Magdalena Rzeczkowska
Michał Jędryka: Nasza rozmowa nie jest przypadkowa, bo 21 września to dzień Krajowej Administracji Skarbowej, a dlaczego wybrana została właśnie ta data?
Magdalena Rzeczkowska: 21 września to święto św. Mateusza - celnika, a to właśnie on jest patronem skarbowców, Krajowej Administracji Skarbowej i funkcjonariuszy służby celno-skarbowej i pracowników administracji skarbowej. Jest patronem z racji tego, że taki zawód właśnie wykonywał, zanim został powołany na apostoła i został świętym.
Krajowa Administracja Skarbowa została utworzona w 2017 roku. Czy to zmieniło służby państwa odpowiedzialne za ściąganie podatków, kontrole i tak dalej?
2017 rok to rok przełomowy w polskiej skarbowości, w podejściu polskiego państwa, rządu do tego, jak obsługiwać klientów - podatników, ale również jak uszczelniać system podatkowy, jak sprawnie efektywnie podchodzić do poboru danin publicznych i zwiększyć bezpieczeństwo finansowe państwa. Nastąpiło połączenie trzech wcześniej osobno działających służb - służby celnej, administracji podatkowej i kontroli skarbowej, a to nie zapewniało dobrego przepływu informacji, nie umożliwiało też odpowiedniego podejścia, jeżeli chodzi o wykorzystywane przez poszczególne służby narzędzia. Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej to synergia, to zapewnienie jednolitego działania. To też nowe narzędzia, które były możliwe do zastosowania właśnie dzięki temu, że pracujemy razem - ramię w ramię i to są olbrzymie efekty dla budżetu państwa. Dzięki utworzeniu Krajowej Administracji Skarbowej, dzięki wyposażeniu jej w nowe narzędzia prawne, ale też techniczne - analizę danych, nowe systemy informatyczne, możliwe było zwiększenie wpływów budżetowych z 200 mld zł do około 400 mld zł.
Użyła Pani określenia „klientów”. Podatnik jest klientem urzędu skarbowego? To brzmi nietypowo.
Tak, podejście do podatnika zmieniało się na przestrzeni lat. Kiedyś to był interesant, podatnik, petent. W tej chwili - zresztą od kilku już lat - bardzo istotne jest dla nas to, że podatnik jest naszym partnerem. To jest nasz klient. Świadczymy usługi, które oferujemy klientom. Chcemy, żeby Krajowa Administracja Skarbowa była dobrze postrzegana, ale przede wszystkim, żeby nasi klienci mogli swoje sprawy załatwić sprawnie, szybko, najlepiej w nowoczesnych kanałach komunikacji. Nie ma potrzeby, żeby klient przychodził do urzędu skarbowego. Chcemy oferować usługi przede wszystkim online, za pomocą chociażby e-urzędu skarbowego, gdzie dostępne są bardzo popularne już usługi, takie jak twój e-PIT, ale również dostęp do mikrorachunku podatkowego, informacja o rozliczeniach podatkowych, stan rozliczeń zwrotu podatku, nadpłat. Można też dokonać płatności online, a sukcesywnie będą tam dostępne kolejne usługi. Planujemy w najbliższym czasie udostępnienie możliwości ubiegania się o zaświadczenie za pośrednictwem urzędu skarbowego. Zdecydowanie klient, partner. Jesteśmy od tego, żeby pomagać, doradzać, a jeżeli mamy do czynienia z przestępcą, to wtedy wchodzi nasze silniejsze ramię i już inne mechanizmy prawne. Wtedy zajmujemy się zwalczaniem przestępczości ekonomicznej (...)