Sobota, 19 września 2020 r.   Imieniny: Januarego, Konstancji, Teodora
Polskie Radio PiK » Kultura
Ogłoszenie własne nadawcy
2019-11-28, 13:32 Redakcja

Oświadczenie ws. Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy

Sergey Belyavsky na estradzie Filharmonii Pomorskiej. Fot. Archiwum
Sergey Belyavsky na estradzie Filharmonii Pomorskiej. Fot. Archiwum
Do naszej redakcji dotarło oświadczenie od organizatora konkursu czyli Towarzystwa Muzycznego.
„OŚWIADCZENIE

XI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy stał się celem ataku jednego z finalistów, rosyjskiego pianisty Sergeya Belyavskiego, który uznał, iż ocena jego gry i przyznanie mu wyróżnienia jest niesprawiedliwe i oskarżył Jury o nieregulaminowe działanie. W związku z powyższym Towarzystwo Muzyczne, organizator Konkursu, oświadcza:

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego posługuje się regulaminem autorstwa swego Dyrektora Artystycznego prof. Piotra Palecznego, doświadczonego jurora w ponad 100 międzynarodowych konkursach. Zasady Regulaminu są jasne, wykluczające możliwość manipulacji czy nieporozumienia. Nie budzą wątpliwości, choć zaistniała sytuacja ma być może swe źródło w jego nieznajomości lub niezrozumieniu.

Dążąc do maksymalnej przejrzystości i wiarygodności, Regulamin Konkursu im. I. J. Paderewskiego nie dopuszcza do zaistnienia najbardziej kontrowersyjnej i szczególnie negatywnie postrzeganej sytuacji, w której Juror ma wśród uczestników konkursu swoich aktualnych lub byłych studentów, z którymi pracował w ciągu trzech lat poprzedzających Konkurs. To jeden z podstawowych warunków komfortu pracy Jury oraz obiektywizmu w podejmowaniu niczym nieskrępowanych decyzji. Ten punkt Regulaminu jest również gwarantem, iż żaden z jurorów nie ma osobistych ambicji osiągnięcia sukcesu, za pomocą talentu swego studenta.

Oto inne, kluczowe paragrafy Regulaminu Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego, dotyczące procedury głosowania Jury po zakończeniu Finału.

§XIV

Po zakończeniu Finału Jury przystąpi do głosowań mających na celu wyłonienie laureatów wszystkich nagród przewidzianych Regulaminem Konkursu. Procedura tych głosowań różni się od procedury stosowanej po zakończeniu poprzednich etapów.

(…)

Do przyznania I Nagrody wymagane jest otrzymanie pozytywnej oceny większości głosujących Jurorów. Jeśli zajdzie sytuacja, w której identyczną liczbę głosów otrzyma dwu lub więcej kandydatów, Jury przystąpi do ponownego głosowania dotyczącego tylko tych kandydatów. Jeśli w wyniku tego dodatkowego głosowania sytuacja powtórzy się – ocena Przewodniczącego Jury będzie miała decydujące znaczenie.

§XV

Kolejne głosowania wyłonią laureatów wszystkich pozostałych nagród regulaminowych. Procedura głosowania i przyznawania kolejnych nagród jest identyczna, jednak liczba branych pod uwagę w tych głosowaniach kandydatów będzie sukcesywnie pomniejszana o nazwiska laureatów przyznanych już wcześniej nagród.

§XVI

W głosowaniach dotyczących Nagród Specjalnych Juror zgłasza pisemnie nazwisko jednego kandydata, który jego zdaniem zasługuje na tę nagrodę. Nagroda Specjalna zostanie przyznana kandydatowi, który otrzyma najwyższą liczbę głosów.

Jurorzy zaakceptowali Regulamin, a jego tekst otrzymali przed Konkursem. W czasie bezpośrednich spotkań Jury oraz podczas głosowań, żaden z jurorów nie zgłaszał wątpliwości, związanych z Regulaminem i proponowanej w nim metodzie oceny.

W głosowaniach Jury po pierwszych trzech etapach Konkursu obowiązuje system ocen TAK lub NIE, wspomagany przez system punktowy, stosowany wyłącznie w sytuacji, gdy dwóch lub więcej uczestników otrzyma tę samą liczbę głosów TAK. Dodatkowo stosowana jest korekta punktów, zapobiegająca nadmiernym a nieuzasadnionym różnicom punktacji. Podkreślenia wymaga fakt, iż wynik dodatkowego głosowania nie jest równoznaczny z automatycznym przyznaniem II Nagrody pianiście, który otrzymał mniejszą liczbę głosów, ponieważ wiążący jest zapis Regulaminu, iż każda z głównych Nagród podlega oddzielnemu głosowaniu.

W Finale obowiązuje zasada, iż Laureatami trzech Nagród Regulaminowych mogą zostać wyłącznie pianiści, których wskazała większość jurorów. W przypadku Konkursu im. I. J. Paderewskiego, musi to być jednogłośna decyzja co najmniej pięciu jurorów. Należy zdecydowanie podkreślić fakt, iż w żadnym z finałowych głosowań S. Belyavsky nie uzyskał takiego poparcia jurorów, dlatego jego protest jest nieuzasadniony i godzący w dobre imię Konkursu.

Otrzymanie Nagród Specjalnych jest mniej skomplikowane, tak więc argument S. Belyavskiego, iż otrzymał kilka Nagród Specjalnych nie ma szczególnej wartości, co zresztą sam pianista potwierdził, ostentacyjnie rezygnując z przyznanych mu nagród i wyróżnień.

Decyzją Biura XI Konkursu publikujemy karty do głosowania, ukazujące mechanizm wyborczy, wskazujący zwycięzcę Konkursu oraz miejsca kolejnych czterech finalistów.

http://konkurspaderewskiego.pl/wp-content/uploads/2019/11/Final-Voting.pdf

Prof. Katarzyna Popowa-Zydroń

Prezes Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego

Prof. Piotr Paleczny

Dyrektor Artystyczny XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego, Przewodniczący Jury

Henryk Martenka

Dyrektor XI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego.”


Przypominamy, że po ceremonii wręczenia nagród i wyróżnień, już podczas koncertu laureatów, wywołany przez prowadzących wyróżniony pianista z Rosji - Sergey Belyavsky wyszedł na estradę, usiadł do fortepianu i oznajmił publiczności, że jego zdaniem doszło do nieporozumienia z liczeniem głosów i on, nie uznając werdyktu jury, zrzeka się dyplomów, po czym wstał i opuścił estradę.

Kultura

2020-09-19, godz. 15:55 „Kto się boi pani EŚ?”, czyli plenerowa odsłona Teatru Kameralnego w Bydgoszczy Kolejną odsłoną cyklu „Poczytaj mi” Teatr Kameralny w Bydgoszczy rozpoczął w sobotę nowy sezon artystyczny. » więcej 2020-09-19, godz. 10:45 Laba pod mostem - wspomnienie starej Bydgoszczy i Jerzego Sulimy-Kamińskiego „Laba pod Mostem Jerzego Sulimy-Kamińskiego” to sobotnia impreza w Bydgoszczy zorganizowana z okazji przypadającej w niedzielę 20 września 92. rocznicy urodzi ... » więcej 2020-09-19, godz. 09:17 Z niebem mamy problem od zawsze. Pokazują to na wystawie w CSW [zdjęcia] „Trudne niebo” to tytuł wystawy, która w piątek otwarta została w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Ekspozycja jest efektem plenerów, które odb ... » więcej 2020-09-18, godz. 20:53 Hołd dla Pendereckiego, wśród gości - wdowa po kompozytorze. Inauguracja BFM [wideo, program] Muzyczny hołd zmarłemu Krzysztofowi Pendereckiemu złożyli w piątek (18 września) bydgoscy artyści podczas inauguracji Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego. Na kon ... » więcej 2020-09-18, godz. 18:36 Statuetka KOS-a dla Urszuli Kozioł. „Tom, który rozprawia się ze starością i samotnością” Tom „Znikopis' wybitnej poetki Urszuli Kozioł zwyciężył w I Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim im. Kazimierza Hoffmana, zorganizowanym przez Kujawsko-Pomorskie ... » więcej 2020-09-18, godz. 18:14 Grand PiK 2020: konkurs na recenzję. Do wygrania tysiąc złotych! W tym roku, w ramach Konkursu Artystycznych Form Radiowych Grand PiK 2020 odbędzie się także konkurs naszych dla Słuchaczy i Internautów. Czekamy na recenzje ... » więcej 2020-09-18, godz. 15:20 Czar analogowej fotografii. Festiwal Vintage Photo w Bydgoszczy Marcelo Aragonese z Chile laureatem pierwszej nagrody w konkursie Festiwalu Vintage Photo. Szósty Międzynarodowy Festiwal Miłośników Fotografii Analogowej roz ... » więcej 2020-09-17, godz. 20:32 Wojciech Smarzowski kręci nowy film. Zdjęcia w Fordonie i w Ostromecku W kościele pw. św Mikołaja w Starym Fordonie w Bydgoszczy w czwartek rozpoczęły się zdjęcia do najnowszej produkcji Wojciecha Smarzowskiego. » więcej 2020-09-16, godz. 20:30 Teorba, lutnia i klawesyn czyli Muzyka dawna na ziemiach polskich Muzyka dawna na ziemiach polskich - tak zatytułowano jedyny koncert, który odbędzie się w najbliższą niedzielę w ramach festiwalu Musica Antiqua Collegium Byd ... » więcej 2020-09-16, godz. 18:36 Dawne receptury na powidła ze śliwek. Multimedialna płyta wydana przez muzeum „Smażenie powideł metodą tradycyjną' to tytuł najnowszej płyty multimedialnej wydanej przez toruńskie Muzeum Etnograficzne. Jest efektem badań terenowych, zwi ... » więcej
1234567