Luiza Chmielewska

2019-03-15
Luiza Chmielewska. Fot. Ireneusz Sanger

Luiza Chmielewska. Fot. Ireneusz Sanger

Jakie prawa mają konsumenci w kontaktach ze sprzedawcami i usługodawcami? Kiedy i jak należy dochodzić swoich praw? O czym trzeba wiedzieć, aby roszczenia były skuteczne? Z okazji Światowego Dnia Konsumenta gościem Rozmowy Dnia była Luiza Chmielewska, rzeczniczka Wojewódzkiego Inspektoratu Handlowego w Bydgoszczy.



Marcin Kupczyk: Dziś Światowy Dzień Konsumenta. Obchodzimy go 15 marca, ponieważ tego właśnie dnia w 1962 roku John Fitzgerald Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji, i to z jego ust padło też znane stwierdzenie: "Konsumenci to my wszyscy". Dlaczego obchodzimy to święto?

Luiza Chmielewska: Dlatego żebyśmy pamiętali, że konsumentami jesteśmy wszyscy, że mamy prawa i prawo ich dochodzić. Konsumenci, którzy mieli z nami kontakt wracają i ponownie korzystają z naszej pomocy wtedy, kiedy mają problemy ze sprzedawcą lub usługodawcą.

To znaczy, że bywają problemy i możemy się z nimi spotkać niejednokrotnie.

Oczywiście. Na pewno każdemu kiedyś się rozpadły się buty, popsuł się telefon albo przestała działać pralka.

Z iloma i z jakimi najczęstszymi problemami spotykają się państwo i konsumenci?

Konsumenci najczęściej zwracają się do nas w sprawach reklamacji obuwia, sprzętu RTV i AGD, również telefonów komórkowych albo różnych elektronicznych gadżetów, które mają nam umilić życie. Zgłasza się do nas około kilku tysięcy konsumentów rocznie. W większości przypadków wystarczy porada. Czasami prowadzimy postępowania mające na celu rozwiązanie sporu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Czasami musimy na przykład wskazać konsumentowi, że powinien skorzystać z pomocy innego organu. (...)

Jaką minimalna wiedzę powinniśmy wszyscy posiadać, bo jak wynika z naszej sondy z wiedzą na temat własnych praw jest dosyć średnio i nasi słuchacze nie za często sięgają po tę pomoc.

Powinniśmy wiedzieć, że naszym podstawowym prawem, kiedy kupujemy jakąś rzecz jest prawo do rękojmi, czyli prawo do złożenia reklamacji u sprzedawcy. Rękojmia trwa 2 lata i nawet jeżeli sprzedawca wywiesi w sklepie informację, że nie przyjmuje reklamacji po odejściu od kasy albo będzie nam wmawiał, że na daną rzecz obowiązuje krótszy okres odpowiedzialności albo nie ma go wcale, to nie powinniśmy go słuchać. Rękojmia może być krótsza, jeżeli nie jest to umowa pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, tylko na przykład między dwoma przedsiębiorcami. Może być też krótsza, jeżeli konsument kupuje rzecz używaną - wówczas można skrócić odpowiedzialność do roku, ale za zgodą stron.

A czym jest gwarancja?

To dobrowolne zobowiązanie kogoś, czasami producenta, często dystrybutora na Polskę, a czasami samego sprzedawcy, że zrobi coś z rzeczą, kiedy ona zacznie się psuć. Naprawi albo ją wymieni.

Dobrowolna?

Tak, nie na wszystkie rzeczy musi być wydawana gwarancja. Na większość rzeczy nie ma gwarancji.

Kupujemy parę butów. Dostajemy rachunek. Czy to już wystarczy do złożenia ewentualnej reklamacji?


Akurat buty są takim towarem, co do których z reguły nie jest wydawana gwarancja, więc paragon albo - jeśli go zgubimy - dowód potwierdzający, że zapłaciliśmy kartą powinien wystarczyć, żeby złożyć reklamację. Ważne jest, żeby ten dokument przechowywać najlepiej przez taki okres, kiedy możemy iść do sprzedawcy i złożyć reklamację, czyli 2 lata z tytułu rękojmi. (...)

Czy zdarzają się nieuzasadnione roszczenia konsumentów?

Zdarza się, że sprzedawcy twierdzą, że konsumenci nie mają racji. My też możemy tak domniemywać, ale nie nam jest to oceniać. Jeżeli konsument się do nas zwraca, to staramy się mu pomóc w miarę naszych możliwości. Czasem wystarczy porada. Na przykład okazuje się, że klient w ogóle jeszcze nie wie co powinien zrobić, kiedy rzecz mu się popsuła albo czasami otrzymuje jakąś odpowiedź od sprzedawcy i chce się dowiedzieć, chce dopytać czy sprzedawca tak może postąpić. Kiedy konsument złożył reklamację i nie została ona uwzględniona konsument może się do nas zwrócić o przeprowadzenie takiego specjalnego postępowania pomiędzy nim a przedsiębiorca. Nie jest to uciążliwe. Trzeba wypełnić wniosek, można go wysłać do nas mailem. Można do nas zadzwonić i upewnić się, co w takim dokumencie powinno być wpisane. Nie trzeba do nas przychodzić, z reguły nie trzeba wydawać żadnych pieniędzy. Konsument oczywiście traci trochę czasu, bo musi wypełnić dokumenty, ale z drugiej strony wcześniej wydał swoje pieniądze na jakąś rzecz. Jeżeli nie będzie walczył o swoje prawa, to znaczy że straci te pieniądze, a rzecz już że już pewnie też się do niczego nie nadaje. (...)

A promocje, które nie są promocjami?

Zdarza się. Dlatego warto sprawdzać jaka cena jest przy towarze i pamiętać o tym, że jeżeli są jakiekolwiek wątpliwości co do wysokości ceny, to powinny być one rozstrzygane na korzyść konsumenta.

Zakupy w internecie. Jakie prawa mamy w tym przypadku? Czy zakupy w sieci są takie same jak tradycyjne?

Jeżeli kupujemy coś od przedsiębiorcy, który ma sklep internetowy to możemy zrezygnować z towaru. Możemy po tym, jak dostaniemy i obejrzymy, odesłać go sprzedawcy i i złożyć oświadczenie o rezygnacji z umowy. Dostaniemy zwrot pieniędzy za zakupiony towar. Za przesyłkę towaru z powrotem do przedsiębiorcy czasem musi zapłacić konsument. Prawo tego nie wymaga od sprzedawcy. Należy pamiętać, że na odstąpienie od umowy mamy 14 dni od czasu, kiedy zamówioną rzecz dostaniemy. To, że niektóre sklepy dają nam możliwość zwrotu przez 100 dni nie oznacza, że jest to prawo. To jest dobra wola konkretnego przedsiębiorcy.

Na koniec zaproszenie, bo przecież z okazji przypadającego dzisiaj święta państwo szeroko otwierają swoje drzwi dla dla konsumentów.

Z reguły co tydzień mamy wydłużone dyżury we wtorki, ale postanowiliśmy z okazji Światowego Dnia Konsumenta zaprosić wszystkich konsumentów do Bydgoszczy na ul. Jagiellońską 10 oraz do naszych delegatur w Toruniu przy ul. Moniuszki 15/21 oraz we Włocławku przy ulicy Miedzianej 2/4. Zapraszamy dzisiaj do godz. 17:00.

Polskie Radio PiK - Rozmowa Dnia - Luiza Chmielewska

Zobacz także

Zbigniew Sosnowski

Zbigniew Sosnowski

Piotr Całbecki

Piotr Całbecki

Joanna Lichocka

Joanna Lichocka

Iwona Karolewska

Iwona Karolewska

Mariusz Kałużny

Mariusz Kałużny

Jarosław Wojtas

Jarosław Wojtas

Krzysztof Gawkowski

Krzysztof Gawkowski

Robert Telus

Robert Telus

Zbigniew Sosnowski

Zbigniew Sosnowski

Janusz Golinowski

Janusz Golinowski

O ważnych sprawach z ważnymi gośćmi...

„Rozmowa Dnia” – od poniedziałku do piątku
po wiadomościach o godzinie 8:30.
Prowadzą: Agnieszka Marszał i Maciej Wilkowski.

Na Wasze pytania i uwagi czekamy
pod adresem mailowym:
rozmowadnia@radiopik.pl


26 15922126961070
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę