Andrzej Adamczyk

2021-01-14
Andrzej Adamczyk. Fot. gov.pl

Andrzej Adamczyk. Fot. gov.pl

Polskie Radio PiK - Rozmowa Dnia - Andrzej Adamczyk

O infrastrukturze kolejowej i drogowej regionu. Gościem Rozmowy Dnia był minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.



Michał Jędryka: Ogłosił pan, że dworzec w Laskowicach Pomorskich będzie zmodernizowany. To będzie część modernizacji całej magistrali węglowej. Kiedy możemy spodziewać się wykonania tej inwestycji?

Andrzej Adamski: Jesteśmy w trakcie realizacji przebudowy prawie 200 budynków dworców kolejowych w Polsce. Ten program kończymy do 2023 roku. Od 2023 roku realizować będziemy nowy, kolejny program i mam nadzieję, że w tym programie znajdzie się dworzec Laskowice, bo takie już mam informacje z PKP SA. Znajdzie się również dworzec w Warlubiu. Mam nadzieję, że znajdą się również inne dworce województwa kujawsko-pomorskiego, te dworce, które wreszcie będą mogły służyć mieszkańcom swoją świeżością. Pasażerowie korzystający z przejazdów transportem kolejowym będą tam mogli przede wszystkim zaczekać i odpocząć i mam nadzieję, że będzie ich coraz więcej.

W Bydgoszczy mówił pan o wykluczeniu komunikacyjnym. Laskowice Pomorskie są wielką stacją tranzytową, ale jest coraz mniej pociągów, które jeżdżą nie tylko tą magistralą węglową, ale właśnie do pobliskich miejscowości, takich jak Warlubie. Tu mamy do czynienia z tym wykluczeniem. Jak rząd zamierza z tym walczyć?

To paradoks. Rząd walczy z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez odbudowę, przebudowę szlaków kolejowych, przywracanie ich zdolności technicznych do obsługi nowoczesnych pociągów. Rząd inwestuje miliardy złotych w budowę nowych dróg ekspresowych, autostrad. Rząd inwestuje również w modernizację dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Mam tutaj na myśli rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Rząd robi wszystko, żeby modernizować pociągi, zamawiać nowe pociągi, nowe wagony, ale niestety ci, którzy odpowiedzialni są za organizacją ruchu pasażerskiego w regionie, w tym przypadku w województwie kujawsko-pomorskim zmniejszają liczbę tych zamawianych pociągów, bo to przecież samorządy województw zamawiają pociągi, które poruszają się w granicach województwa, tworząc sieć połączeń lokalnych. Tutaj mamy do czynienia z paradoksem, którego nie rozumiem.

Skrytykował pan bardzo mocno marszałka województwa. Czy rząd poza pisaniem listów, apeli do marszałka i tak dalej może coś zrobić w tej sprawie?

Nie mamy rygoru, który zmusi marszałka województwa, każdego z marszałków województwa, do konkretnych działań. Mam nadzieję, że przede wszystkim opinia publiczna, że radni województwa kujawsko-pomorskiego, którzy tworzą większość, którzy wybrali ten zarząd, wybrali obecnego marszałka województwa, wpłynął na niego, żeby zmienił zdanie, żeby nie prowadził polityki likwidacji połączeń kolejowych, ograniczenia tych połączeń kolejowych, a wręcz odwrotnie zwiększał liczbę tych połączeń, aby kontraktował ich większą liczbę, bo jak mówił na spotkaniu w Bydgoszczy przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury pan poseł Piotr Król, który badał dokładnie działania samorządu województw kujawsko-pomorskiego w ostatnich miesiącach i okazuje się. że decyzję o marszałka, decyzją zarządu ograniczono znacznie liczbę pociągów, ale samorząd, ale podatnicy płacą stosunkowo większe pieniądze za utrzymane połączenia, więc to się nijak ma do logiki, do deklaracji składanych przez kandydujących radnych do wszystkich poziomów samorządu, szczególnie do samorządu województwa kujawsko-pomorskiego o tym, że będzie lżej, łatwiej. Nie jest lżej, nie jest łatwiej. My oczywiście podjęliśmy decyzję na czas, kiedy marszałek nie wróci na normalne tory, nie podejmie decyzji oczekiwanych przez społeczeństwo, zdecydowaliśmy o tym i mamy to już uzgodnione z PKP Intercity, że w Warlubiu będą się zatrzymywały pociągi PKP IC, będą honorowane bilety przewoźnika regionalnego, czyli Polregio i PKP Incercity, ale to jest działanie doraźne, zastępcze. Tak nie można. Musimy przede wszystkim przekonać marszałka województwa kujawsko-pomorskiego, że do tego, aby jednak realizował potrzeby mieszkańców, bo przecież trzeba pamiętać - to nie jest tylko tworzenie wykluczenia komunikacyjnego to jest niszczenie środowiska naturalnego, bo przecież każda setka pasażerów, którzy nie pojadą pociągiem do pracy, pojadą samochodami. Te samochody zostawią w naszej przestrzeni całą masę spalin, zanieczyszczeń, hałasu, a przecież Unia Europejska stawia bardzo wyraźnie na zielony ład, na „green deal”, na czyste środowisko. Unia Europejska dofinansowuje różne działania, których celem jest zwiększenie aktywności na kolei. Tym bardziej nie rozumiem marszałka.

Na zakończenie pytanie o drogę S10 między Bydgoszczą a Toruniem. Tak, jak obiecywano będzie gotowa w 2025 roku?

W 2019 roku stanęliśmy na tej drodze i głosiliśmy, że są pieniądze, są środki finansowe na jej budowę. To dzięki aktywności pana ministra Łukasza Schreibera, ale przede wszystkim dzięki decyzji rządu, dzięki decyzji premiera Mateusza Morawieckiego, zostały zabezpieczone środki finansowe na budowę drogi S10 między innymi między Bydgoszczą a Toruniem. Mamy nadzieję, że w pierwszej połowie tego roku ogłosimy przetarg na projekt i budowę tej drogi, a jeżeli tak się stanie, to już później projekt, decyzja o pozwoleniu na budowę, wybór wykonawcy i budowa tej drogi, co jest nieuchronne.

Zobacz także

Marcin Sypniewski

Marcin Sypniewski

Jakub Mikołajczak

Jakub Mikołajczak

Marcin Skalski

Marcin Skalski

Agnieszka Łoboda

Agnieszka Łoboda

Marek Wojtkowski

Marek Wojtkowski

Krzysztof Kukucki

Krzysztof Kukucki

Ewa Koman

Ewa Koman

Anna Jackowska

Anna Jackowska

Łukasz Schreiber

Łukasz Schreiber

Jan Krzysztof Ardanowski

Jan Krzysztof Ardanowski

O ważnych sprawach z ważnymi gośćmi...

„Rozmowa Dnia” – od poniedziałku do piątku
po wiadomościach o godzinie 8:30.
Prowadzą: Agnieszka Marszał i Maciej Wilkowski.

Na Wasze pytania i uwagi czekamy
pod adresem mailowym:
rozmowadnia@radiopik.pl


26 15922126961070
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę