XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy [zakończony]

2022-09-05
mat. organizatora

mat. organizatora

8-22 października 2022 r.


Od 1994 roku odbywa się on corocznie i jest to największy tego typu w Polsce przegląd najciekawszych dokonań teatrów muzycznych - krajowych i zagranicznych. Idea zorganizowania wielkiego operowego festiwalu natchnęła entuzjazmem ku temu projektowi władze, sponsorów i społeczność regionu Pomorza i Kujaw.

Bydgoskie Festiwale Operowe odbywają się w najnowocześniej wyposażonym teatrze operowym. Na pięknej, wielkiej scenie bydgoskiej Opery Nova , doroczne spotkanie wyznaczają sobie wiosną teatry operowe z kraju i zespoły zagraniczne. Dwa festiwalowe tygodnie to czas spotkań twórców, ludzi kultury z entuzjastami różnorodnych gatunków muzycznych: opery, operetki, musicalu, baletu: klasycznego i nowoczesnego oraz znakomita forma promocji tych sztuk. Tradycją jest, iż pierwszy ze spektakli to premiera w wykonaniu Opery Nova. Kolejne wieczory przeznaczamy na prezentacje zaproszonych Teatrów.

Po dwuletniej przerwie, spowodowanej pandemią COVID-19, XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się od 8 do 22 października 2022 r.



Bydgoskie Festiwale Operowe finansowane są ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Miasta Bydgoszczy oraz organizowane są dzięki życzliwemu wsparciu Sponsorów.
Znakomici soliści, świetni dyrygenci, spektakle wybitnych reżyserów, zespoły występujące na słynnych scenach światowych, tytuły „magnesy” i operowe odkrycia: XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy od 8-22 października 2022 r.

Organizatorzy są przekonani, że premiera „Fausta” Gounoda w Operze Nova (8 października) będzie spektaklem, który okaże się wydarzeniem artystycznym na skalę Polski. Tytuł (obok Aidy i Carmen) należy do trójki gwarantującej teatrowi wystawiającemu go powodzenie finansowe i wierność publiczności, zachwyconej muzyka Gounoda. Realizatorzy bydgoskiej premiery proponują nowe spojrzenie na bohaterów nieśmiertelnego dramatu Goethego, którego część pierwsza stała się kanwą libretta opery Gounoda; możemy spodziewać się spektaklu, który mocno poruszy widzów.

Balet w repertuarze tegorocznego BFO reprezentuje ukraiński zespół. W skład kompanii baletowej Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej wchodzą najzdolniejsi tancerze ukraińscy, będący laureatami wielu konkursów oraz doświadczeni choreografowie . Artyści tego Teatru występują w krajach całej Europy. Ich spektakle w macierzystym teatrze co roku przyciągają ponad 115 000 widzów. Na tegorocznym Bydgoskim Festiwalu Operowym przedstawią klasykę i perłę ballet d’action : „Giselle” (Giselle ou Les Willis) Adolpha Adama (11 października) z librettem wg legendy spisanej przez Heinricha Heinego, który to spektakl pięknie wpisuje się w Rok Romantyzmu obchodzony w Polsce.

Muzyka Philipa Glassa znakomicie koresponduje z językiem Franza Kafki: z jednej strony minimalistycznym, z drugiej - boleśnie precyzyjnym i dokładnym. W wykonaniu szczecińskiej Opery na Zamku zobaczymy arcydzieło współczesnej opery kameralnej: „Proces” (14 października) z librettem Christophera Hamptona. Dyrektor Opery na Zamku krótko charakteryzuje spektakl: „To wspaniała symbioza amerykańskich nut, polskiej sceny i kafkowskiego absurdu”.

Od ponad 150 lat „Aida” (16 października) gości na scenach operowych niezmiennie ciesząc się ogromną popularnością. Nie brak tu popisowych arii, z których wiele ma opinię najtrudniejszych partii w literaturze operowej; przez lata mierzyli się z nimi najwięksi śpiewacy. Tegoroczna realizacja Opery Bałtyckiej jest jedną z najbardziej widowiskowych inscenizacji ostatnich lat na gdańskiej scenie.

Europejskiej sławy Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu po raz czwarty wybiera Bydgoski Festiwal Operowy na miejsce swego przedstawienia operowego. Pamiętamy znakomitą Żydówkę Halevy’ego i Verdiovskiego Otella ,następnie balet La Piaf; teraz podziwiać będziemy kolejny mistrzowski przykład opery tragicznej, „Don Carlosa” (20 paździrnika) Verdiego przygotowanego przez ekipę wybitnych realizatorów z reżyserem Günterem Krämerem na czele.

XXVIII BFO będzie okazją też do „odkrycia” oper praktycznie w Polsce nieznanych.
Komiczny „Don Desiderio” (18 października) wyszedł spod pióra dyplomaty, śpiewaka i kompozytora wywodzącego się z arystokratycznej familii Poniatowskich. „Wskrzeszona” przez Operę Śląską jest wydarzeniem niezwykłym! Po 140 latach od lwowskiej premiery została przywrócona polskiej kulturze. Wyreżyserowane przez utalentowaną reprezentantkę młodego pokolenia twórców, wydobyte z zapomnienia dzieło królewskiego krewniaka, jest prawdziwym muzycznym rarytasem.

Przejmująca „Eva”(22 paździenrika) to najsłynniejsza opera romantycznego czeskiego kompozytora Josefa Bohuslava Foerstera. Powstała na podstawie libretta stworzonego wg sztuki Gabrieli Preissovej Kochanka gospodarza. Premiera w 1899 roku w Pradze wywołała wielki ferment obyczajowy. Opera w słowackiej Bańskiej Bystrzycy rozpoczęła działalność w 1960 r. wystawiając właśnie Evę. Teatr był świadkiem początków kariery znakomitych solistów operowych na scenach słowackich i międzynarodowych. Na 60-lecie swej działalności w 2019 r. Państwowa Opera w Banskiej Bystrzycy ponownie sięgnęła po operę Foestera Eva, którą obecnie przedstawi na zakończenie Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

Info. Ewa Chałat, Opera Nova.

Zobacz także

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę