Poniedziałek, 26 października 2020 r.   Imieniny: Lucjana, Ewarysta, Damiana / Uruchomiono odbudowany po wojnie nadajnik w Toruniu (1947)
Grand PiK
Polskie Radio PiK » Grand PiK
Ogłoszenie własne nadawcy

Grand PiK 2020 - laureaci

Po szczegółowym omówieniu 27 zgłoszonych utworów do Konkursu Artystycznych Form Radiowych „Grand PiK 2020”,
Jury w składzie:
  • Andrzej Brzoska
  • Jarosław Jakubowski
  • Henryk Rozen.
postanowiło:

  • Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznać Cezaremu Galkowi z Polskiego Radia Zachód (Zielona Góra), autorowi utworu pt. „Gdzie jest kolczyk Karin Wolff?”.
Uzasadnienie:
Karin Wolff była tłumaczką poezji polskiej, zwłaszcza utworów Papuszy i Jerzego Ficowskiego. Schedę po tłumaczce, zgodnie z jej ostatnią wolą, odziedziczyła Biblioteka z Gorzowa Wielkopolskiego. Ciekawy reportaż literacki – a więc rodzaj audycji rzadko obecnie spotykany na antenie radia. Audycja zrobiona lekko i z pomysłem. Polscy przyjaciele przybliżają postać i twórczość zmarłej tłumaczki i przyjaciółki Polski oraz odnotowują jej zasługi dla naszej literatury. Bardzo udane dzieło – zróżnicowana, barwna forma.

  • Nagrodę GRAND PiK 2020 ufundowaną przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyznać Kamili Litman z Polskiego Radia Łódź, autorce utworu pt. „Docent”.
Uzasadnienie:
Pejzaż bez bohatera – opowieść o człowieku który odszedł z realnych miejsc, po których teraz wędrujemy. Praca bardzo sprawnie zrealizowana, wzbogacona materiałami archiwalnymi i muzyką, przybliża sylwetkę postaci zasłużonej dla współczesnej Polski, który współcześnie powoli odchodzi w społeczną niepamięć. Nagroda Główna Grand PIK za dźwiękowy szkic śladów w ludzkiej pamięci po barwnej osobowości, po jednym z przywódców powstania w getcie warszawskim, po lekarzu i społeczniku, za dźwiękową prezentację łódzkich szlaków Marka Edelmana.

Jury postanowiło przyznać 3 nagrody specjalne:
  • Nagrodę Specjalną, ufundowaną przez Prezydenta Miasta Bydgoszczy przyznać Agacie Rokickiej z Polskiego Radia Szczecin, autorce utworu pt. „Przetrwać burzę”.
Uzasadnienie:
Wilno z czasów II Wojny Światowej przechodziło z rąk do rąk. Oddział harcerek i łączniczek wileńskiego AK o kryptonimie „Kozy” to formacja legendarna i wielce dla Polski zasłużona. Wojenne losy Wilna są jednak jeszcze mało zbadane, choć wiemy jak prężnie działała tam podziemna Armia. Audycja „Przetrwać burzę” jest wybitna zarówno pod względem artystycznym, jak i merytorycznym. Słuchowisko zbudowane na napięciu pomiędzy wypowiedziami bohaterki Danuty Szyksznian-Ossowskiej zawierające opis zdarzeń z tamtych czasów i jej wspomnień zapisanych w książce „Wileńska łączniczka AK” jest znakomitą opowieścią o losie dziewczyny z polskich kresów.

  • Nagrodę Specjalną, ufundowaną przez Prezydenta Miasta Torunia przyznać Agnieszce Lipskiej i Adamowi Głaczyńskiemu z Polskiego Radia Rzeszów, autorom utworu pt. „Beit znaczy dom”.
Uzasadnienie:
Temat ratowania Żydów podczas II Wojny Światowej w okupowanej Polsce pojawia się dość często na antenach Polskiego Radia. „Beit” to bardzo prosta opowieść kogoś, kto jako dziecko brał udział w przechowywaniu zagrożonych zagładą ludzi. Właśnie jako dziecko pojmował w czym bierze udział, prosto i naiwnie. Właśnie owa bezpośredniość i prostota robi wrażenie i działa na wyobraźnię. Autorom udało się przy pomocy dobrej kompozycji i prawidłowego wyboru cząstek relacji opowiadającego oraz subtelnie dobranych efektów dźwiękowych i muzyki przekazać zgrozę tamtych czasów. Swego rodzaju katharsis stanowi także fakt, że ta historia nie kończy tragicznie.

  • Nagrodę Specjalną, ufundowaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji przyznać Lechowi Dyblikowi za niezwykle sugestywną interpretację aktorską roli Pawła, bezdomnego, jednego z głównych bohaterów w słuchowisku pt. „Jezus na śmietniku”, autorstwa Piotra Świątkowskiego z Polskiego Radia Poznań.
  • Nagrodę im. Michała Jagodzińskiego ufundowaną przez Polskie Radio PiK, Jury postanowiło przyznać Magdalenie Świerczyńskiej-Dolot, autorce utworu pt. „Kiedyś Ci o tym opowiem”.
Uzasadnienie:
Słuchowisko nagrane metodą teatru naturalnego. Opowieść o nadziei i obawie związanej z narodzinami dziecka. Dobrze skrojona historia ze świetnie budowanym napięciem. Wartościowa pozycja antenowa w czasach, gdy w rzeczywistości ciągle trwa zażarta dyskusja o ochronie życia. Wydaje się, że Michał Jagodziński lubiłby i docenił to słuchowisko.


Jury zdecydowało również przyznać Wyróżnienie:
  • Nagrodę finansową ufundowaną przez Miejskie Wodociągi i Kanalizację w Bydgoszczy, Krzysztofowi Kiczkowi z Katowic, jednak nie za poszczególne słuchowiska, które znalazły się w niniejszym konkursie oraz na przestrzeni kilku kolejnych jego wydań, lecz za wieloletnią konsekwentną pracę na rzecz propagowania współczesnej literatury polskiej w formie słuchowiskowej. Widać w tym zaangażowanie i pasję, których zaczyna ostatnio brakować w polskim radiu artystycznym.

Po szczegółowym omówieniu 9 zgłoszonych utworów do Akademickiego Konkursu Artystycznych Form Radiowych:
  • Nagrodę Główną, ufundowaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Jury postanowiło przyznać Kindze Rudaś z Uniwersytetu Warszawskiego, autorce utworu pt. „Bit-bokserzy”.
Uzasadnienie:
Lapidarne studium zjawiska beatboxingu. Zrobione konsekwentnie i dynamicznie. Widać już nawet pewien warsztat dziennikarski – umiejętność precyzyjnego opisu zjawiska i jego niuansów, rzetelny i pomysłowy dobór wypowiedzi. Wydaje się najbardziej dojrzałe z prac zgłoszonych w dziale akademickim.

  • Nagrodę rzeczową, ufundowaną przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego otrzymuje Paulina Zaremba, autorka utworu pt. „Mówili na mnie Zdzisław Boss”, zgłoszonego przez Polskie Radio Szczecin.
Uzasadnienie:
Dość udana próba ukazania całej biografii wybranego bohatera. Dobry dobór wybranych nagrań archiwalnych, cytatów z audycji informacyjnych i efektów dźwiękowych z planu opowieści. Udany debiut radiowy.



Nagrodę ufundowaną przez Polskiego Radio PiK otrzymał Pan Damian Gocół za recenzję utworu pt. „Stary niedźwiedź mocno śpi” autorstwa Agnieszki Szwajgier ze Studia Reportażu.

Uzasadnienie:

„za wnikliwą analizę utworu i zwrócenie uwagi na specyficzne, wyróżniające reportaż jako gatunek, zależności: autora wobec bohatera i tematu, nadawcy wobec odbiorcy, przeszłości i teraźniejszości...”