Kalendarz spektakli XXVI BFO

27 kwietnia 2019, godz. 19.00 – inauguracja Festiwalu. Premiera.
28 kwietnia 2019, godz. 18.00
Opera Nova w Bydgoszczy

Stanisław Moniuszko
Straszny dwór
(The Haunted Manor) – opera komiczna

Realizatorzy:
Reżyseria: Natalia Babińska
Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak
Scenografia: Diana Marszałek i Julia Skrzynecka
Kostiumy: Martyna Kander
Choreografia: Anna Hop
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Reżyseria świateł: Maciej Igielski

Bydgoska scena operowa sięgała już po "Straszny dwór" czterokrotnie (1958, 1969, 1976 - na 20-lecie Opery, 1994 - inauguracja I BFO). Obecna realizacja będzie pierwszą przygotowaną w gmachu Opery Nova przy ul. Focha w Bydgoszczy. Wpisuje się w obchody Roku Moniuszkowskiego. Jakie spojrzenie na polską operę narodową zaproponują nam realizatorzy? Czy powtórzą sukces "Halki" sprzed 6 lat?
30 kwietnia 2019, godz. 19.00
Łotewska Opera Narodowa w Rydze

Gaetano Donizetti
Don Pasquale
– opera komiczna

Libretto: Giovanni Ruffini i Gaetano Donizetti
Premiera: 24 maja 2018
Czas trwania: 2 godz. 45 min.

Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Mārtiņš Ozoliņš
Rezyseria: Giorgio Barberio Corsetti5
Scenografia: Giorgio Barberio Corsetti, Francesco Esposito
Kostiumy: Francesco Esposito
Reżyseria świateł: Mārtiņš Feldmanis
Projekcje video: Lorenzo Bruno, Igor Renzetti, Alessandra Solimene
Produkcja Łotewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu. (Premiera 24.05.2018)

Łotewska Opera Narodowa to ośrodek artystyczny konkurujący na arenie międzynarodowej. Regularnie wystawiane są tu największe arcydzieła sztuki operowej i baletowej, a także utwory nowoczesne. Ten europejskiej klasy teatr operowy przyjeżdża po raz czwarty i specjalnie na Bydgoski Festiwal Operowy. Tym razem przedstawi arcydzieło opery komicznej i bel canta, przygotowane w 2018 roku na stulecie swej działalności. Jest to znakomita okazja do poznania dzieła, które nigdy nie gościło w repertuarze bydgoskiej Opery.
2 maja 2019, godz. 19.00
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Feliks Nowowiejski
Legenda Bałtyku
(The Baltic Legend) – opera

Libretto: Waleria Szalay-Groele
Premiera: 8 grudnia 2017

Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Reżyseria i choreografia: Robert Bondara
Scenografia: Julia Skrzynecka
Kostiumy: Martyna Kander
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Kierownictwo chóru: Mariusz Otto

Jest to dzieło mistrzowskie, łączące w sobie wachlarz znakomitych rozwiązań muzycznych, od harmonii i instrumentacji na nowoczesnych wzorach Wagnera i tzw. szkoły nowoniemieckiej, poprzez kontrapunkty w dawnym stylu, aż po inspiracje muzyką ludową, traktowaną już w nowym, modernistycznym duchu – a wszystko to podporządkowane spójnej, nadrzędnej idei scenicznej. W polskiej literaturze operowej nie ma dzieł porównywalnych zbyt wiele.

Spektakl zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury w kategorii "Najlepszy spektakl" (2018 rok, ex aequo z "Falstaffem" bydgoskiej Opery Nova).
4 maja 2019, godz. 18.00 / 19.00
Teatr Wielki w Łodzi

André Previn
Tramwaj zwany pożądaniem
(A Streetcar Named Desire) – opera

Libretto: Philip Littell na podstawie dramatu Thomasa Laniera "Tennessy” Williamsa
Premiera: 21 kwietnia 2018
Opera w trzech aktach. Spektakl w języku angielskim z polskimi napisami.
Czas trwania: 3 godz. 15 min. (jedna przerwa)
Wykonania odbywają się za zgodą G.Schirmer Inc. & Associated Music Publishers, Inc.

Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Reżyseria: Maciej Prus
Dekoracje i kostiumy: Jagna Janicka
Reżyseria świateł: Rafał Wróblewski

Łódzki spektakl to polska prapremiera tego dzieła. Publiczność pokochała dramat Williamsa (dwukrotnego laureata Nagrody Pulitzera) "Tramwaj zwany pożądaniem". O to, że pokocha również operę Previna, można być spokojnym. Zwłaszcza, że łódzka inscenizacja spoczęła w rękach niezawodnego Macieja Prusa – wielkiego mistrza polskiej reżyserii teatralnej i maestro Tadeusza Kozłowskiego, który z muzyki często potrafi wydobyć więcej niż jest zapisane w nutach.

Spektakl otrzymał dwie "Złote Maski" – za najlepszy spektakl w sezonie 2017/2018 oraz za najlepszą rolę wokalno-aktorską w sezonie 2017/2018, dla Joanny Woś za rolę Blanche DuBois.
6 i 7 maja 2019, godz. 19.00
Suzhou Ballet Theatre (Chiny)

Ying Li / Jiabin Pan
Tang Yin
– balet

Muzyka: Arvo Pärt, Edward Elgar, Johann Sebastian Bach
Choreografia: Ying Li / Jiabin Pan (Kierownicy Artystyczni Suzhou Ballet)
Scenografia : Jiang Han
Światła: Xiai Han

Premiera: 7 września 2017

Teatr Baletowy Suzhou został założony przez Centrum Kultury i Sztuki Suzhou w czerwcu 2007 roku. Jest to jeden z sześciu profesjonalnych zespołów baletowych w Chinach oraz jedyny w Prowincji Jiangsu. Teatr ten włącza w swój repertuar oryginalne dzieła i dąży do wystawiania nowych produkcji, rozwijając talent swych tancerzy, aby osiągnęli swój najwyższy potencjał. Członkowie zespołu pochodzą z czołowych teatrów baletowych w Chinach, wliczając prestiżową Akademię Tańca w Pekinie. Ta grupa to najmłodszy, najdynamiczniejszy i tryskający energią zespół baletowy. Pod kierownictwem i przewodnictwem swych dyrektorów artystycznych – Ying Li i Jiabin Pan, Teatr Baletowy Suzhou staje się w szybkim tempie jednym z najsłynniejszych zespołów baletowych w Chinach. Gościliśmy ich w 2015 r. na XXII BFO z entuzjastycznie przyjętym spektaklem baletowym "Carmen".

"Tang Yin" opowiada o pełnym dramatyzmu życiu Tang Yina, uczonego, najsłynniejszego malarza epoki Ming, zarazem utalentowanego poety żyjącego ok. 500 lat temu w południowej dolinie rzeki Jangcy. W spektaklu połączono taniec tradycyjny z nowoczesnym i znakomicie wykorzystano muzykę kompozytorów różnych epok. W ascetycznej scenografii widać inspirację delikatnymi pociągnięciami pędzla, niczym na reprodukcji chińskiego malarstwa.
9 maja 2019, godz. 18.00 / 19.00
Opera Śląska w Bytomiu

Charles Gounod
Romeo i Julia
(Romeo et Juliette) – opera

Libretto: Jules Barbier, Michel Carré wg tragedii Williama Szekspira
Premiera: 21 października 2017
Opera w 5 aktach. Czas trwania: 3 godz. 10 min. (2 przerwy).

Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Bassem Akiki
Inscenizacja, reżyseria, kostiumy: Michał Znaniecki
Scenografia: Luigi Scoglio
Choreografia: Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
Kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda

Szekspirowski dramat "Romeo i Julia", przed rokiem wystawiany na bydgoskim Festiwalu jako balet Prokofiewa, teraz zaprezentowany zostanie przez Operę Śląską jako dzieło operowe Charlesa Gounoda. Należy dodać, że tej nigdy bydgoska scena nie wystawiała.

Wyreżyserowany przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki spektakl został nagrodzony w 2018 r. trzema "Złotymi Maskami": jako najlepsze przedstawienie w kategorii rola wokalno-aktorska dla Andrzeja Lamperta za rolę Romea i za scenografię dla Luigiego Scoglio. Dodatkowo Andrzej Lampert, za rolę Romea, otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja "Dziennika Teatralnego".
12 maja 2019, godz. 18.00 – zakończenie Festiwalu
Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Wojciech Kościelniak / Mariusz Obijalski
Blaszany bębenek
(The Tin Drum) – musical
na podstawie powieści Güntera Grassa

Premiera: 6 października 2018
Czas trwania: 3,5 godziny z jedną przerwą
Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 16 lat.

Realizatorzy:
Scenariusz, teksty piosenek, reżyseria: Wojciech Kościelniak
Muzyka: Mariusz Obijalski
Kierownictwo muzyczne: Mariusz Obijalski i Adam Skrzypek
Scenografia i kostiumy: Anna Chadaj
Choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
Reżyseria świateł: Tadeusz Trylski
Projekcje video: Jakub Lech
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Ewa Głowacka-Fierek
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Borowicz
Charakteryzacja i peruki: Magdalena Chabrowska-Oleksiak, Agnieszka Jasiniecka, Ewa Soszyńska

Musicale w reżyserii Wojciecha Kościelniaka to marka sama w sobie: pokazywaliśmy na BFO "Francesca","Chłopów" i "Lalkę" w wykonaniu Teatru Muzycznego w Gdyni, "Mistrza i Małgorzatę" w realizacji Teatru Capitol we Wrocławiu. Capitol ponownie przyjeżdża na tegoroczny BFO z "Blaszanym bębenkiem".

Pierwszą część "gdańskiej trylogii" Grassa niemal od razu po publikacji uznano za jedną z najświetniejszych powieści XX wieku. Historia Oskara Matzeratha, chłopca, który nie chciał rosnąć, w teatralnej adaptacji przenosi się do sklepu z zabawkami. Grozę dziecinnej narracji Oskara, tak nieadekwatnej do ciężaru opisywanych zdarzeń, potęguje lalka w głównej roli – animowana przez aktorkę tintamareska. A że główny bohater jest także urodzonym showmanem (bębenek!), mamy "wodewil", show z elementami farsy, weimarskiego kabaretu, burleski, Singspiel.
STUDIO FESTIWALOWE

Na spotkania w Studiu Festiwalowym XXVI Bydgoskiego Festiwalu Operowego zapraszają: Ewa Dąbska i Magda Jasińska
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę