Sobota, 20 kwietnia 2019 r.   Imieniny: Czesława, Agnieszki, Mariana
Polskie Radio PiK » Biznes
2018-11-23, 06:00 Polska Agencja Prasowa

UOKiK przypomina: produkty zakupione na wyprzedaży można reklamować

UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Fot. Pixabay.com
UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Fot. Pixabay.com
Produkty zakupione na wyprzedaży można reklamować - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z tzw. Black Friday (Czarny Piątek) i Cyber Monday. W tych dniach sklepy stacjonarne i internetowe w kraju i za granicą organizują wyprzedaże.
Jak zaznacza UOKiK w komunikacie, zwyczaj organizowania przez sklepy wyprzedaży w tzw. Black Friday (Czarny Piątek) i Cyber Monday (cyberponiedziałek) wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Polsce.

"Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku przypada 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) natomiast dotyczy sklepów internetowych. W tym roku wypada w poniedziałek 26 listopada" - czytamy w komunikacie.

W związku z tym UOKiK zaznacza, że "niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie".

Kupującym w sklepie stacjonarnym UOKiK przypomina, że "kupując na wyprzedaży mają prawo do reklamacji". "Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy" - czytamy w komunikacie. "Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu" - podkreśla urząd.

UOKiK wyjaśnia także, co należy zrobić, jeśli jesteśmy niezadowoleni z zakupów i chcemy je oddać. "Pamiętaj, jeżeli kupujesz stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Zapytaj o to przed zakupem" - zastrzega UOKiK. Jak dodaje, "sprzedawca sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru".

Ponadto - jak wskazuje UOKiK w komunikacie - jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, klient ma prawo kupić towar w korzystniejszej cenie.

Konsumentom, kupującym w sklepach internetowych, UOKiK przypomina: "Masz prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie".

"Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Możesz również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem" - wyjaśnia Urząd.

"Jeżeli nie zostałeś poinformowany o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić Ci wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób dostarczenia, jaki oferuje" - dodaje. UOKiK zastrzega, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. UOKiK wyjaśnia także, że "sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe, choć oczywiście może pomóc w późniejszym dochodzeniu roszczeń".

UOKiK zastrzega jednocześnie, że nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. "Ograniczenia dotyczą produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy)" - wylicza urząd. Jak podkreśla, koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.

Urząd zaleca też ostrożność przed zakupami towarów z Azji. "Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji" - zaznacza UOKiK. "Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdź, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań: +sprzedawca towaru z Azji+, +wysyłka w 24 h+, +nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru+, +sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę+, +z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych+" - czytamy w komunikacie.

UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy należy szukać w ECK Polska. (PAP)

Biznes

2019-04-19, godz. 19:20 Minister rolnictwa podpisał rozporządzenie, które wprowadzi znakowanie ziemniaków 'Podpisałem rozporządzenie, które wprowadzi znakowanie ziemniaków flagą państwa, z którego one pochodzą' - napisał na Twitterze minister rolnictwa Krzysztof A ... » więcej 2019-04-18, godz. 14:15 Konsumencie, nie daj się zrobić w jajo! Grafiki sugerujące, że kury biegają po wybiegu, gdy tak nie było, zawyżanie klasy wagowej jaj, czy brak wymaganych opisów na opakowaniach - to główne grzechy ... » więcej 2019-04-16, godz. 17:02 Złota Setka Pomorza i Kujaw. Można zgłaszać firmy, miasta i gminy Trwa kolejna edycja prestiżowego rankingu 'Złota Setka Pomorza i Kujaw'. Po raz drugi - poza firmami - mogą się do niego zgłosić również miasta i gminy. » więcej 2019-04-16, godz. 08:49 Rząd planuje m.in. koniec wpłat do OFE i zasilenie FRD ich aktywami Koniec wpłat do OFE ze składki emerytalnej, całość tej składki do ZUS, likwidacja 'suwaka', aktywa OFE inne niż gotówka do Funduszu Rezerwy Demograficznej - t ... » więcej 2019-04-09, godz. 20:30 Praca od zaraz. Targi Pracy i Kariery na UTP [wideo] Kilkaset propozycji zatrudnienia w różnych branżach, a także pomysłów na rozwój czekało na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy, gdzie zorg ... » więcej 2019-04-08, godz. 19:33 Wpływowa kobieta o roli pań w innowacjach. Wizyta Ari Horie w regionie Inwestorka umieszczana przez prestiżowe media w gronie najbardziej wpływowych kobiet globu - Ari Horie - odwiedza nasz region. » więcej 2019-04-04, godz. 15:13 Sejm uchwalił ustawę o świadczeniu "Emerytura plus" Emeryci i renciści otrzymają w maju jednorazowo 1100 zł brutto (ok. 888 zł netto) - przewiduje uchwalona przez Sejm ustawa o jednorazowym świadczeniu pieniężn ... » więcej 2019-04-03, godz. 15:14 To nowe trendy! Małe powierzchnie magazynowe powstaną w Bydgoszczy Waimea Holding inauguruje w Bydgoszczy nowy projekt biznesowy - małe magazyny. To propozycja dla małych firm - mówi prezes Andrzej Rosiński. » więcej 2019-04-02, godz. 06:30 A Ty? czy złożyłeś już swoje zeznanie podatkowe? Czasu na rozliczenie się z fiskusem coraz mniej - termin mija 30 kwietnia. W 2019 roku ułatwia to usługa e-PIT, dostępna na stronie podatki.gov.pl. » więcej 2019-04-01, godz. 16:39 Budowa trasy ekspresowej S-10 może nabrać tempa! Droga krajowa nr 10 biegnąca z zachodu na wschód ma strategiczne znaczenie dla sieci transportowej. Łączy cztery aglomeracje: Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń ... » więcej
1234567