Wtorek, 25 lutego 2020 r.   Imieniny: Wiktora, Cezarego
Polskie Radio PiK » Biznes
2018-11-23, 06:00 Polska Agencja Prasowa

UOKiK przypomina: produkty zakupione na wyprzedaży można reklamować

UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Fot. Pixabay.com
UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Fot. Pixabay.com
Produkty zakupione na wyprzedaży można reklamować - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z tzw. Black Friday (Czarny Piątek) i Cyber Monday. W tych dniach sklepy stacjonarne i internetowe w kraju i za granicą organizują wyprzedaże.
Jak zaznacza UOKiK w komunikacie, zwyczaj organizowania przez sklepy wyprzedaży w tzw. Black Friday (Czarny Piątek) i Cyber Monday (cyberponiedziałek) wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Polsce.

"Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku przypada 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) natomiast dotyczy sklepów internetowych. W tym roku wypada w poniedziałek 26 listopada" - czytamy w komunikacie.

W związku z tym UOKiK zaznacza, że "niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie".

Kupującym w sklepie stacjonarnym UOKiK przypomina, że "kupując na wyprzedaży mają prawo do reklamacji". "Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy" - czytamy w komunikacie. "Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu" - podkreśla urząd.

UOKiK wyjaśnia także, co należy zrobić, jeśli jesteśmy niezadowoleni z zakupów i chcemy je oddać. "Pamiętaj, jeżeli kupujesz stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Zapytaj o to przed zakupem" - zastrzega UOKiK. Jak dodaje, "sprzedawca sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru".

Ponadto - jak wskazuje UOKiK w komunikacie - jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, klient ma prawo kupić towar w korzystniejszej cenie.

Konsumentom, kupującym w sklepach internetowych, UOKiK przypomina: "Masz prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie".

"Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Możesz również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem" - wyjaśnia Urząd.

"Jeżeli nie zostałeś poinformowany o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić Ci wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób dostarczenia, jaki oferuje" - dodaje. UOKiK zastrzega, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. UOKiK wyjaśnia także, że "sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe, choć oczywiście może pomóc w późniejszym dochodzeniu roszczeń".

UOKiK zastrzega jednocześnie, że nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. "Ograniczenia dotyczą produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy)" - wylicza urząd. Jak podkreśla, koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.

Urząd zaleca też ostrożność przed zakupami towarów z Azji. "Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji" - zaznacza UOKiK. "Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdź, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań: +sprzedawca towaru z Azji+, +wysyłka w 24 h+, +nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru+, +sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę+, +z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych+" - czytamy w komunikacie.

UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy należy szukać w ECK Polska. (PAP)

Biznes

2020-02-24, godz. 21:30 Są unijne pieniądze dla rolników: na walkę z suszą, z ASF, na modernizację gospodarstw Ważna informacja dla polskich rolników - jest jeszcze do wykorzystania sporo unijnych pieniędzy z budżetu na lata 2014 -20. Wciąż można się zgłaszać między in ... » więcej 2020-02-23, godz. 10:34 Ciepłe zimy, rekordowe zapasy i import LNG skutkują niskimi cenami gazu Ceny gazu na europejskich giełdach od wielu miesięcy pozostają rekordowo niskie. Jako główne przyczyny wskazuje się ciepłe zimy oraz wysokie poziomy zapasów w ... » więcej 2020-02-21, godz. 12:42 Gorące rytmy przed gorącymi wakacjami. Zwiedzaj świat z salonwakacji.pl Klienci biura Salonwakacji.pl podróżują w różne zakątki świata. W sobotę (15 lutego) lutego mieli okazję powspominać i zaplanować kolejne wojaże podczas trady ... » więcej 2020-02-21, godz. 07:18 Co przeszkadza rzemiosłu? Uwag wysłuchała wiceminister rozwoju. Będzie pomoc Na rosnącą biurokrację przede wszystkim w rozliczaniu działalności, nabywaniu uprawnień zawodowych, pozyskiwaniu pracowników i uczniów skarżyli się przedstawi ... » więcej 2020-02-20, godz. 13:29 Spadek cen OC o 7 procent w 2019 roku. A jak będzie w 2020? Jak pokazują analizy wysokości składek OC, ceny tego ubezpieczenia w Polsce spadają. Trend ten rozpoczął się w 2019 roku i zdaje się trwać nadal. Co wpłynęło ... » więcej 2020-02-19, godz. 17:01 Rezygnacja z ubezpieczenia na życie - jak to zrobić? Zakup polisy na życie może niekiedy wiązać się z długoterminowym zobowiązaniem finansowym. Wtedy nie warto pochopnie rezygnować z ochrony, zwłaszcza gdy część ... » więcej 2020-02-18, godz. 12:04 Ubezpieczenie mieszkania z biurem - ile kosztuje polisa? Praca zdalna to obecnie coraz powszechniejsze zjawisko. W mieszkaniu można mieć nie tylko biuro, ale także - o ile oczywiście pozwalają na to warunki - gabine ... » więcej 2020-02-17, godz. 16:27 Dla Polski dodatkowo ponad 3 mld euro w polityce spójności Polska poprawiła swoją pozycję w polityce spójności, licząc razem z naszym udziałem w instrumencie wspierania reform, o ponad 3 mld euro - poinformował minist ... » więcej 2020-02-13, godz. 07:05 Prace serwisowe w usłudze Twój e-PIT Od czwartku, 13 lutego od godz. 21 do piątku, 14 lutego do godz. 23.59 nie będzie można korzystać z usługi Twój e-PIT - poinformowało Ministerstwo Finansów. W ... » więcej 2020-02-12, godz. 19:50 PIT-y wysłane do emerytów i rencistów. Dla większości to koniec rozliczenia za 2019 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozesłał już ponad 9,73 mln deklaracji podatkowych PIT do swoich klientów - poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski. Formular ... » więcej
1234567