włoskich tego okresu. Utwory zostaną wykonane na kopiach instrumentów używanych w czasach Leonarda. Zabrzmi także instrument wymyślony przez Leonarda da Vinci – viola organista. W 2012 r. na podstawie zapisów zrekonstruował go Sławomir Zubrzycki, wprowadzając na estrady koncertowe w Europie.
Wykonawcy:
Malwina Borkowicz – mezzosopran
zespół Alta w składzie: Gustavo Gargiulo – cynk, Agnieszka Szwajgier – pomorty, flety, Fidel, Agnieszka Obst-Chwała – fidel, lira da braccio, Agnieszka Mazur – pomrty, flety, perkusja, Witold Wilgos – lutnia, Maria Wilgos – teorba, Karolina Szewczykowska – viola da gamba, Wojciech Lubertowicz – perkusja, Piotr Dąbrowski – puzonSławomir Zubrzycki – viola organista


Sobota, 15.10.2022 r., godz. 18.00

Bach / Vivaldi / Telemann - koncerty na 1 flet, 2 wiolonczele, 3 skrzypiec i 4 klawesyny
Program koncertu to swego rodzaju porównanie stylu jednych z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów epoki – Bacha, Vivaldiego i Telemanna poprzez prezentację ciekawych pod względem instrumentacji Koncertów na instrumenty solowe i orkiestrę.
Wykonawcy:
Sławomir Drózd – flet traverso, Daniel Deuter – skrzypce barokowe, Michał Marcinkowski – skrzypce barokowe, Marcin Tarnawski – skrzypce barokowe, Matthias Bergmann – wiolonczela barokowa, Ewa Witczak – wiolonczela barokowa, Urszula Bartkiewicz – klawesyn, Marek Przywarty – klawesyn, Justyna Woś – klawesyn, Dorota Zimna – klawesyn, Barokowa Orkiestra Festiwalowa pod. kier. Daniela Deutera


Sobota, 29.10.2022 r., godz. 18.00

Cuda świata - XVII-wieczna angielska Maska
Program prezentuje muzykę angielską XVI-XVIIw. - czasów, gdy na dworze angielskich królów popularne były inscenizacje zwane „maskami”: imponujące, trwające niejednokrotnie cały wieczór spektakle muzyczno-taneczne. Zespół Echo du Danube z pieśni, tańców i poezji angielskiej stworzył swoją własną "Maskę" dobierając barwny zestaw instrumentów w połączeniu ze śpiewem, pantomimą i tańcem.
Wykonawcy:
zespół Echo du Danube w składzie: Hannah Morrison – sopran, Rob Wyn Jones – narrator, Elisabeth Seitz – psałterium, Martin Jopp – skrzypce barokowe, Thomas Boysen – lutnia, Johanna Seitz – harfa potrójna, Michele Claude – instrumenty perkusyjne, Christian Zincke – viola da gamba, kierownictwo artystyczne

05.11.2022 r.,

Koncerty zadedykowane polskiemu królowi – koncerty skrzypcowe Giorgio Gentiliego
Program będzie pierwszym polskim wykonaniem pierwszych sześciu koncertów skrzypcowych Giorgio Gentiliego dedykowanych polskiemu królowi Augustowi III. Koncert zostanie specjalnie przygotowany na IV edycję bydgoskiego festiwalu. Będzie to premierowe wykonanie tego programu i odkrycie go przed polską publicznością.
Wykonawcy:
{oh!} Orkiestra Historyczna pod kierownictwem Martyny Pastuszki (skrzypce)


Pełen program festiwalu oraz bilety:
www.bydgoskascenabarokowa.pl

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Projekt współfinansowany przez Miasto Bydgoszcz

Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Bach,Vivaldi, Telemann – 15 października 2022 r., godz. 18.00

2022-10-11
mat. organizatora

mat. organizatora

Zapraszamy serdecznie na drugi koncert festiwalu Bydgoska Scena Barokowa – w programie koncerty instrumentalne na 1 flet, 2 wiolonczele, 3 skrzypiec oraz 4 klawesyny!

Wykonawcami koncertu będą artyści związani z naszą bydgoską Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego:
Urszula Bartkiewicz – klawesyn
Dorota Zimna – klawesyn
Marek Przywarty – klawesyn
Justyna Woś – klawesyn
Daniel Deuter – skrzypce barokowe,
Michał Marcinkowski – skrzypce barokowe
Marcin Tarnawski – skrzypce barokowe
Sławomir Drózd – flet traverso
Matthias Bergmann – wiolonczela barokowa
Ewa Witczak – wiolonczela barokowa
oraz
Barokowa Orkiestra Festiwalowa pod. kier. Daniela Deutera

Program:

• Johann Sebastian Bach – Koncert na 4 klawesyny a-moll, BWV 1065:
[Allegro], Largo, Allegro
• Georg Philipp Telemann – Koncert fletowy D-dur TWV 51:D2:
Moderato, Allegro, Largo, Vivace
• Antonio Vivaldi – Koncert g-moll, RV 156:
Allegro, Adagio, Allegro
• Georg Philipp Telemann – Koncert na 3 skrzypiec F-dur TWV 53:F1:
Allegro, Largo, Vivace
• Antonio Vivaldi – Koncert na 2 wiolonczele g-moll, RV 531:
Allegro (moderato), Largo, Allegro

Forma koncertu instrumentalnego wykształciła się z form wcześniejszych: szesnastowiecznych kompozycji wokalnych i wczesnobarokowych - sonaty da chiesa i sonaty da camera. Wśród pierwszych twórców koncertu warto wymienić Giuseppe Torellego i Arcangela Corellego, swoją kulminację forma koncertu przyjęła zaś w baroku za sprawą osiągnięć Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Händla.

Ten festiwalowy wieczór rozpocznie się Koncertem na cztery klawesyny a-moll (BWV1065) Johanna Sebastiana Bacha.

Bach był zafascynowany twórczością Antonia Vivaldiego. Już w czasie pobytu w Weimarze dokonał szeregu transkrypcji koncertów skrzypcowych z L' estro armonico op.3. Bach wrócił do tego zbioru także dwie dekady później, kiedy - już w Lipsku - powstała między innymi klawesynowa adaptacja Koncertu na czworo skrzypiec h-moll op.3 nr 10, RV 580.

W pierwszej części koncertu na 4 klawesyny soliści prezentują materiał ritornella. Zanim zabrzmi tutti Vivaldiego, Bach dodaje swoje własne punktowane wejścia orkiestry, także kolejne części wzbogaca dynamicznie: w akompaniamencie przejściowego Largo wprowadza odwrócone frazy koncertu Vivaldiego, których punktowanym rytmem kreuje delikatny dysonans do wznoszących fraz solistów. Po Larghetto klawesyny - znów w rytmicznych frazach - tworzą wrażenie otwierającej części uwertury francuskiej. W finałowym Vivace Bach ponownie wzbogaca kompozycję Vivaldiego dodatkowym kontrapunktem oraz wzmacnia brzmienia solistów frazami granymi tutti.

***

Program koncertu wypełnią kompozycje Antonia Vivaldiego - Koncert na orkiestrą smyczkową g-moll, RV 156 i Koncert na dwie wiolonczele g-moll, RV 531.

Dziewczęcy sierociniec Ospedale della Pietà w Wenecji na początku XVIII wieku był miejscem, do którego zjeżdżała cała muzyczna Europa, by posłuchać koncertów il prete rosso („rudego księdza”). W latach dwudziestych XVII wieku powstało tam 60 koncertów na orkiestrę smyczkową, w tym RV 156. Partie solowe nie są w nim wyodrębnione, jego krótka forma bliższa jest więc sinfonii czy neapolitańskiej uwerturze.

W tym samym czasie Vivaldi skomponował RV 531. To jeden z 27 koncertów wiolonczelowych, w tym jedyny na dwie wiolonczele. Jego manuskrypt odnaleziono w kolekcji Renzo Giordano w Bibliotece Narodowej w Turynie.

"Kompozycja jest mocno nasycona emocjami od samego początku, przez niemal autobiograficzny smutek w części wolnej, aż po rozhuśtany tonalnie i rytmicznie finał." (Michael Talbot).

***

W sali koncertowej Collegium Copernicanum usłyszymy także kompozycje Georga Philippa Telemanna.

Koncert fletowy D-dur, TWV 51:52 ukazuje geniusz kompozytora w balansowaniu między muzyką włoską, francuską a nawet polską, której "barbarzyńskie piękno" odkrył podczas młodzieńczych pobytów w Żarach na Dolnym Śląsku. Manuskrypt pochodzi z biblioteki w Darmstadt, najbogatszej kolekcji dzieł Telemanna. Jej istnienie zawdzięczamy odpisom sporządzonym przez Samuela Endlera, skrzypka i alcisty darmstadzkiej Hofkapelle, której kapelmistrzem był wtedy Christoph Graupner.

TWV 51:D2 jest starszym z dwóch napisanych wtedy koncertów fletowych. "Taniec jest obecny zarówno w początkowym Moderato, jak i w radosnym finale. W Largo Telemann zaryzykował urywane, niemal suche staccato akompaniamentu. Allegro to zbuntowana wirtuozeria tak w soli fletu, jak i wymianach z tutti." (Alexis Kossenko)

Refleksyjny Koncert na troje skrzypiec D-Dur, TWV 53:F1 pochodzi z drugiej części zbioru Tafelmusik (Muzyka biesiadna, franc. Musique de table). Telemann wydał go - samemu sztychując - w 1733 roku w Hamburgu. Zbiór ten, przez samego autora uważany za arcydzieło, ugruntował też jego światową sławę: subskrypcję na Tafelmusik zamówili między innymi Händel, Pisendel i Quantz. Międzynarodowy sukces Tafelmusik koreluje z powstawaniem nowych orkiestr czy bardziej profesjonalnych zespołów domowych.

Wymagający program tego koncertowego wieczoru przygotowali w całość artyści związani z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Michał Orzechowski

Zobacz także

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę