Sobota, 07 grudnia 2019 r.   Imieniny: Marcina, Ambrożego, Teodora
Polskie Radio PiK » Rozmowa dnia » Rozmowa dnia
2019-10-03, 06:03 Michał Jędryka

Paweł Olszewski [wideo]

Paweł Olszewski. Fot. Archiwum
Paweł Olszewski. Fot. Archiwum
Rozmowa Dnia - poseł Paweł Olszewski
Gościem Rozmowy dnia był poseł Paweł Olszewski (PO). Posła pytaliśmy między innymi o budowę kluczowych dla Bydgoszczy dróg S5 i S10, współpracę w ramach województwa — czy jest możliwe wspólne działanie dla dobra regionu i dla dobra Bydgoszczy oraz o co tak naprawdę spierają się Polacy?

Michał Jędryka: Mówi pan dużo o budowie dróg S5 i S10, używa pan również tych argumentów w swoim spocie wyborczym, natomiast budowa drogi S5 się opóźnia, i z tego również pan uczynił argument. Czy rzeczywiście jest to argument w walce politycznej?

Absolutnie nie. Ja oczywiście mówię dużo o drogach, jak państwo wiedzą, byłem wiceministrem infrastruktury i bezpośrednio odpowiadałem za przygotowanie programu budowy dróg krajowych, w którym droga S5 się znalazła. Co więcej, osobiście doprowadziłem do podpisania umów na wszystkie odcinki S5, jeszcze przed wyborami, i nie mówię o S5 i S10, która jest równie ważna, od niedawna, tylko mówię od w zasadzie czterech lat. Kataklizm, który się będzie dział na budowie drogi S5 przewidywałem już 3 lata temu. Wówczas, na posiedzeniu sejmu, jeden z ministrów infrastruktury, powiedział mi, żebym nie panikował. Dzisiaj okazuje się, że moje obawy i przepowiednie właśnie się spełniają.

Czyli uważa Pan, że już wtedy można było coś zrobić, żeby ta budowa była szybciej skończona?

Tak. Zostawiliśmy na stole obecnemu rządowi dwa rozwiązania prawne, które mogły w sposób zasadniczy przyspieszyć budowę drogi S 5. Pierwsze rozwiązanie polegające na tym, że w trybie bezprzetargowym, zamawiający, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mogła podpisać aneks z wykonawcami o wzrost cen materiałów, usług, kosztów pracy. W zasadzie tego nie uczyniono. Drugie rozwiązanie polegało na tym, iż wykonawca na wniosek podwykonawców, to znaczy zamawiający na wniosek podwykonawców, mógł w sposób bezpośredni dokonywać płatności na rzecz podwykonawców. Na kilkaset, o ile dobrze pamiętam, wniosków na trasie S5, zaledwie 20 podwykonawców zostało zaakceptowanych. A na niektórych odcinkach mamy sytuację następującą: rzeczowe wykonanie S5 jest na poziomie około 20 procent, a wypłaconych pieniędzy było na poziomie 50 procent, i to nie do podwykonawców, którzy padają, mając realne problemy, ale bezpośrednio do tych, którzy budują.

Tak, ale tutaj głównym aktorem była firma włoska Pizzarotti, która okazała się nierzetelna, i z którą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowy, natomiast pozostali wykonawcy, w tych samych warunkach, jakoś dają sobie radę...

Właśnie nie dają sobie rady. Wzrost zaangażowania na jednym z odcinków Żnin - Szubin w ciągu roku wzrósł zaledwie o 2 procent. Zaraz skończy się perspektywa unijna. Dzisiaj powinniśmy wszyscy jeździć już całą drogą S5. Przewiduję, o czym również mówiłem ostatnio publicznie, że z pozostałych odcinków wykonawcy również będą schodzili. Resort infrastruktury kompletnie nie radzi sobie z budową tej drogi. Kompletnie zaniechał działania na rzecz wybudowania tej drogi. Jestem, niestety, mówię to z wielkim ubolewaniem, bowiem ta droga i te inwestycje są najbliższe mojemu sercu, pełen obaw, że za chwilę będziemy mieli rozryte korytarze drogowe, a w nowej perspektywie unijnej nie będzie środków na sfinansowanie tej inwestycji. Budżet państwa tych wszystkich dróg nie udźwignie. Obecny rząd nie wybudował sam z siebie ani jednego kilometra dróg ekspresowych, autostrad. Oddaje to, co było za naszych czasów przygotowane. Rząd nie rozpoczął żadnych inwestycji od a do z.

Sam pan kiedyś mówił, że to nie rząd buduje drogi, tylko budują wykonawcy...

Nie, nie, rząd buduje: zawiera umowy, ma pieniądze z programu budowy dróg krajowych. Z jednej strony jest finansowanie budżetowe za pośrednictwem krajowego funduszu drogowego, z drugiej strony za pośrednictwem środków unijnych. Takie były priorytety w tej perspektywie unijnej i to rząd decyduje, jakie drogi i kiedy mają być zbudowane.

Tak, ale rząd nie buduje ich fizycznie...

Owszem, ale ma narzędzia do tego, aby nadzorować, aby pilnować tych inwestycji, aby w sposób adekwatny do sytuacji reagować. Nie reaguje.

Natomiast droga S5 ma w ogóle pecha, bo miała być już przygotowana na Euro 2012 i potem były kolejne terminy. Gazeta Wyborcza pisała spory artykuł o tym niedawno, jakie terminy kolejne mijały przy okazji tej inwestycji, więc nie tylko ten rząd jest za nią odpowiedzialny...

Wybudowaliśmy gigantyczną liczbę dróg ekspresowych i autostrad, wykonywaliśmy remonty, wprowadziliśmy program tak zwanych schetynówek. (...) Skala inwestycji drogowych w Polsce, jak się spojrzy na mapę sprzed 10 lat i dzisiaj, to jest niebo, a ziemia. Oczywiście, są to trudne inwestycje, ale trzeba umieć nad nimi panować, prognozować, pilnować. Mam osobistą satysfakcję, że będąc w resorcie infrastruktury doprowadziłem, nie bez przeszkód, nie bez trudności, do tego, że droga S5 została zakontraktowana, zostały znalezione pieniądze, a przede wszystkim podpisano umowy. Przykład drogi S10, która również znalazła się w moim programie dróg krajowych, gdzie ogłosiłem przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe: rząd PIS w jeden dzień przetarg unieważnił. Temat zatrzymał się w miejscu. A pewnie byśmy już tą drogą jeździli... (...)


wybory

Zobacz także

2019-12-06, godz. 06:03 Marcin Wroński Gościem "Rozmowy dnia" był Marcin Wroński, inowrocławski radny, który został powołany na wicedyrektora Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w Warszawie. Pytal ... » więcej 2019-12-05, godz. 06:00 Michał Zaleski [wideo] Co z rosnącym zadłużeniem Torunia? Czy miasto będzie musiało ograniczać inwestycje? Jak kondycja finansowa miasta ma się do organizacji festiwalu Camerimage. ... » więcej 2019-12-04, godz. 06:00 Jarosław Wenderlich Jaki jest stan finansów Bydgoszczy i potrzebne miastu inwestycje? Poza tym o ewentualnej odbudowie zachodniej pierzei Starego Rynku. Rozmowa Dnia z szefem klu ... » więcej 2019-12-03, godz. 06:22 Łukasz Schreiber Gościem Rozmowy dnia był minister Łukasz Schreiber, szef Komitetu Stałego Rady Ministrów. Pytaliśmy między innymi o plany legislacyjne na najbliższą kadencję ... » więcej 2019-12-02, godz. 06:15 Piotr Tomaszewski [wideo] – Bardzo trudne jest znalezienie oszczędności w budżecie miasta. Wciąż mam nadzieję, że środki utracone z powodu obniżki podatków, rząd jakoś samorządom zreko ... » więcej 2019-11-29, godz. 06:22 Mariusz Kałużny Gościem Rozmowy dnia był poseł Mariusz Kałużny, wybrany do Sejmu z okręgu toruńsko - włocławskiego, były szef Centralnego Ośrodka Sportu. O planach na sejmową ... » więcej 2019-11-28, godz. 06:00 Tadeusz Zwiefka Gościem Rozmowy dnia był poseł Tadeusz Zwiefka, wybrany z listy Platformy Obywatelskiej w Bydgoszczy. Rozmawialiśmy o modelu opozycji na najbliższą kadencję, ... » więcej 2019-11-27, godz. 06:00 Mikołaj Bogdanowicz [wideo] Gościem Rozmowy Dnia był Mikołaj Bogdanowicz - wojewoda kujawsko-pomorski, który decyzją premiera Mateusza Morawickiego będzie kontynuował misję reprezentowan ... » więcej 2019-11-26, godz. 06:30 Zbigniew Girzyński [wideo] Gościem "Rozmowy dnia" był poseł prof. Zbigniew Girzyński, z którym rozmawialiśmy miedzy innymi o pomyśle upamiętnienia 100-lecia Bitwy Warszawskiej, jak równ ... » więcej 2019-11-25, godz. 06:01 Krzysztof Gawkowski Lewica zawiadamia prokuraturę ws. podejrzenia popełnienia przestępstwa przez marszałek Sejmu Elżbietę Witek, w związku z głosowaniami w Sejmie nad wyborem czł ... » więcej
12345