Niedziela, 17 listopada 2019 r.   Imieniny: Salomei, Grzegorza, Elżbiety
Polskie Radio PiK » Biznes
2018-11-23, 06:00 Polska Agencja Prasowa

UOKiK przypomina: produkty zakupione na wyprzedaży można reklamować

UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Fot. Pixabay.com
UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Fot. Pixabay.com
Produkty zakupione na wyprzedaży można reklamować - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z tzw. Black Friday (Czarny Piątek) i Cyber Monday. W tych dniach sklepy stacjonarne i internetowe w kraju i za granicą organizują wyprzedaże.
Jak zaznacza UOKiK w komunikacie, zwyczaj organizowania przez sklepy wyprzedaży w tzw. Black Friday (Czarny Piątek) i Cyber Monday (cyberponiedziałek) wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Polsce.

"Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku przypada 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) natomiast dotyczy sklepów internetowych. W tym roku wypada w poniedziałek 26 listopada" - czytamy w komunikacie.

W związku z tym UOKiK zaznacza, że "niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie".

Kupującym w sklepie stacjonarnym UOKiK przypomina, że "kupując na wyprzedaży mają prawo do reklamacji". "Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy" - czytamy w komunikacie. "Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu" - podkreśla urząd.

UOKiK wyjaśnia także, co należy zrobić, jeśli jesteśmy niezadowoleni z zakupów i chcemy je oddać. "Pamiętaj, jeżeli kupujesz stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Zapytaj o to przed zakupem" - zastrzega UOKiK. Jak dodaje, "sprzedawca sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru".

Ponadto - jak wskazuje UOKiK w komunikacie - jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, klient ma prawo kupić towar w korzystniejszej cenie.

Konsumentom, kupującym w sklepach internetowych, UOKiK przypomina: "Masz prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie".

"Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Możesz również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem" - wyjaśnia Urząd.

"Jeżeli nie zostałeś poinformowany o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić Ci wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób dostarczenia, jaki oferuje" - dodaje. UOKiK zastrzega, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. UOKiK wyjaśnia także, że "sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe, choć oczywiście może pomóc w późniejszym dochodzeniu roszczeń".

UOKiK zastrzega jednocześnie, że nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. "Ograniczenia dotyczą produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy)" - wylicza urząd. Jak podkreśla, koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.

Urząd zaleca też ostrożność przed zakupami towarów z Azji. "Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji" - zaznacza UOKiK. "Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdź, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań: +sprzedawca towaru z Azji+, +wysyłka w 24 h+, +nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru+, +sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę+, +z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych+" - czytamy w komunikacie.

UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy należy szukać w ECK Polska. (PAP)

Biznes

2019-11-16, godz. 20:30 Pikieta byłych pracowników hostelu. Pracodawca twierdzi, że nie mają racji Byli pracownicy jednego z bydgoskich hosteli domagają się zaległych wypłat. Pikietowali budynek przy ul. Lelewela. Twierdzą, że zostali oszukani. Tymczasem pe ... » więcej 2019-11-15, godz. 17:28 PGNiG oficjalnie chce zakończyć kontrakt jamalski Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo przekazało Gazpromowi oświadczenie woli zakończenia tzw. kontraktu jamalskiego z dniem 31 grudnia 2022 r. Podpisany w ... » więcej 2019-11-15, godz. 11:41 Kredyt konsolidacyjny, czyli odciążenie dla kredytobiorcy. Co to jest i kto może go zaciągać? Czy wiesz, że już co drugi dorosły Polak posiada zobowiązanie kredytowe? Okazuje się jednak, że nie wszyscy kredytobiorcy radzą sobie z regularną spłatą finan ... » więcej 2019-11-12, godz. 12:40 Więzienie za kombinacje z tachografem. Dzięki bydgoskiej ITD zmiany w prawie Od 3 miesięcy do 5 lat więzienia grozi osobom, które ingerują w zapisy tachografu w ciężarówkach czy autobusach. - To już przestępstwo, a nie tylko wykroczeni ... » więcej 2019-11-07, godz. 16:45 Jan Krzysztof Ardanowski: rolnictwo bez przetwórstwa nie może istnieć Rolnictwo bez przetwórstwa nie może istnieć; dzięki firmom tej branży może się rozwijać eksport - powiedział w Toruniu minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardano ... » więcej 2019-11-06, godz. 08:05 Bydgoska firma obsłuży kancelarię premiera Belgii! To sukces! Sukcesem pochwaliła się dziś bydgoska firma Atos. Będzie obsługiwać kancelarię premiera Belgii. » więcej 2019-10-30, godz. 11:21 Jak podbić Internet? Pozycjonowanie stron a korzyści dla biznesu Każda firma, nieważne czy dopiero wchodzi na rynek, czy jest już na nim od wielu lat, zaczynając podbój internetu prędzej czy później trafia na zwrot dotycząc ... » więcej 2019-10-28, godz. 15:01 Zdrowy i ekologiczny. Na co zwrócić uwagę, wybierając dom z drewna? Decydując się na budowę domu z drewna, warto zwrócić uwagę, aby jakość drewna była jak najlepsza. Odpowiednio dobrane zawiera olejki eteryczne w żywicy, które ... » więcej 2019-10-28, godz. 11:45 Małopolska podpisała umowę z Pesą na dostawę czterech pociągów Samorząd województwa małopolskiego podpisał w poniedziałek umowę na dostawę czterech nowych pociągów na potrzeby rozwoju kolei regionalnej. Dostarczy je bydgo ... » więcej 2019-10-26, godz. 14:00 Rynek pracy wyszedł do ludzi. Czekał z tysiącami ofert w Myślęcinku Propozycje pracy z najróżniejszych branż prezentowane były w sobotę (26.10.), na Targach Pracy w Centrum Targowo-Wystawienniczym w Bydgoszczy. Poszukujących z ... » więcej
1234567