Środa, 21 listopada 2018 r.   Imieniny: Alberta, Janusza, Konrada
Polskie Radio PiK » Biznes
2018-07-03, 12:30 Polska Agencja Prasowa

Deloitte: spada przywiązanie do pracodawcy

Spada przywiązanie do pracodawcy pokolenia Y, czyli urodzonych w latach 1983-1999; 43 proc. "milenialsów" planuje rezygnację z obecnej pracy w ciągu dwóch lat, a tylko 28 proc. ma zamiar pozostać w obecnym miejscu ponad pięć lat - wynika z badania Deloitte.
Badanie "2018 Deloitte Millennial Survey. Millennials disappointed in business, unprepared for Industry 4.0" objęło 10 455 przedstawicieli pokolenia Y (urodzonych w latach 1983-1999) z 36 krajów, w tym 303 z Polski. W raporcie wyodrębniono również grupę niemal 1850 przedstawicieli młodszych "milenialsów" (urodzonych między 1995 a 1999 rokiem) z sześciu krajów, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy.

W raporcie zwrócono uwagę, że chęć opuszczenia miejsca pracy w ciągu dwóch lat częściej deklarują młode osoby - 61 proc. z nich twierdzi, że zrobiłoby to, gdyby miało wybór. "Jest to bardzo duży problem dla firm, choć jednocześnie szansa na przyciągnięcie i utrzymanie najbardziej utalentowanych pracowników. Warunkiem jest jednak zwielokrotnienie działań, które mogą przekonać młodych ludzi, że dana firma oferuje im coś więcej niż tylko miejsce, w którym mogą zarabiać" – oceniła Magdalena Bączyk z Deloitte.

Z badania wynika, że spośród "milenialsów", którzy chętnie opuszczą pracodawcę w ciągu dwóch lat, 62 proc. uznaje niestandardowe formy zatrudnienia za realną alternatywę dla pracy na pełen etat. Taką możliwość odrzuca 17 proc. respondentów. Badani uważają, że niestandardowe formy zatrudnienia dają możliwość większego zarobku (62 proc.) i elastyczność (39 proc.). Zdaniem 37 proc. ankietowanych taka forma zatrudnienia wspomaga osiągnięcie równowagi między pracą a życiem osobistym.

Jak czytamy w raporcie, w opinii 57 proc. badanych kluczowa w pracy jest kultura organizacji, benefity finansowe (51 proc.), a także elastyczność czasu pracy i możliwość uczenia się (po 44 proc.).

Z badania wynika również, że w tym roku nastąpił gwałtowny zwrot w opiniach na temat etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, do stanu najniższego od czterech lat. "Obecnie mniej niż połowa przedstawicieli pokolenia Y uważa, że przedsiębiorstwa postępują etycznie, podczas gdy w 2017 roku było to 65 proc. Jedynie 47 proc. badanych jest zdania, że szefowie firm działają na rzecz poprawy sytuacji społeczeństw. Rok wcześniej było to o 15 proc. więcej" - napisano.

Według partnera Deloitte Ireny Picholi, zmiana nastawienia "milenialsów" powinna być dzwonkiem alarmowym dla liderów biznesowych. "Po raz kolejny widzimy, że zdaniem młodych ludzi, będących na początku swojej kariery, miara sukcesu firmy powinna wykraczać poza wyniki finansowe. Aż 83 proc. badanych uważa, że firmy powinny działać według modelu odpowiedzialnego biznesu 4.0, czyli takiego, który wartości i etyczne decyzje wpisuje w DNA swojego działania. Firmy współpracujące z innymi interesariuszami w celu rozwiązania problemów związanych z różnorodnością, równością wynagrodzenia, nierównością dochodową, imigracją i zmianami klimatycznymi mogą poprawić wyniki finansowe i zwiększyć wartość marki, natomiast brak takich działań nadszarpuje reputację firmy w oczach +milenialsów+ i osłabia ich lojalność" - zaznaczyła.

Badanie Deloitte pokazuje, że młodzi ludzie zwracają uwagę na problemy społeczne i polityczne, choć zależnie od kraju są to równe sprawy. W Polsce 49 proc. badanych obawia się terroryzmu, a 41 proc. konfliktów zbrojnych. W krajach rozwiniętych młodzi ludzie obawiają się przede wszystkim terroryzmu (32 proc.) i zmian klimatycznych (31 proc.). W krajach rozwijających się zwracają uwagę na przestępczość (30 proc.) i korupcję (28 proc.). Tylko 19 proc. (12 proc. w Polsce) "milenialsów" uważa, że politycy wywierają pozytywny wpływ na otoczenie. Negatywną ocenę politykom wystawia 71 proc. ankietowanych (80 proc. w Polsce).

Z raportu wynika, że "milenialsi" dobrze wiedzą, jak czwarta rewolucja przemysłowa – oparta coraz bardziej na automatyzacji i robotyzacji, sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym - będzie kształtowała nowe miejsca pracy. "Zdają sobie sprawę, że uwolni ona ludzi od rutynowych czynności, co pozwoli na większą kreatywność. Jednak wielu z nich z obawą przyjmuje to zjawisko. Siedemnaście procent wszystkich przebadanych +milenialsów+ i 32 proc. tych, których organizacje już stosują w szerokim zakresie technologie przemysłu 4.0, obawia się, że część lub całość ich obowiązków zostanie zlikwidowana" - napisano w raporcie.

Mniej niż czterech na dziesięciu pracowników z pokolenia Y uważa, że mają umiejętności potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Tylko 36 proc. stwierdziło, że pracodawcy pomagali im zrozumieć i przygotować się na zmiany związane z czwartą rewolucją przemysłową.(PAP)

Biznes

2018-11-20, godz. 08:00 Ardanowski: będziemy walczyć o wyrównanie dopłat bezpośrednich dla rolników Nie ma żadnych powodów, żeby polscy rolnicy otrzymywali niższe dopłaty bezpośrednie, niż ich koledzy z Europy Zachodniej. Będziemy twardo walczyć o ich wyrówn ... » więcej 2018-11-17, godz. 10:00 Węzeł drogowy w Markowicach został otwarty To bardzo ważna wiadomość dla kierowców. Można już korzystać z węzła Markowice na istniejącej obwodnicy Inowrocławia. Skróci on czas dojazdu mieszkańców wsi d ... » więcej 2018-11-17, godz. 09:00 W 2019 roku Bydgoszcz będzie jeszcze więcej inwestować! Miliard złotych na inwestycje zaplanowano w przyszłorocznym budżecie miasta i miejskich spółek - informuje bydgoski ratusz. Najwięcej pieniędzy zarezerwowano ... » więcej 2018-11-16, godz. 17:07 Czy rolnicy zdążyli z wnioskami o wsparcie w ramach "pomocy suszowej"? Do rolników płynie sukcesywnie pomoc obiecana przez rząd za straty wyrządzone w uprawach roślinnych przez tegoroczną suszę. 16 listopada, to ważna dla rolnikó ... » więcej 2018-11-15, godz. 12:00 100 firm i instytucji na targach Offerty 2018. Szukaj pracy w Bydgoszczy W jednym miejscu prawie 100 firm i instytucji, które szukają pracowników. W hali Łuczniczka odbywają się Targi Pracy Offerty 2018. » więcej 2018-11-15, godz. 11:30 „Made in Toruń” - promocja lokalnych firm Znak „Made in Toruń” odebrało 39 toruńskich firm. Prawo do jego używania zyskały m.in. SGB Bank Spółdzielczy w Toruniu, bar 'Długa Buła', Dom Legend i Żywe Mu ... » więcej 2018-11-14, godz. 16:17 Wypełniając ankietę przedsiębiorcy współtworzą prognozę gospodarczą kraju Narodowy Bank Polski dziękuje przedsiębiorcom za udział w badaniach ekonomicznych. Dziś przedstawiciele kujawsko-pomorskich firm otrzymali specjalne listy gra ... » więcej 2018-11-13, godz. 21:00 Pesa wyremontuje więcej wagonów dla PKP Intercity PKP Intercity zwiększa zamówienie na gruntowną modernizację wagonów kolejowych realizowane w bydgoskiej Pesie. Oprócz dotychczasowego zlecenia na 163 wagony p ... » więcej 2018-11-13, godz. 18:45 Dymisja Marka Chrzanowskiego - szefa Komisji Nadzoru Finansowego Rezygnacja Marka Chrzanowskiego z funkcji przewodniczącego KNF to była dobra decyzja - ocenił Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. » więcej 2018-11-13, godz. 18:12 Rzecznik KNF: Idea Bank na liście ostrzeżeń publicznych Idea Bank to nowy podmiot na liście ostrzeżeń publicznych KNF - poinformował rzecznik Komisji Nadzoru Finansowego Jacek Barszczewski. Bank został wpisany w zw ... » więcej
1234567