Dorobek artystyczny Kantora na wystawie w Sao Paulo

2015-03-22, 11:18  Polska Agencja Prasowa

Wystawę prezentującą dorobek artystyczny Tadeusza Kantora obejrzą mieszkańcy Sao Paulo (Brazylia). Ekspozycja będzie pierwszą w Ameryce Południowej retrospektywą tego artysty, a zarazem największą prezentacją jego dorobku poza granicami Polski.

W tym roku przypada 100. rocznica urodzin Kantora.

Wystawa, w którą zaangażowane są: Culture.pl (Instytut Adama Mickiewicza), Muzeum Sztuki w Łodzi, krakowska Cricoteca oraz Servico Social do Comercio w Sao Paulo - najważniejsza instytucja o profilu kulturalnym, edukacyjnym i społecznym w Brazylii - czynna będzie od 18 sierpnia do 22 listopada tego roku.

Jak zaznaczył jeden z kuratorów ekspozycji, dyr. Muzeum Sztuki Jarosław Suchan prezentacja w Sao Paulo ma pokazać interdyscyplinarny charakter sztuki Kantora. Zwrócił on uwagę, że Kantor nie jest postacią˙nieznaną w Brazylii, jednak do tej pory postrzegano go przede wszystkim jako twórcę teatralnego. Artyści i teatrolodzy wskazują Kantora jako artystę, którego przedstawienia wywarły istotny wpływ na rozwój teatru w Brazylii. Wystawa pod roboczym tytułem "Tadeusz Kantor. Maszyna" ma na celu pokazanie jego sztuki i osoby w szerszej perspektywie, jako malarza, happenera, scenografa i teoretyka sztuki.

"Twórczość Kantora na polu teatru ściśle wiąże się z innymi obszarami jego artystycznych poszukiwań. Ważne znaczenie dla formowania się jego teatru miały doświadczenia wyniesione ze sztuk wizualnych" - wyjaśnia Suchan.

Jak informuje PAP muzeum, ekspozycja zbudowana będzie w sposób problemowy, a nie chronologiczny. Na ponad 1800 m kw. powierzchni ekspozycyjnej zaprezentowane zostaną prace plastyczne, scenografie, dokumenty, a także mało znane prace filmowe. Absolwenci łódzkiej Szkoły Filmowej - reżyser Mieczysław Waśkowski i operator Adam Nurzyński - zrealizowali we współpracy z Kantorem "Uwaga! Malarstwo" oraz "Somnambulicy". Obie produkcje inspirowane są malarstwem Kantora i stanowią próbę przeniesienia na taśmę filmową sztuki informel.˙
˙
"Dla sztuki polskiej jest on tym, kim dla sztuki niemieckiej jest Joseph Beuys, a dla amerykańskiej Andy Warhol. Twórca zupełnie osobnej wizji teatru, aktywny uczestnik neoawangardowych rewolucji, oryginalny teoretyk, innowator głęboko osadzony w tradycji, malarz antymalarski, happener-heretyk, ironiczny konceptualista, animator artystycznego życia w powojennej Polsce. O jego wielkości decyduje nie tyle jego twórczość, ile on sam pojęty jako całość: jego sztuka, jego teoria i jego życie" - podsumowuje Suchan.˙
˙
Muzeum przypomina, że rok 2015 został˙ogłoszony przez UNESCO rokiem Tadeusza Kantora, a 6 kwietnia przypada 100. rocznica jego urodzin. Wystawa w Sao Paulo ma być ważnym punktem obchodów tej rocznicy.

Tadeusz Kantor urodził się w 1915 r. w Wielopolu Skrzyńskim (obecnie woj. podkarpackie). Zmarł 8 grudnia 1990 r. w Krakowie. Założyciel słynnego na całym świecie Teatru Cricot 2 był reżyserem, malarzem, scenografem, aktorem we własnych przedstawieniach i wykładowcą krakowskiej ASP.

Kantor kształcił się na ASP w Krakowie pod okiem wybitnego scenografa międzywojnia Karola Frycza. Jako artysta odegrał wiele ról - tuż po II wojnie światowej współtworzył Grupę Młodych Plastyków (1945), a następnie, w okresie odwilży, przyczynił się do reaktywowania przedwojennej Grupy Krakowskiej (1957).

Z jego inicjatywy powstała również krakowska Galeria Krzysztofory, jedna z pierwszych powojennych galerii prezentujących sztukę aktualną. Był też zaangażowany w organizację I Wystawy Sztuki Nowoczesnej (Kraków 1948).

Kantor przez niemal całe życie próbował łączyć różne rodzaje aktywności: animatora życia artystycznego, malarza i jednego z pierwszych w Polsce twórców happeningów. Przede wszystkim jednak był człowiekiem teatru: autorem, reżyserem, scenografem, aktorem. Już podczas okupacji stworzył w Krakowie tajny Teatr Niezależny, w którym wystawiał repertuar narodowy - "Balladynę" Słowackiego i "Powrót Odysa" Wyspiańskiego.

Jego kontynuację stanowił powstały w 1955 r. Teatr Cricot 2, nawiązujący do tradycji przedwojennego awangardowego teatru plastyków Cricot, założonego przez malarza Józefa Jaremę.

Wczesne spektakle Kantora były inspirowane głównie tekstami Witkacego (m.in. "Wariat i zakonnica" - 1963, "Nadobnisie i koczkodany" - 1972). Światowe uznanie zyskały jednak przede wszystkim późniejsze realizacje, tworzone częściowo pod wpływem prozy Brunona Schulza, a zarazem - co stanowiło o ich klimacie - odwołujące się do biografii autora, jego własnych wspomnień: "Umarła klasa" (1975), "Wielopole, Wielopole"(1980), "Niech sczezną artyści" (1985), "Nigdy tu już nie powrócę" (1988) oraz wystawione pośmiertnie "Dziś są moje urodziny". (PAP)

Kultura

Dwie strony sztuki Muzeum Okręgowe przedstawiło niecodzienny obraz Leona Wyczółkowskiego

Dwie strony… sztuki? Muzeum Okręgowe przedstawiło niecodzienny obraz Leona Wyczółkowskiego

2024-03-28, 06:49
Nagrody i wspólne marzenia ludzi sztuki. Święto teatru w Bydgoszczy i w Toruniu

Nagrody i wspólne marzenia ludzi sztuki. Święto teatru w Bydgoszczy i w Toruniu

2024-03-27, 19:57
Zachwycają kolorem i formą. Obrazy Barbary Steyer w Ratuszu Staromiejskim [zdjęcia]

Zachwycają kolorem i formą. Obrazy Barbary Steyer w Ratuszu Staromiejskim [zdjęcia]

2024-03-27, 10:37
Będą zmiany w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy. Miasto ogłosiło konkurs na dyrektora

Będą zmiany w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy. Miasto ogłosiło konkurs na dyrektora

2024-03-26, 10:46
Ernesta Brylla pożegnali bliscy, przedstawiciele władz i miłośnicy jego twórczości

Ernesta Brylla pożegnali bliscy, przedstawiciele władz i miłośnicy jego twórczości

2024-03-25, 18:32
Kto dostanie medal za ochronę zabytków w regionie Konkurs Dziedzictwo wieków

Kto dostanie medal za ochronę zabytków w regionie? Konkurs „Dziedzictwo wieków”

2024-03-25, 08:40
Tworzyli barwną społeczność Fordonu. Wystawa, która powraca do przeszłości

Tworzyli barwną społeczność Fordonu. Wystawa, która powraca do przeszłości

2024-03-24, 15:39
Największe przeboje Metalliki w symfonicznych aranżacjach zabrzmią w Bydgoszczy

Największe przeboje Metalliki w symfonicznych aranżacjach zabrzmią w Bydgoszczy

2024-03-24, 11:08
W każdym z nas jest świr. Statuetki i występy podczas Międzynarodowego Dnia Teatru w Grudziądzu

„W każdym z nas jest świr”. Statuetki i występy podczas Międzynarodowego Dnia Teatru w Grudziądzu

2024-03-24, 10:20
Ten pan i pani są na siebie skazani. Udręka życia w Teatrze im. Horzycy [wideo, zdjęcia]

„Ten pan i pani są na siebie skazani". „Udręka życia" w Teatrze im. Horzycy [wideo, zdjęcia]

2024-03-23, 10:32
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę