Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt po raz pierwszy w historii odbywa się w dużej części (cały program międzynarodowy) online. Są to zarówno spektakle zarejestrowane, które możemy obejrzeć w formie wideo, filmy dokumentalne, a także interaktywne przedstawienia grane na żywo poprzez platformę do telekonferencji Zoom. Na Zoomie właśnie odbędzie się premiera specjalnie przygotowanego pod to medium spektaklu #FollowTheRabbit – przygotowanego w klimacie gier escape room przez Teatr Horzycy.
Festiwal rozszerzone został także w czasie – potrwa ponad trzy tygodnie (22 maja-12 czerwca). W drugiej części, ze względu na rozluźnienie obostrzeń, prezentowane będą spektakle na żywo w Teatrze Horzycy. Są to spektakle z Polski, w tym dwie produkcje Teatru Horzycy (Biblia: Próba zrealizowaną przez ekipę ze Słowenii pod wodzą Jerneja Lorenciego – nagrodzonego za Iliadę na MTF Kontakt w 2016 r. i Testament Marii reż. Piotr Kurzawa – nagrodzony na Festiwalu Debiutantów Pierwszy Kontakt w 2019 r.).
Tegoroczny KONTAKT to ponad 60 wydarzeń w sieci, w teatrze i wokół teatru. W programie znalazło się 27 pokazów, 14 spektakli, 23 spotkania, a także filmy, koncert, rozmowy o książkach, wystawa, czytania oraz działania towarzyszące tworzone przez młodzież i studentów.
Tegoroczny festiwal jest jubileuszowy. To 25. edycja Międzynarodowego Kontaktu i jednocześnie trzydziestolecie ustanowienia festiwalu. Pierwotnie miała się ona odbyć rok temu, w roku stulecia polskiego teatru w Toruniu. Przez pandemię, nie można było zrealizować przygotowanego programu. Zostało dziś z niego kilka pozycji, które teraz będą dostępne online. Zostało także hasło tej edycji festiwalu, które stało się jeszcze bardziej aktualne. To hasło brzmi „na granicy”.
Jesteśmy dziś na granicy także w innym znaczeniu. Coś mija, a przychodzi nowe. Kończy się jakiś świat, zmienia się nie tylko teatr, ale i radykalnie przeobraża się nasza rzeczywistość. I tutaj to hasło zbiega się z tegorocznym hasłem teatru Horzycy: koniec świata. Dokąd zmierza teatr i sztuka? Gdzie jest granica nowego teatru w dzisiejszym świecie? Czy granicę tę już przekroczyliśmy, czy mamy ją dopiero przed sobą?