Krzysztof Nowak
Marcin Kupczyk: Wszyscy wciąż żyjemy tragicznym wypadkiem polskiego autokaru w Chorwacji. Wielu z nas zadaje sobie pytanie, jak to się stało, co mogło się wydarzyć? Jakie są najczęstsze przyczyny podobnych wypadków?
Krzysztof Nowak: Najczęściej do zdarzeń drogowych dochodzi z powodu błędu kierowcy. Kolejnymi przyczynami mogą być usterki techniczne.
Grzechy, błędy - takie jak zaśnięcie, przemęczenie. Często się to zdarza?
Największe zagrożenie wśród kierowców niosą manipulacje w tachografach. Odkąd powstała Inspekcja Transportu Drogowego jednym z jej głównych działań jest, aby działania ujawniać. Te naruszenia sprawdzamy i ujawniamy. Na terenie całej Europy pod tym względem przodujemy. Nasi inspektorzy z województwa kujawsko- pomorskiego szkolą nie tylko służby krajowe, ale też zagraniczne. Patrząc na statystyki w latach 2000-2021, na przestrzeni całego kraju mieliśmy 2 tys. wykrytych takich manipulacji (…) .
Dlaczego kierowcy manipulują przy tachografach? Z czego to wynika?
Domyślam się, że próbują przejechać większy odcinek kilometrów niż mogą podczas swojego dziennego czasu prowadzenia.
Czyli przekraczają normę - po to, żeby dalej dojechać, dowieźć towar w przypadku tirów, żeby zarobić pieniądze?
Taka może być główna przyczyna. Nasze postępowania prowadzone są wielowątkowo. Pierwszym krokiem jest zbadanie, kto dopuścił się naruszenia. Jeśli okaże się, że jest to tylko kierowca, to wobec niego wyciągane są konsekwencje - sankcja w postaci mandatu karnego - tylko, a może aż 2 tys. złotych.
Dalej badamy – co było po stronie przewoźnika. Jeśli się okaże, że wiedział lub nawet nakłaniał, miał świadomość, że do takiej manipulacji dochodzi wielokrotnie w danym okresie - a badamy do 28 dni wstecz - to wobec niego istnieje możliwość nałożenia kary administracyjnej do 10 tys. złotych (...) . Nowelizacja przepisów pomaga, aby naruszenia rzadziej się pojawiały. (...)