Jakub Lewandowski
Agnieszka Marszał: Czym zajmuje się istniejąca od 2016 r. Rada Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej?
Jakub Lewandowski: Aktualnie Rada ma swoją 5. kadencję. Od 5 lat Rada stoi przy boku ministra edukacji, teraz edukacji i nauki. Jej zadaniem jest opiniowanie rozporządzeń i treści, które są przez ministerstwo podejmowane, wyrażanie opinii młodych ludzi właśnie na rzeczy, które mają ich dotykać; na rozporządzenia, które mają dotyczyć wprowadzenia zmian w systemie edukacji czy raczej szeroko pojętej oświaty. Tutaj Rada ma stać na straży interesu właśnie młodych ludzi. Sam minister podczas pierwszego spotkania stwierdził, że żąda od nas byśmy patrzyli krytycznie na wszystkie akty prawne, które wychodzą z Ministerstwa Edukacji i Nauki po to, by jak najlepiej odpowiadać młodym ludziom.
Czy rzeczywiście członkowie Rady patrzą krytyczni i czy macie takie poczucie, że wasze zdanie jest realnie brane pod uwagę?
Jeśli chodzi o to, jakie spojrzenie mają właśnie członkowie Rady Dzieci i Młodzieży, to myślę że raczej krytyczne. Stało się jakby zasadą, że Rada ma troszeczkę spojrzenie na rzeczywistość i mówi w imieniu młodych ludzi i nie tylko w kwestii edukacji. My też ostatnio zajęliśmy stanowisko na temat posiedzenia Sejmu Dzieci i Młodzieży, który odbywa się właśnie dzisiaj. Temat, który został zaproponowany przez Kancelarię Sejmu został przez nas mocno skrytykowany, bo samą ideą tego Sejmu Dzieci i Młodzieży jest promocja parlamentaryzmu, promocja współczesnej wartości demokracji, a temat, który został zaproponowany był co najmniej nieodpowiedni. Sam myślę, że jednak ponad pół tysiąca dla polskiego parlamentaryzmu daje dosyć duże możliwości... Temat dotyczył kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Ważny, ale waszym zdaniem nie najważniejszy, jeśli chodzi o Sejm Dzieci i Młodzieży.
Najdokładniej w świecie. Tak jak wspomniałem, polski parlamentaryzm ma ponad pół tysiąca lat, dlatego też ilość tematów, w które obfituje, jest na tyle duża, że myślę, że gdyby Kancelaria Sejmu wyrażała taką chęć, znalazłaby odpowiedni lub temat bardziej rozwijający spojrzenie młodego człowieka.