Zmarł operator filmowy Jerzy Wójcik, współtwórca polskiej szkoły filmowej

2019-04-04, 13:19  Polska Agencja Prasowa
O śmierci artysty poinformował PAP jego syn Tomasz Wójcik. Fot. Archiwum/PAP/Leszek Szymański

O śmierci artysty poinformował PAP jego syn Tomasz Wójcik. Fot. Archiwum/PAP/Leszek Szymański

Operator filmowy Jerzy Wójcik, współtwórca polskiej szkoły filmowej, autor zdjęć do najsłynniejszych polskich filmów lat 50. i 60. zmarł 3 kwietnia w Warszawie. Miał 88 lat. "Pracowałem na planie tak jak stolarz przy składaniu mebli. Potem dopiero się okazywało, że nasz film został uznany za arcydzieło" - mówił Wójcik.

O śmierci artysty poinformował PAP jego syn Tomasz Wójcik.

Jerzy Wójcik urodził się 12 września 1930 r. w Nowym Sączu. W 1955 r. ukończył Wydział Operatorski w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.

Karierę zawodową rozpoczął w 1956 r. na planie filmu "Kanał" w reż. Andrzeja Wajdy i "Koniec nocy" (reż. zbiorowa), na którym pracował jako operator kamery pod kierunkiem Jerzego Lipmana. Zadebiutował jako samodzielny operator w 1957 r. przy realizacji "Eroiki" w reż. Andrzeja Munka.

Pracował przy realizacji takich filmów, jak "Popiół i diament" w reż. Andrzeja Wajdy, "Faraon", "Matka Joanna od Aniołów" (oba w reż. Jerzego Kawalerowicza), "Westerplatte" w reż. Stanisława Różewicza czy "Potop" w reż. Jerzego Hoffmana.

Wójcik w rozmowie ze Stanisławem Janickim ("Film" 1961 r.) wskazał, że "podstawowymi elementami w pracy operatora są elementy czasu, przestrzeni i element - nazwałbym go - materialny, istniejący w przestrzeni". "Dla mnie najważniejsze są właśnie obserwacje zmian materii w czasie. Istotne jest, jak te zmiany przebiegają, jak zmienia się człowiek, jego charakter czy postawa wobec najrozmaitszych spraw. Nie obchodzi mnie, co aktor myśli - muszę zobaczyć materialność tego, co on demonstruje, żeby oddać zmiany, które zachodzą w określonym czasie w określonej przestrzeni" - zaznaczył.

Aleksander Ledóchowski w "Kinie" w 1969 r. ocenił, że "Wójcik obserwuje człowieka chłodno, badawczo, obiektywnie; wie, że to, co go zasadniczo charakteryzuje, nie wyraża się słowem czy gestem, lecz jest zawarte w związku między człowiekiem a otoczeniem, w krótkotrwałych uzewnętrznieniach, których nie wolno stracić, jeśli chce się dotrzeć do sedna".

Niemal 30 lat później sam Wójcik mówił w rozmowie z "Kwartalnikiem Filmowym", że "najbardziej fantastyczne w kinie jest to, że można sfotografować przemianę. To jest istota kina. Dotyczy to zarówno przemiany w świecie duchowym, jak i przemiany w przyrodzie".

W 2013 r. w wywiadzie dla Polskiego Radia przyznał, że na planie pracował jak "stolarz przy składaniu mebli". "Potem dopiero się okazywało, że nasz film został uznany za arcydzieło" - podkreślił.

O pracy z Wajdą, Munkiem, Kutzem mówił we wspomnianym wywiadzie: "To było dla mnie pewnym nakazem, żeby zostawić ślad, żeby mówić nie o wielkich poglądach i mitach, ale o tym jednostkowym cierpieniu. Staraliśmy się opowiedzieć o losie, o tym, co jest cierpieniem codziennego dnia. Może dlatego te filmy były bliskie zwykłym ludziom i rozumiane na całym świecie".

W latach 70. zajął się także reżyserią, początkowo spektakli Teatru Tv, w latach 90. także filmów: w roku 1991 wyreżyserował "Skargę", a w roku 1999 "Wrota Europy".

Od 1984 r. był jednym z najważniejszych wykładowców Wydziału Operatorskiej łódzkiej Filmówki, wychowawcą wielu pokoleń polskich operatorów.

W 1994 r. został pierwszym przewodniczącym, a następnie Honorowym Przewodniczącym Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego (PSC). Był laureatem najważniejszych polskich nagród filmowych: "Orła" za osiągnięcia życia (2009), "Platynowych Lwów" na festiwalu w Gdyni (2012), Nagrody Specjalnej PSC za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej (2013), Nagrody SFP za wybitne osiągnięcia artystyczne (2018). W 2018 r. otrzymał tytuł Doktora Honoris Causa PWSFTviT.

W 2006 r. opublikował książkę "Labirynt światła". (PAP)

Kultura

Czy można łączyć studiowanie ze sztuką Wystawa w Wozowni udowadnia, że jak najbardziej

Czy można łączyć studiowanie ze sztuką? Wystawa w Wozowni udowadnia, że jak najbardziej

2024-04-26, 16:17
Artyści z Wilna pokażą operę Manon Masseneta. Trwa 30. Bydgoski Festiwal Operowy

Artyści z Wilna pokażą operę „Manon” Masseneta. Trwa 30. Bydgoski Festiwal Operowy

2024-04-25, 13:48
Mocne brzmienie, dobra zabawa i charytatywny cel. Zagrają dla Szymona i Michała

Mocne brzmienie, dobra zabawa i charytatywny cel. Zagrają dla Szymona i Michała

2024-04-25, 12:54
Dorobek kujawskich artystów XIX i XX wieku. Nowa wystawa w muzeum we Włocławku [wideo]

Dorobek kujawskich artystów XIX i XX wieku. Nowa wystawa w muzeum we Włocławku [wideo]

2024-04-25, 06:45
Laury dla pisarzy polskich i niemieckich. Kto w tym roku otrzyma Nagrody Lindego

Laury dla pisarzy polskich i niemieckich. Kto w tym roku otrzyma Nagrody Lindego?

2024-04-24, 20:27
O ogrodnictwie na trudne czasy w Bydgoszczy. Spotkanie w ramach projektu Zachwyt

O ogrodnictwie na trudne czasy w Bydgoszczy. Spotkanie w ramach projektu „Zachwyt”

2024-04-24, 06:50
Musical oparty na piosenkach Ciechowskiego. Kombinat na Bydgoskim Festiwalu Operowym

Musical oparty na piosenkach Ciechowskiego. „Kombinat” na Bydgoskim Festiwalu Operowym

2024-04-23, 10:13
Mężczyźni śpiewają piosenki napisane dla kobiet. Wydział edukacji muzycznej UKW zaprasza

Mężczyźni śpiewają piosenki napisane dla kobiet. Wydział edukacji muzycznej UKW zaprasza

2024-04-23, 08:05
Musical, opera współczesna, taniec. W Bydgoszczy zaczyna się Operowe Forum Młodych [program]

Musical, opera współczesna, taniec. W Bydgoszczy zaczyna się Operowe Forum Młodych [program]

2024-04-22, 15:28
Szczecin z lat 50. i zbrodnie rzeźnika z Niebuszewa. W Toruniu wybrano Kryminalny Debiut Roku

Szczecin z lat 50. i zbrodnie rzeźnika z Niebuszewa. W Toruniu wybrano Kryminalny Debiut Roku

2024-04-21, 16:07
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę