Poniedziałek, 18 lutego 2019 r.   Imieniny: Szymona, Konstancji, Flawiana
Polskie Radio PiK » Zwierzenia przy muzyce » Archiwum audycji
2013-08-27, 13:57 Magda Jasińska

Mariusz Bogdanowicz

Mariusz Bogdanowicz. Fot. Paweł Waga
Mariusz Bogdanowicz. Fot. Paweł Waga
Środa, 28 sierpnia godz.22.05

Muzyk jazzowy, kontrabasista, kompozytor, producent muzyczny, pedagog i publicysta.

"(...) Dzięki ojcu usłyszałem w 1969 roku płytę „Abbey Road”. Rok później jako 10-letni chłopak byłem na koncercie grupy Blood Sweat And Tears. Ten koncert zmienił moje życie, od tego czasu zacząłem się bardziej interesować muzyką. (...)"


Powtórka audycji w sobotę - 31 sierpnia, o godz. 22.05.
Polskie Radio PiK - Zwierzenia przy muzyce - Mariusz Bogdanowicz
Rozmawiamy w Teatrze Leśnym w Gdańsku Wrzeszczu, w którym obchodzisz swój benefis. A Ty - gdańszczanin ukończyłeś niedaleko szkołę średnią?
Urodziłem się tu, tu ukończyłem szkołę podstawową i liceum.

Sporo robisz, grasz w różnych składach od około 30 lat.
Oj ponad. Na samym początku był big-band w Gdańsku. Z niego wywodzi się cała plejada moich znakomitych kolegów: Maciej Sikała, Grzegorz Nagórski czy Adam Wendt. To były późne lata 70.

Byłeś skazany na muzykę, bo genetycznie zostałeś skażony jazzem. Twój ojciec był znanym muzykiem.
Mój tata – Leszek Bogdanowicz, był muzykiem jazzowym, kompozytorem wielu przebojów, założycielem pierwsze rockandrollowej kapeli w Polsce „Rhythm & Blues”. Tymi moimi zainteresowaniami ojciec w bardzo rozmyślny sposób manipulował. Nie zabraniał, ale nie kazał. Dzięki niemu usłyszałem w 1969 roku płytę „Abbey Road”. Rok później jako 10-letni chłopak byłem na koncercie grupy Blood Sweat And Tears. Ten koncert zmienił moje życie, od tego czasu zacząłem się bardziej interesować muzyką. Początkowo grałem na skrzypcach, a w wieku 15 lat zacząłem grać na kontrabasie, to był moment kiedy też zacząłem interesować się jazzem. Nigdy nie chciałem być kontrabasistą klasycznym, choć grałem klasykę w szkole.

Dlatego naturalną koleją rzeczy wybrałeś się na studia do Katowic, na wydział Rozrywki i Jazzu.
To była jedyna uczelnia jazzowa w Polsce. Na całym wydziale było 10 miejsc na roku, konkurencja była bardzo duża, ale się dostałem. Byłem pierwszym absolwentem tego wydziału w klasie kontrabasu, po mnie kontrabas kończył dwa lata później Jacek Niedziela. Cała plejada polskiego jazzu, dziś około 50 tki kończyła ten wydział. To były piękne dla mnie czasy. Tam wraz z kolegami założyliśmy zespół Heavy Metal Sextet.

To była rewolucja na polskim rynku, był to znakomity zespół młodych muzyków.
Wygrywaliśmy konkursy w Polsce i za granicą. Zajmowaliśmy wysokie miejsca w ankietach jazzowych.

Ale dość szybko się rozwiązaliście.
Bo to był zespół studencki. Zawiesiliśmy działalność, a powodem było to, że zespół nie miał lidera. Byliśmy bardzo młodzi i nie mieliśmy sprecyzowanych dróg, którymi byśmy chcieli podążać. Stwierdziliśmy, że trzeba na jakiś czas przestać wspólnie grać i przestaliśmy na prawie 30 lat. Bo przed dwoma laty zespół reaktywowaliśmy. Heavy Metal Sextet, to piękny mój początek z jazzem.

Teraz reaktywowaliście grupę i macie kilka koncertów w Polsce.
Jeśli uda nam się to kontynuować, to planujemy spotykać się raz na rok na takiej trasie koncertowej. Częściej się nie da, bo gramy też w innych zespołach.

Jak się muzycznie czujecie po 30 latach.
Świetnie, doszliśmy do wniosku, że poza wyglądem to się niewiele zmieniliśmy. Gramy stare utwory, które jak się okazuje wcale się nie zestarzały.

Ciągnie Cię do Trójmiasta, czy już czujesz się warszawiakiem?
Nigdy nie narzekam na Warszawę, lubię to miasto, tam mam swoich przyjaciół, związki biznesowe. Mieszkam tam 30 lat, ale zawsze twierdzę, że się nie przeprowadziłem do Warszawy, ja jestem na emigracji zarobkowej. Jestem cały czas gdańszczaninem, tu się świetnie czuje, tu jest mój czakram. Jak wyjechałem na studia w 1981 roku, to do Gdańska na stałe już nie wróciłem.

Uczysz innych – zrobiłeś jazzowy doktorat w Bydgoszczy, uczysz w Lublinie – to z myślą o przyszłości.
To trudne pytanie – na początku to była zabawa, nie wiedziałem czy mi się to spodoba. Zacząłem uczyć siedem lat temu. Okazało się, że to bardzo polubiłem. To fantastyczny rodzaj aktywności, kontakt z młodymi ludźmi daje bardzo dużo i odświeża umysł.

Wydałeś ostatnio nową płytę.
„Syntonia”

Wyjaśnij nazwę?
Syntonia bardzo ładne słowo – bardzo ładnie brzmi, ale po grecku oznacza – współbrzmienie, a w psychologii - sposób odnoszenia się do ludzi, charakteryzujący się chęcią nawiązywania bliskich kontaktów emocjonalnych. Utwory na tej płycie są stonowane, melodyjne, bo melodia jest najważniejsza.

Czego Ci muzycznie jeszcze brakuje?
Chciałbym lepiej grać, jak byłem młodszy grywałem więcej jako sideman, dziś koncentruje się na swoich utworach. Zespół, który mam jest wręcz muzycznie idealny, więc chyba więcej mi nie trzeba.

Zobacz także

2019-02-08, godz. 17:56 Agnieszka Maciaszczyk Wokalistka, która niedawno wydała swoją debiutancką, autorską płytę pt. "In search of". "Nie chciałabym się zamykać na jeden gatunek, bo to jest jakaś szufla ... » więcej 2019-02-01, godz. 13:43 Krzysztof Iwaneczko Wokalista, zwycięzca The Voice Of Poland – student Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Niedawno ukazała się jego debiutancka płyta pt. "Jestem". "Cały czas star ... » więcej 2019-01-25, godz. 18:43 Ryszard Makowski Satyryk, kompozytor, autor tekstów, piosenkarz. "Nigdy nie czułem się artystą. To jest tak, że ja zawsze miałem coś do zrobienia, miałem do napisania piosenk ... » więcej 2019-01-18, godz. 17:58 Nula Stankiewicz i Janusz Strobel Artyści, którzy w ubiegłym tygodniu przedstawili w Filharmonii Pomorskiej program z piosenkami Jonasza Kofty. "Z przerażeniem obserwujemy, że młodzi ludzie n ... » więcej 2019-01-11, godz. 11:27 Marta Zalewska Reżyser Koncertów Sylwestrowo-Noworocznych w bydgoskiej Operze Nova. "Nie mam jeszcze bardzo dużo lat, ale zdaję sobie sprawę, że życie jest jedno i jest kró ... » więcej 2019-01-04, godz. 11:23 Sebastian Gonciarz Reżyser Koncertów Sylwestrowo-Noworocznych w bydgoskiej Operze Nova. "Zespół Opery Nova i to jest tak, że nie nuda tylko wręcz odwrotnie, że są coraz to nowi ... » więcej 2018-12-21, godz. 11:28 Maksymilian Łapiński Finalista ostatniej edycji The Voice of Poland. "Zawsze mnie ciągnęło, żeby robić coś swojego. Pamiętam jak zaczynałem się uczyć gry na gitarze, to grałem ja ... » więcej 2018-12-14, godz. 15:37 Andrzej Jagodziński Pianista jazzowy, kompozytor i aranżer. Niedawno ukazała się płyta pt. "Pieczęć", którą nagrał razem z Antoniną Krzysztoń. "Spędziliśmy kilka dni na wspólnym ... » więcej 2018-12-07, godz. 07:00 Antonina Krzysztoń Wokalistka, pieśniarka – Jej najnowsza płyta pt. "Pieczęć" niedawno pojawiła się na rynku. "To jest piękne, że mogę powiedzieć, że doświadczyłam łaski możliw ... » więcej 2018-12-03, godz. 17:34 Wojciech Kwapisz Znawca historii polskiego jazzu, pomysłodawca całej serii Polish Radio Jazz Archives. Od ponad 40 lat członek Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego.. "Te nagran ... » więcej
12345