Wtorek, 23 października 2018 r.   Imieniny: Marleny, Seweryna, Igi
Polskie Radio PiK » Biznes
2017-11-11, 10:35 Polska Agencja Prasowa

Ekspertka: Polacy chcą wiedzieć, czy pieniądze jakie wydają w sklepach zostają w kraju

Polscy konsumenci coraz częściej chcą wiedzieć co się dzieje z pieniędzmi, które zostawiają w sklepach. Czy zostają one w kraju, czy wypływają za granicę - mówi w rozmowie z PAP dr Joanna Szalacha-Jarmużek z Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.
Choć najważniejszym kryterium, jakim kierują się polscy konsumenci przy wyborze produktów codziennego użytku są cena (81 proc. wskazań) i jakość (76 proc. wskazań), to coraz większą rolę odgrywa patriotyzm gospodarczy. Obecnie niemal dla połowy Polaków ważne jest rodzime pochodzenie produktu - wynika z badania CBOS z początku listopada. Przez ponad rok grupa respondentów kierujących się tym kryterium w codziennych zakupach znacznie się zwiększyła (o 13 punktów procentowych).

Jak powiedziała PAP Szalacha-Jarmużek, w gospodarce wolnorynkowej korelacja ceny i jakości jest mechanizmem naturalnym, którym kierują się konsumenci. "Teraz okazuje się, że doszedł trzeci element, który jest powiązany ze światem wartości; z postrzeganiem produktów, które nabywamy w szerszym kontekście społecznym" - podkreśliła.

W jej opinii wyniki badania CBOS świadczą o tym, że w Polsce rośnie grupa świadomych konsumentów, którzy są coraz bardziej zainteresowani tym, co dzieje się z ich pieniędzmi, dokąd one trafiają.

Jak dodaje ekspertka, przez prawie trzydzieści lat transformacji polscy konsumenci bardzo wiele się nauczyli. "Również tego, że zagraniczne korporacje nie zawsze mają na celu dobro konsumenta, że często stosują techniki nie fair". Jako przykład takich działań podaje kwestię podwójnych standardów dotyczących jakości produktów - te przeznaczane na rynki krajów Europy Środkowo-Wschodniej są gorszej jakości niże te na rynki krajów starej UE.

"Po drugie, w miarę jak stajemy się społeczeństwem coraz bardziej zamożnym, mamy też tendencję do szukania nowości, nowej ekspresji - również w konsumpcji. Siłą rzeczy następuje więc zwrot w kierunku tego co krajowe, lokalne. To jest też kwestia pewnej mody oraz tego, że konsumenci porównują produkty i dochodzą do wniosku, że te nasze są lepsze, czy równie dobre jak zagraniczne, a kupując je przy okazji możemy zrobić coś dobrego dla wspólnoty, z którą się identyfikujemy" - wyjaśnia ekspertka.

Jako dowód na przywiązanie Polaków do rodzimych marek Szalacha-Jarmużek podaje przykłady dyskontów, w tym Lidla i Biedronki, które w swojej strategii marketingowej odwołują się - choć zdarza się, że nie bez manipulacji - do lokalności i polskości swojej oferty.

Jak zauważa, z ubiegłorocznych badań IPSOS wynika, że oprócz żywności coraz bardziej wzrasta popularność wśród naszych konsumentów polskich kosmetyków, mebli, a także usług finansowych.

Jej zdaniem, przywiązanie do polskich produktów to naturalny trend związany z rozwojem gospodarki i świadomości konsumenckiej. "W optymistycznym wariancie może dojdziemy do takiej sytuacji jak w Niemczech, gdzie patriotyzm ekonomiczny jest bardzo silny, tam marka Made in Germany wygrywa. Taka postawa uderza w działające na niemieckim rynku polskie firmy, które są zmuszone wykupować miejscowe przedsiębiorstwa, by pod ich marką sprzedawać wyprodukowane w Polsce towary. Niemcy nie chcą bowiem kupować polskich wędlin, nabiału czy mebli. Kupują je, ale pod marką niemiecką - dodaje ekspertka. (PAP)

Biznes

2018-10-22, godz. 20:48 GUS: 84,2 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do internetu W 2018 z internetu korzystało w Polsce 77,5 proc. osób. To o 1,6 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Dostęp do sieci ma 84,2 proc. gospodarstw domowych - poda ... » więcej 2018-10-22, godz. 19:34 LOT z powodu strajków odwołuje rejsy i zwalnia dyscyplinarnie 69 pracowników PLL LOT z powodu nielegalnego strajku związkowców - stewardes i pilotów - odwołują niektóre swoje rejsy - poinformował w poniedziałek PAP dyrektor biura komun ... » więcej 2018-10-21, godz. 13:48 CBI: brytyjskie firmy gotowe ciąć zatrudnienie i przenosić działalność za granicę w związku z Brexitem Konfederacja Przemysłu Brytyjskiego (CBI) ostrzega, że większość firm na Wyspach jest gotowa w związku z Brexitem uruchomić do grudnia 'plany awaryjnego zarzą ... » więcej 2018-10-19, godz. 15:25 O teraźniejszości i przyszłości dronów na DroneTech w Toruniu [wideo, zdjęcia] Targi, wyścigi i panele dyskusyjne, a wszystko to związane z bezzałogowymi statkami zwanymi dronami na imprezie DroneTech 2018. » więcej 2018-10-16, godz. 13:06 ZUS: w ramach e-składki do zakładu wpłynęło ponad 200 miliardów złotych Ponad 200 mld zł wpłynęło od stycznia na indywidualne numery rachunków składkowych w ZUS. To o blisko 12 mld zł więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku ... » więcej 2018-10-16, godz. 12:29 Podpisano dokumenty, będzie nowe rondo w Bydgoszczy Za rok powstanie nowe rondo na ulicy Szubińskiej w Białych Błotach. 16 października samorząd województwa podpisał umowę dotyczącą współpracy z gminą Białe Bło ... » więcej 2018-10-14, godz. 21:15 Mech: S&P podniósł rating, nie widzi zagrożeń, które widział wcześniej Podniesienie ratingu przez S&P to pozytywna informacja, sygnał, że agencja nie widzi w perspektywie krótkoterminowej zagrożeń, na które wskazywała poprzednio ... » więcej 2018-10-13, godz. 16:00 Kobiety nie tylko o przedsiębiorczości Przedsiębiorczość i prawa wyborcze - to niektóre tematy poruszane w Toruniu podczas konferencji pt. 'Przedsiębiorczość jest polską kobietą i torunianką'. » więcej 2018-10-13, godz. 13:15 Targi Mieszkaniowe w Bydgoszczy To impreza przede wszystkim dla tych, którzy planują zakup mieszkaniu lub domu. Targi Mieszkaniowe w Bydgoszczy odbywają się już po raz dwudziesty. » więcej 2018-10-08, godz. 20:23 Projekt "Regiogmina" zadba o rozwój przedsiębiorczości w regionie Opracowania programu rozwoju przedsiębiorczości w Kujawsko-Pomorskiem będzie dotyczył projekt 'Regiogmina', którego inauguracja odbyła się 8 października w Ur ... » więcej
1234567