Kopacz: Słowacja kupi 30 Rosomaków w ciągu trzech lat

2015-07-03, 16:46  Polska Agencja Prasowa

Słowacja w ciągu najbliższych trzech lat kupi 30 transporterów Rosomak w nowej wersji. Polski producent uzyska dzięki temu 120 mln zł - poinformowała w piątek w Siemianowicach Śląskich premier Ewa Kopacz na wspólnej konferencji z premierem Słowacji Robertem Ficem.

Szefowie obu rządów podpisali w zakładach Rosomak (do niedawna Wojskowych Zakładach Mechanicznych), gdzie produkowane są kołowe transportery opancerzone, list intencyjny ws. współpracy w dziedzinie przemysłu zbrojeniowego. Wcześniej oboje obejrzeli jego linie produkcyjne.

"Słowacja w ciągu najbliższych trzech lat zakupi 30 sztuk nowego wariantu transportera Rosomak" - powiedziała Kopacz. Nowa wersja będzie stanowiła połączenie polskiego wozu i słowackiej wieży. "Dzięki temu do zakładów w Siemianowicach Śląskich wpłynie ponad 120 mln zł" - wskazała premier. Nowa wersja ma nosić nazwę Scipio.

Kopacz oceniła, że to bardzo duży sukces polskiego przemysłu zbrojeniowego, polskiej gospodarki i gwarancja miejsc pracy - nie tylko w zatrudniających ok. 450 pracowników zakładach Rosomak, ale i u kooperantów spółki, czyli dla 3,5 tys. osób.

"Dzisiejsze podpisanie listu intencyjnego jest obustronnym zwycięstwem i Polski, i Słowacji. Słowacja musi zmodernizować swoją technikę wojskową, potrzebujemy transporterów tego typu" - podkreślił premier Fico. Jak ocenił, najwłaściwszym rozwiązaniem jest, "jeśli w modernizacji techniki bierze udział również słowacki przemysł zbrojeniowy".

Fico wyraził przekonanie, że ministrowie obrony obu krajów zrobią wszystko, by została podpisana umowa określająca m.in. warunki współpracy i dostaw. Podkreślił, że list intencyjny to polityczna deklaracja poparcia dla projektu.

Kopacz zapowiedziała, że obie strony chcą polsko-słowacki wariant transportera bardzo mocno promować w Europie i na świecie. "Chcemy, żeby zamówienia spływały szeroką falą właśnie tu, do Siemianowic" - zaznaczyła premier. Również Fico podkreślił, że zrobi wszystko, by wspólną wersję pojazdu wprowadzić do innych krajów.

Premier Słowacji przypomniał, że współpraca z Polską może także dotyczyć modernizacji samobieżnych armatohaubic Dana, których używa Wojsko Polskie, a które zostały wyprodukowane na Słowacji. Podkreślił znaczenie współpracy regionalnej, przypominając szkolenia polskich pilotów MiG-ów-29 na symulatorach na Słowacji i słowacko-czeską współpracę w obronie przestrzeni powietrznej. Wyraził przekonanie, że Polska może się włączyć w ten i inne projekty w ramach współpracy Grupy Wyszehradzkiej.

"Polska przeznacza na obronę dwa procent PKB, to ogromne pieniądze. Słowacja nie może sobie na to pozwolić, wspólne działanie w obronie jest dla nas niezwykle ważne, każde państwo potrzebuje pieniędzy na obronność, ale i na inne potrzeby także" – zaznaczył Fico.

Kopacz zaznaczyła, że produkt siemianowickich zakładów jest wysoko oceniany nie tylko w Europie, ale i na świecie oraz wyjątkowo dobrze sprawdził się na misji w Afganistanie. Zdaniem szefowej rządu transportery i sprawna załoga zakładów z Siemianowic Śl. zasługują na najwyższy znak jakości.

Z kolei Fico, życząc polskim zakładom wielu sukcesów, podkreślił, że na Słowacji buduje się "fantastyczne wieże". "Ta nasza współpraca będzie przykładem dla kolejnych krajów Grupy Wyszehradzkiej i innych regionów w Europie, bo to jest potwierdzenie, że w dziedzinie zbrojenia, nowej techniki wojskowej, współpraca może być efektywna, nowoczesna i może być korzystna dla obu stron" - powiedział Fico. Poinformował też, że jego kraj, szukając nowych wozów dla piechoty, chciał najtańszego rozwiązania.

Polska premier podkreśliła, że podpisana w 2013 r. nowa umowa licencyjna z fińską firmą Patria, która skonstruowała transporter, umożliwia sprzedaż pojazdów do innych krajów bez ograniczeń geograficznych. "To jest pierwsza taka transakcja, a ja myślę, że to jest dobry początek" - powiedziała Kopacz. Wyraziła przekonanie, że "ponieważ nie tylko w Europie, ale i na świecie idzie czas na zbrojenia, na ten produkt będzie popyt".

Podziękowała też szefowi rządu w Bratysławie za osobiste wsparcie pozyskania transporterów dla słowackiego wojska. "Jestem przekonana, że ten projekt będzie służyć nie tylko zdolności obronnych naszych państw, ale zwiększy nasz wkład w bezpieczeństwo całego regionu" - powiedziała Kopacz. Program transportera Rosomak nazwała najważniejszym sukcesem przemian w polskim przemyśle obronnym po 1989 r.

Kopacz wyraziła przekonanie, że pojazd, który powstanie z połączenia polskiego wozu i słowackiej wieży, będzie dobrą wizytówką obu krajów. Podkreśliła dobrą współpracę obu rządów na różnych polach. Również Fico ocenił wysoko współpracę między oboma krajami w innych kwestiach, m.in. przy odrzuceniu na ostatnim szczycie UE pomysłu obowiązkowych kwot imigracyjnych.

Oferowany Słowacji transporter został przygotowany przez Polską Grupę Zbrojeniową i należącą do niej spółkę Rosomak SA oraz słowacką firmę EVPU. Jest on połączeniem produkowanego w Polsce podwozia z wieżą TURRA-30 wyposażoną w automatyczną armatę kalibru 30 mm sprzężoną z karabinem maszynowym oraz wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Scipio został pokazany w maju na targach IDET w Brnie. W czerwcu został poddany próbom poligonowym na Słowacji.

Rosomak to polska nazwa ośmiokołowego modułowego wozu opancerzonego AMV skonstruowanego przez fiński koncern Patria. Został on wybrany przez MON w rozstrzygniętym w grudniu 2002 r., wartym 5 mld zł, przetargu na ok. 700 wozów dostarczanych w latach 2004-2013. W 2003 r. podpisano 10-letnią umowę na produkcję licencyjną wozów w Siemianowicach Śląskich.

W 2013 r. podpisano z Patrią umowę na przedłużenie o kolejne 10 lat licencji na produkcję Rosomaków w Polsce. Porozumienie umożliwiło Finom wywiązanie się z umowy offsetowej i uniknięcie kar umownych, a polskim zakładom dalszą produkcję i modyfikację Rosomaków (wprowadzono do nich ponad 600 poprawek). W 2013 r. wojsko zamówiło dostawy ok. 300 następnych Rosomaków w latach 2014-2019 (za 1,65 mld zł)

Prezes PGZ Wojciech Dąbrowski ocenił w piątek, że piątkowe podpisanie listu intencyjnego „to początek dobrej współpracy ze Słowacją, ale też początek funkcjonowania w nowym modelu – bliskiej współpracy stron rządowych, wojskowych i przemysłu. „To model, który pomaga na sprawne, skuteczne lokowanie sprzętu za granicą, tym bardziej, że będziemy oferowali sprzęt wspólny – polskie podwozie i słowacką wieżę. To daje ogromne szanse na powodzenie na rynku” - uznał szef PGZ.

Pytany o perspektywy eksportu wozu będącego efektem współpracy polsko-słowackiej Dąbrowski odpowiedział: „chcemy również oferować ten wyrób do krajów trzecich”. „Liczymy tu bardzo na kilka rynków, o których na razie nie bardzo mogę mówić, ale wsparcie i ze strony słowackiej i ze strony polskiej pozwoli – jak sądzę – na skuteczne ulokowanie tego produktu na rynku” - ocenił.

Prezes PGZ powiedział PAP, że słowacka wieża bardzo dobrze sprawdziła się podczas prób – podobnie, jak polski Rosomak, na którym była już wówczas zamontowana. „Odbyły się testy na poligonie, wszystko jest sprawdzone, zgrane, zintegrowane” - zaakcentował Dąbrowski; zaznaczył, że nadal trwają wspólne prace prowadzone przez PGZ i słowackich partnerów.

Rzecznik Rosomak SA Michał Rumin zaakcentował w piątek, że w odróżnieniu od pierwotnej umowy licencyjnej, ta podpisana w 2013 r. nie zawiera żadnych ograniczeń dotyczących rynków eksportowych dla Polski. "Możemy sprzedawać Rosomaka na całym świecie, w porozumieniu z naszym fińskim partnerem. To kwestia biznesowa. Nam bliżej do Słowaków, Finom może być łatwiej dogadać się z innymi Skandynawami" – powiedział PAP Rumin.

Obecnie w polskim wojsku służy ok. 670 Rosomaków w różnych wersjach. Pojazdów używał polski kontyngent ISAF w Afganistanie. Oprócz Polski, która jest największym użytkownikiem AMV, wozy te wybrały Finlandia, Chorwacja, Słowenia, RPA, Szwecja i Zjednoczone Emiraty Arabskie.(PAP)

Biznes

DOMITECH dla lokalnej społeczności, czyli jak są realizowane założenia CSR [reklama]

DOMITECH dla lokalnej społeczności, czyli jak są realizowane założenia CSR? [reklama]

2024-04-26, 12:13
Jak szybko i tanio poprawić wygląd samochodu [Reklama]

Jak szybko i tanio poprawić wygląd samochodu? [Reklama]

2024-04-26, 08:34
Powiew świeżości w hodowlach gęsi. Naukowcy sprawdzają stan powietrza w wylęgarniach

Powiew świeżości w hodowlach gęsi. Naukowcy sprawdzają stan powietrza w wylęgarniach

2024-04-26, 06:49
NBP emituje srebrne monety na 100. rocznicę wprowadzenia złotego do obiegu

NBP emituje srebrne monety na 100. rocznicę wprowadzenia złotego do obiegu

2024-04-25, 15:36
Burmistrz o Brzeskiej Strefie Gospodarczej i nowych miejscach pracy [Rozmowa Dnia]

Burmistrz o Brzeskiej Strefie Gospodarczej i nowych miejscach pracy [Rozmowa Dnia]

2024-04-25, 09:01
Rolnicy z Pomorza i Kujaw chcą przedłużenia składania wniosków o dopłaty

Rolnicy z Pomorza i Kujaw chcą przedłużenia składania wniosków o dopłaty

2024-04-24, 18:20
Samorządy czeka świetlana przyszłość W Toruniu odbywa się Forum Energetyczne

Samorządy czeka świetlana przyszłość? W Toruniu odbywa się Forum Energetyczne

2024-04-24, 11:56
Tani kurier opcją na wiosenne porządki [reklama]

Tani kurier opcją na wiosenne porządki? [reklama]

2024-04-24, 10:11
Radio PiK sprzedaje używany samochód Citroen C4 Grand Picasso [ogłoszenie o przetargu]

Radio PiK sprzedaje używany samochód Citroen C4 Grand Picasso [ogłoszenie o przetargu]

2024-04-23, 16:38
Co z portem intermodalnym w Emilianowie Wojewoda po rozmowie z ministrami

Co z portem intermodalnym w Emilianowie? Wojewoda po rozmowie z ministrami

2024-04-23, 14:57
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę