Środa, 26 czerwca 2019 r.   Imieniny: Jana, Pawła
Polskie Radio PiK » Zwierzenia przy muzyce » Archiwum audycji
2013-11-26, 15:34 Magda Jasińska

Wojciech Rajski

Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska
Wojciech Rajski. Fot. Magda Jasińska
Środa, 27 listopada godz.18.05

Dyrygent , dyrektor Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot.

"Kiedyś jadąc samochodem w Niemczech zobaczyłem autobus Filharmonii Bałtyckiej, a jako Polak uczuciami patriotycznymi powodowany, zatrzymałem się na parkingu i spotkałem się z dyrektorem opery Włodzimierzem Nawotką. Właśnie tam, na parkingu dyrektor zaproponował mi posadę dyrektora artystycznego w operze."


Powtórka audycji w sobotę - 30 listopada, o godz. 22.05.
Polskie Radio PiK - Zwierzenia przy muzyce - Wojciech Rajski
Bydgoska publiczność miała okazję podziwiać Pana kunszt dyrygencki podczas ostatniej premiery Opery Nova – dwie opery "Rycerskość wieśniacza" i "Pajace". To jest Pana powrót do "kanału".
- To jest powrót, z którego się bardzo cieszę. Ostatnio tak myślałem, żeby zadyrygować jakąś operą. Może dlatego, że uczę dyrygentury na dwóch uczelniach: we Frankfurcie i Gdańsku, a moi studenci proszą mnie o radę w dziedzinie dyrygentury operowej. Co prawda operą dyrygowałem przez 10 lat, ale niekiedy może nie to, że jestem bezradny, ale opowiadam o czymś, czego dawno nie dotknąłem. W czasie takich rozmyślań zadzwonił telefon od dyrektora Figasa z propozycją przygotowania znakomitej produkcji w waszej operze. Z przyjemnością przyjąłem ją, przyjechałem do Bydgoszczy, bo wiele o teatrze operowym słyszałem, ale nigdy w nim nie byłem. Obejrzałem "Czarodziejski flet" i byłem zaskoczony poziomem orkiestry, chóru i solistów.

Mam nadzieję, że będzie Pan częściej przyjeżdżał do Bydgoszczy.
- Mam też taką nadzieję, kolejne spektakle w lutym i marcu.

Jak ocenia Pan naszą Operę Nova?
- Sam budynek oceniam bardzo dobrze, począwszy od położenia w pięknym miejscu, akustyka jest dobra, w wielu operach w Polsce jest gorsza. Już od wejścia czuje się dobrą rękę szefa tej instytucji.
Fot. Magda Jasińska
Fot. Magda Jasińska
Mieszka Pan na Wybrzeżu. Ale nie jest Pan rdzennym mieszkańcem Trójmiasta.
- Nie jestem rdzennym Warszawiakiem. Nie żałuję tego, że wyjechałem z Warszawy, mimo, że dzieje się tam wiele ciekawych rzeczy. To tempo, pęd i taka specyfika stolicy mi już nie odpowiadają. Wolę mieszkać na Wybrzeżu.

Ale to Warszawa i przypadek zadecydowały o tym, że jest Pan dziś dyrygentem.
- Tak, raczej przypadek, ale nie będę o tym opowiadać.

Znalazł się Pan w klasie dyrygentury profesora Madeja – czy to on zadecydował, żeby po studiach rozpoczął Pan swoją karierę od opery?
- Profesor Madej był dyrygentem operowym, zaprotegował mnie do opery warszawskiej. Dostałem się na przesłuchanie i po tym dyrektor Krenz zaproponował mi pracę. Jestem niezmiernie wdzięczny swojemu profesorowi, bardzo mi pomógł i gdybym dziś miał podejmować taką decyzję, to także wybrałbym profesora Madeja.

Kanał operowy to trochę taki poligon dla młodego dyrygenta.
- Opera jest poligonem, bo wymaga dosyć dużej wszechstronności. Musimy myśleć o śpiewie, libretcie, ruchu scenicznym, - to taki dziesięciobój.

To co takiego się wydarzyło, że pożegnał się Pan z operą, w której pracował Pan ponad 10 lat.
- Po tych 10 latach miałem dosyć tego bałaganu. Teatry muzyczne z racji swojej wielkości, różnorodności są skazane na lekką niedokładność. Postanowiłem więc założyć swoją orkiestrę kameralną. Wiedziałem, że jako młody dyrygent jeszcze mam wiele do nauczenia i postanowiłem odejść z opery i przestawiłem się na muzykę symfoniczną i kameralną.

I wyjechał Pan za zachodnią granicę?
- Znałem dobrze niemiecki, bo studiowałem w Bonn i byłem tam pierwszym dyrygentem. Miałem kontakty i mogłem je wykorzystać do załatwienia koncertów i wprowadzenia swojej orkiestry na niemiecki rynek. Z orkiestrą byliśmy niemal na całym świecie.

Wtedy już zaczął Pan uczyć w Niemczech.
- Najpierw w Karlsruhe, namówiono mnie by uczyć na kierunku operowym, wytrzymałem tam rok. Potem wygrałem konkurs na profesora we Frankfurcie i tak uczę od 15 lat do dziś. Statystycznie jestem po pół roku w Polsce i Niemczech.
Fot. Magda Jasińska
Fot. Magda Jasińska
Jak znalazł się Pan na Wybrzeżu?
- Pokłóciłem się będąc dyrektorem artystycznym Filharmonii Poznańskiej z podstawową organizacją partyjną w filharmonii. Jako młody człowiek nie zdawałem sobie sprawy jaką rolę pełni partia w życiu filharmonii. Musiałem odejść z Poznania. Szukałem pracy w innych instytucjach, ale kiedy miało już dojść do rozmów to okazywało się, że nie ma dla mnie pracy.

To otrzymał Pan "wilczy bilet"?
- W jakimś sensie tak. Kiedyś jadąc samochodem w Niemczech zobaczyłem autobus Filharmonii Bałtyckiej, a jako Polak, uczuciami patriotycznymi powodowany, zatrzymałem się na parkingu i spotkałem się z dyrektorem opery Włodzimierzem Nawotką. Właśnie tam, na parkingu dyrektor zaproponował mi posadę dyrektora artystycznego w operze. Powiedział, że u niego nie decyduje organizacja partyjna, dzięki niemu powróciłem więc do Polski. Po dwóch latach jednak postanowiłem, że stworzę orkiestrę kameralną.
Fot. Magda Jasińska
Fot. Magda Jasińska
Czy jest coś takiego w karierze zawodowej do czego Pan dąży?
- Jest jeszcze sporo utworów symfonicznych, którymi jeszcze nie zdążyłem zadyrygować. Mahler, Bruckner, ciągną mnie wielkie dzieła oratoryjne, może "Święto wiosny" Strawińskiego – także mam jeszcze kilka pozycji zanim spocznę z batutą w ręku, którymi chciałbym zadyrygować. Trochę ogranicza mnie brak czasu, prócz pracy artystycznej i pedagogicznej muszę znaleźć czas na opiekę nad naszymi bliźniakami.

Zobacz także

2019-06-14, godz. 06:35 Piotr Baron Muzyk, kompozytor, saksofonista, aranżer. Niedawno ukazała się jego płyta „Wodecki jazz”. „Mam ten nieprawdopodobny komfort, że lubię swoją pracę. Mam nadzie ... » więcej 2019-06-07, godz. 13:12 Wojtek Mazolewski i John Porter Nowy – nienowy duet artystyczny „Dla nas w ogóle świat muzyki jest przestrzenią totalnej wolności, gdzie się wszystko może zdarzyć. Tym samym grając, nawet c ... » więcej 2019-06-01, godz. 00:00 Katarzyna Wodecka - Stubbs Młodsza córka Zbigniewa Wodeckiego, z którą spotykamy się w drugą rocznicę śmierci jej ojca - wyjątkowego artysty. "Zawsze uważałam, że tata był absolutnie ... » więcej 2019-05-25, godz. 14:25 Jan Kanty Pawluśkiewicz Kompozytor legendarnych piosenek, ale i muzyki filmowej czy utworów symfonicznych „Myśmy wtedy robili te piosenki, bo współczesne nam się nie podobały, a wię ... » więcej 2019-05-17, godz. 11:16 Magdalena Witkiewicz Pisarka, niedawno ukazała się jej kolejna książka „Jeszcze się kiedyś spotkamy” „Tak naprawdę chciałam napisać o tęsknocie, o wielkiej tęsknocie, która miała ... » więcej 2019-05-10, godz. 14:10 Bartosz Żurowski Dramatopisarz, scenarzysta, reżyser „Na początku swojej drogi naoglądałem się za dużo amerykańskich filmów, w których przystojni, młodzi mężczyźni, którymi n ... » więcej 2019-05-05, godz. 21:43 Olga Bończyk Aktorka, wokalistka, niedawno ukazał się jej nowy singiel „Więcej niż kochanek”. „Skoro już mam ponad 50 lat, to mogę sobie pozwolić na takie teksty – dojrza ... » więcej 2019-04-27, godz. 12:06 Piotr Wajrak Dyrygent, szef muzyczny „Strasznego dworu” Stanisława Moniuszki - najnowszej premiery w Operze Nova w Bydgoszczy. „Mam okazję przekonać się o prawdziwości sł ... » więcej 2019-04-19, godz. 18:57 Andrzej Grabowski Aktor, artysta kabaretowy. Opowiada o swojej najnowszej płycie „Pechy i Peszki”. „ To, co śpiewam to są po prostu piosenki wykonywane takim ochrypłym głosem ... » więcej 2019-04-12, godz. 20:42 Sławek Michorzewski Pisarz, autor komedii kryminalnych, sensacyjnych. Niedawno ukazała się jego najnowsza książka „Miliarder”. Jest niespokojną duszą – maluje obrazy i podróżuje ... » więcej
12345