Wtorek, 16 października 2018 r.   Imieniny: Gawła, Ambrożego
Polskie Radio PiK » Dodaj do ulubionych

Wywiady

Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie. W sieci czeka na nie sporo zagrożeń

Agnieszka Rutkowska. Fot. Newseria
Agnieszka Rutkowska. Fot. Newseria
Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do internetu. Większość regularnie korzysta z mediów społecznościowych i aplikacji. Tymczasem każde, nawet pozornie niewinne zachowanie, jak zdjęcie opublikowane na Instagramie czy film wrzucony na YouTube, może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Grupa On Board Think Kong w przygotowanym przez siebie poradniku „Dzieci na fejsie” wskazuje, jakie zagrożenia czyhają na dzieci w sieci.

Sztuczna inteligencja będzie zarządzać naszym życiem. Dla 35 proc. będzie ona pomocna w pracy

Katarzyna Pąk, dyrektor działu komunikacji w Ericsson ConsumerLab. Fot. www.biznes.newseria.pl
Katarzyna Pąk, dyrektor działu komunikacji w Ericsson ConsumerLab. Fot. www.biznes.newseria.pl
Najważniejszym trendem rozpoczynającego się roku będzie rosnąca rola sztucznej inteligencji – wynika z raportu „10 Hot Consumer Trends for 2017” firmy Ericsson. Badani spodziewają się, że stanie się ona wsparciem w pracy i w życiu codziennym, zarządzając naszym czasem, przypominając o codziennych obowiązkach. Życie konsumentów determinować będzie również coraz większa liczba urządzeń komunikujących się między sobą, a także rozwój wirtualnej rzeczywistości. W ciągu kolejnych trzech lat stanie się ona nieodróżnialna od tej, w której żyjemy.

9 mln Polaków 50+ nie korzysta z internetu. Koszty wykluczenia cyfrowego to 24 mld zł

Krzysztof Głomb - prezes zarządu Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”. Fot. Newseria
Krzysztof Głomb - prezes zarządu Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”. Fot. Newseria
Blisko 80 proc. z 13 mln Polaków powyżej 50. roku życia nie korzysta z internetu. Wykluczenie cyfrowe oznacza 24 mld zł strat dla budżetu państwa i gospodarstw domowych. Eksperci podkreślają, że szkolenia to za mało, by przekonać ludzi w tej grupie wiekowej do internetu. Trzeba te osoby odpowiednio zmotywować i pokazać im, jakie korzyści może przynieść sieć.

Inteligentne domy coraz powszechniejsze. Nadal obawiamy się jednak o bezpieczeństwo

Sebastian Krystyniecki, inżynier systemowy z Fortinet Polska. Fot. Newseria
Sebastian Krystyniecki, inżynier systemowy z Fortinet Polska. Fot. Newseria
W ciągu najbliższych pięciu lat większość sprzętu AGD i RTV w prywatnych domach będzie mieć połączenie z internetem – tak wskazało prawie dwie trzecie respondentów na świecie badanych przez firmę Fortinet. Użytkowników wciąż najbardziej niepokoją kwestie związane z bezpieczeństwem i zachowaniem prywatności.

Rynek zaawansowanych technologii wkracza w świat mody. To szansa dla Polaków

Aleksander Kwiatkowski Wacker, partner w firmie Softax. Fot. Newseria
Aleksander Kwiatkowski Wacker, partner w firmie Softax. Fot. Newseria
Połączenie ubrań i elektroniki to już nie wizja science fiction, lecz rzeczywistość. Trwają zaawansowane prace nad stworzeniem rzeczy (ubrań i biżuterii), które będą wyposażone w urządzenia elektroniczne, ułatwiające codzienne funkcjonowanie. Polskie dokonania na tym polu doceniono w Azji.

Mobilne aplikacje ułatwiają planowanie podróży i sam wyjazd, mogą też zabezpieczyć samochód

Paweł Kacperek, redaktor naczelny portalu Lokalizacja.info. Fot. Newseria
Paweł Kacperek, redaktor naczelny portalu Lokalizacja.info. Fot. Newseria
Na rynku przybywa aplikacji mobilnych ułatwiających planowanie wakacji i sam wypoczynek. Turyści mogą korzystać z nich w celu wyszukiwania biletów lotniczych i hoteli. Są także aplikacje, które zbierają recenzje innych osób dotyczące np. pensjonatów. Podczas wyjazdów zagranicznych szczególnie przydatne mogą być wyszukiwarki darmowego internetu oraz nawigacje samochodowe.

W najbliższych latach Polacy będą dokonywać większości transakcji za pomocą bankowości mobilnej

Małgorzata Adamczyk, dyrektor departamentu bankowości internetowej w Meritum Bank. Fot. Newseria
Małgorzata Adamczyk, dyrektor departamentu bankowości internetowej w Meritum Bank. Fot. Newseria
Prawie 3 mln Polaków ma już dostęp do bankowości mobilnej. Większość z nich używa smartfonów do typowych operacji, takich jak sprawdzanie salda i zlecanie przelewów. Nowoczesne aplikacje oferują jednak znacznie więcej – przykładowo, dzięki geolokalizacji pomagają znaleźć promocje w okolicznych sklepach. W kolejnych latach bankowość mobilna stanie się głównym kanałem bankowości transakcyjnej – oceniają eksperci Meritum Banku. Nie zastąpi ona jednak bankowości internetowej, która z kolei zyska wiele nowych funkcjonalności, np. usługi doradcze wideo.

Będzie deregulacja rynku usług internetowych. Ma ona zwiększyć inwestycje w sieć, przedsiębiorczość i zatrudnienie

Arkadiusz Pączka, ekspert organizacji Pracodawcy RP. Fot. Newseria
Arkadiusz Pączka, ekspert organizacji Pracodawcy RP. Fot. Newseria
Urząd Komunikacji Elektronicznej zakończył konsultacje w sprawie projektu uwolnienia rynku usług internetowych w 76 gminach. Wprowadzana kilka lat temu regulacja, mająca przeciwdziałać dominującej pozycji TP SA (obecnie Orange Polska), nie jest już potrzebna. Eksperci z branży oceniają, że obecnie szkodzi ona rozwojowi rynku i całej gospodarki, hamując inwestycje w sieci internetowe.

Popularność bitcoinów będzie rosła. Część waluty może być jednak kupowana za pieniądze z nielegalnych źródeł

Adrian Mackiewicz, radca prawny w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy. Fot. Newseria
Adrian Mackiewicz, radca prawny w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy. Fot. Newseria
Dopóki któryś kraj nie zacznie akceptować bitcoina jako waluty, nie ma co liczyć na to, że stanie się on popularny na masową skalę. Mimo to liczba osób korzystających z elektronicznej waluty będzie rosła. Anonimowość dysponentów bitcoinów rodzi jednak ryzyko. Kupując bitmonety, nie wiemy, czy nie zostały one kupione za pieniądze mogące pochodzić z nielegalnego źródła. Na świecie podejmowane są jednak inicjatywy, które mają ograniczyć anonimowość użytkowników. To również istotne z podatkowego punktu widzenia.

Phablety zyskują na znaczeniu, także w Polsce. Ich popularność odbije się na sprzedaży tabletów

Marek Kujda z firmy analitycznej IDC Polska. Fot. Newseria
Marek Kujda z firmy analitycznej IDC Polska. Fot. Newseria
W szybkim tempie rośnie na świecie sprzedaż phabletów, czyli urządzeń łączących funkcje telefonu i tabletu. Ich udział w rynku smartfonów oscyluje już w granicach 10 proc. Duży wpływ na ich popularność ma rozmiar urządzeń, funkcjonalność oraz poszerzająca się oferta produktów w niższych cenach. Rosnąca sprzedaż phabletów powoduje, że obniża się przewidywany poziom sprzedaży tabletów.
123456