duży kontrast mapa strony
Strona startowa » Biznes »

Wyniki testów: auta zużywają ok. 25 proc. paliwa więcej niż podają producenci

Polska Agencja Prasowa

W rzeczywistych warunkach drogowych samochody zużywają średnio o jedną czwartą paliwa więcej niż podają ich producenci; podobnie jest z emisją zanieczyszczeń, która z reguły jest wyższa od modelowej. Eksperci radzą, by przed zakupem auta zapoznać się z wynikami testów w tym zakresie.
Od kilku dni w polskiej wersji językowej dostępne są popularne m.in. w Wielkiej Brytanii indeksy EQUA, przedstawiające zużycie paliwa oraz wielkość emisji dwutlenku węgla, tlenku węgla i tlenków azotu. Na potrzeby projektu przebadano dotąd ponad tysiąc aut różnych marek i typów, testując ponad 60 tys. egzemplarzy samochodów.

„Zespoły testowe z Wielkiej Brytanii i Niemiec działają w całej Europie. W Polsce testy nie były dotychczas prowadzone, jednak w przyszłości nie jest to wykluczone. Natomiast uzyskane dzięki dotychczasowym testom dane, z pewnością mogą być przydatne także dla polskich kierowców” – wskazał Marcin Wysocki, reprezentujący ośrodek przeprowadzający badania.

Stale aktualizowane zestawienie dostępne jest bezpłatnie w internecie pod adresem http://pl.equaindex.com/. Twórcą indeksów EQUA jest ośrodek analityczny Emissions Analytics, wyspecjalizowany w pomiarach rzeczywistych emisji. Firma ma biura w Wielkiej Brytanii, Niemczech i USA. Każdego roku testuje setki nowych aut, obejmując 90 proc. pojazdów dostępnych na rynku. Testowanie odbywa się w rzeczywistych warunkach drogowych

Wyniki dotychczasowych testów wskazują, iż średnio zużycie paliwa jest o 25 proc. wyższe od deklarowanego przez producentów, przy czym niektóre samochody zużywają nawet o 40 proc. więcej paliwa niż podaje wytwórca. Przedstawiciele Emissions Analytics uważają, że żadne wyniki dotyczące zużycia paliwa nie będą wiarygodne, jeżeli nie zostały zweryfikowane w warunkach drogowych, a jedynie w laboratoriach.

Oprócz wskazań dotyczących faktycznego zużycia paliwa, indeksy określają też wpływ poszczególnych marek i typów samochodów na jakość powietrza, poprzez emisję tlenków azotu, wypuszczanych do atmosfery przez wszystkie pojazdy zasilane olejem napędowym lub benzyną. Wyniki testów wskazują, że ich ilość znacznie waha się - w zależności od wielkości emisji analitycy podzielili auta na grupy od A (najlepsze) do H (najgorsze).

Temat faktycznej emisji spalin przez samochody jest publicznie dyskutowany w wielu krajach od ubiegłego roku, kiedy pojawiły się informacje o zaniżaniu emisji w samochodach Volkswagena. Eksperci wskazują jednak, że różnice między emisją deklarowaną a faktyczną, potwierdzoną testami, dotyczą wielu marek samochodów.

Projekt EQUA pozwala także na sprawdzenie, czy podczas rzeczywistej jazdy drogowej spełniane są normy emisji tlenku węgla, postrzeganego jako problem dotyczący zwłaszcza pojazdów z napędem benzynowym. Regulacje kontrolujące emisje tego gazu rozróżniają różne typy paliwa, przy czym auta benzynowe mogą zgodnie z prawem emitować dwa razy więcej CO niż pojazdy z silnikami Diesla. Testy potwierdziły wielkie rozbieżności w tym zakresie - od modeli wyjątkowo "czystych" do takich, gdzie emisje wielokrotnie przekraczają obowiązujące normy.

Kolejny indeks określa emisję CO2. Podobnie jak zużycie paliwa, ilość dwutlenku węgla emitowanego przez samochody osobowe producenci ustalają w laboratoriach za pomocą tzw. europejskiego cyklu jezdnego. Oznacza to, że wielkość CO2 faktycznie emitowana podczas jazdy jest wyższa od opublikowanej, ponieważ oficjalny test – według brytyjskich ekspertów - nie przystaje już do stawianych mu celów. Według niezależnych testów, oficjalne dane są o ok. 30 proc. niższe od rzeczywistej emisji CO2.

W intencji twórców indeksów zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń, mają one być narzędziem pomagającym kierowcom w wyborze najbardziej oszczędnych i ekologicznych marek samochodów – zarówno przy zakupie nowego, jak i używanego auta. Jeśli jakiś model czy silnik jeszcze nie został sprawdzony, to na podstawie dostępnych danych specjalny algorytm może tworzyć dla niego prognozy zużycia i emisji.

Oprócz kierowców, recenzentów samochodów czy publicystów, z indeksu mogą korzystać producenci aut, konstruktorzy, związki branżowe, a także dealerzy i sprzedawcy na rynku wtórnym. „Ogólnodostępność i szerokie spektrum danych dowodzą, że celem twórców EQUA Index nie jest promowanie czy krytykowanie kogokolwiek” – zapewniają twórcy zestawienia.

Indeks ma być też źródłem informacji dla osób zaangażowanych w przygotowanie regulacji dotyczących walki z niską emisją – badania dowodzą, że odpowiadają za nią zarówno lokalne paleniska i złej jakości paliwo, jak i emisja zanieczyszczeń przez transport samochodowy.

Nad poprawnością działania systemu testów i pozyskiwania danych czuwa komisja złożona z ekspertów branżowych i naukowych m.in. z Imperial College London, King’s College London, Międzynarodowej Rady Czystego Transportu oraz Uniwersytetu Cambridge. (PAP)

Abonament

Biznes

Kłopot z kupnem węglaSkłady opału w regionie muszą zamawiać węgiel z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Jest jednak i tak lepiej niż jesienią - mówi Jacek Kochanowski z jednego z podbydgoskich składów węgla. Na dostawę do składu trzeba poczekać dwa, trzy tygodnie - dodaje. Najbardziej podrożały miały węglowe - w tym roku o niemal 100%. W ramach podpisanych projektów powstaną m.in. mieszkania socjalne, wyremontowane zostaną domy kultury, a szkoły zawodowe wzbogacą się o nowy sprzęt. Fot. Wiktor Strumnik35 milionów złotych na kolejne projekty w ramach RPOW Toruniu podpisano kolejne umowy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. W toruńskim Urzędzie Marszałkowskim zawarto dzisiaj 23 porozumienia o łącznej wartości 35 milionów złotych. Lokalne samorządy otrzymają dotacje w wysokości 23 milionów złotych. W ramach podpisanych projektów powstaną m.in. mieszkania socjalne, wyremontowane zostaną domy kultu ... Sejm za zniesieniem limitu składek na ZUS od 2019 r.Od 2019 roku nastąpi zniesienie limitu, powyżej którego najlepiej zarabiający obecnie nie płacą składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Sejm przyjął w czwartek poprawki Senatu, które zakładają przesunięcie o rok daty wejścia w życie ustawy. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Posłowie jednogłośnie przyjęli poprawki zaproponowane przez Senat - nikt ni ... Handlowcy narzekają na brak klientów. Winna lokalizacja? Fot. Kamila ZroślakBożonarodzeniowy jarmark w Bydgoszczy - handlowcy narzekają na lokalizacjęŚwiąteczny jarmark w Bydgoszczy świeci pustkami. Od ponad tygodnia handlowcy czekają ze świątecznym towarem na klientów na Rybim Rynku, ale zainteresowanych trzeba liczyć na palcach. Zdaniem wystawców zaproponowana przez miasto lokalizacja jest niefortunna. - Mokro i pusto, prawie nikt nas nie widzi, mamy podziurawiony parking i nic więcej. Jarmark powinie ... Związkowcy przeciwko planom sprzedaży MWiO w GrudziądzuPracownicy spółki Miejskie Wodociągi i Oczyszczalnia w Grudziądzu sprzeciwiają się planom sprzedaży 49 proc. udziałów w swoim zakładzie. W tej sprawie napisali list otwarty do prezydenta i radnych. Są zbulwersowani całą sprawą i apelują do władz o rozwagę. Zwracają uwagę na konsekwencje. Ich zdaniem wzrosną ceny za wodę i ścieki w mieście. Protest ma zw ... UOKiK kontroluje ceny masłaCeny masła pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Delegatura w Bydgoszczy wyjaśnia, jakie były przyczyny nagłego wzrostu cen i dlaczego wciąż jest tak drogo. UOKiK w Bydgoszczy prowadzi pięć postępowań wyjaśniających w tej sprawie. Na pocieszenie warto dodać, że UOKiK zbadał w laboratoriach jakość masła. Mimo wysokiej ceny masło nie jest fa ... Senat/ Komisje zarekomendowały poprawki do ustawy o handlu w niedzieleOgraniczenie do 80 metrów kwadratowych powierzchni obiektów handlowych znajdujących się przy dworcach, które będą otwarte w niedziele - to jedna ze zmian zarekomendowana we wtorek przez senackie komisje do ustawy ograniczającej handel w niedziele. Podczas posiedzenia senackiej Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Rodziny, Polityki Sen ... Rysuje się kompromis państw unijnych ws. reformy rynku energii UEUnijni ministrowie odpowiedzialni za sprawy energetyczne mają w poniedziałek ustalić stanowisko ws. pakietu propozycji, które zmieniają funkcjonowanie rynku energetycznego w UE. Wśród nich jest też oprotestowywany przez Polskę limit CO2 dla elektrowni Chodzi o dwa rozporządzenia, o zarządzaniu unią energetyczną i wewnętrznym rynku energetycznym, a także dw ... Unijne wsparcie w wysokości 45 mln euro na poprawę komunikacji w ToruniuPrzyznane przez Komisję Europejską dofinansowania dla Torunia w wysokości 45 mln euro (195,6 mln zł) zostanie przeznaczone na projekt "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej - BiT City II". Całkowity koszt inwestycji sięgnie 400,4 mln zł. KE w poniedziałek poinformowała o przeznaczeniu na projekty transportowe w Toruniu dofinansowania z funduszu spój ... MR: ustawa o uproszczeniach dla firm wejdzie w życie w połowie 2018 r.Ustawa o uproszczeniach dla firm co do zasady wejdzie w życie 1 czerwca w 2018 r., a jej przepisy dotyczące CIT z początkiem 2019 r. - poinformowało PAP biuro prasowe resortu rozwoju. Zaznaczono, że opracowywana jest nowa wersja projektu. "Prace nad projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie poda ...
1234567
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę