Wtorek, 11 grudnia 2018 r.   Imieniny: Damazego, Waldemara, Daniela
Polskie Radio PiK » Biznes
2018-11-23, 06:00 Polska Agencja Prasowa

UOKiK przypomina: produkty zakupione na wyprzedaży można reklamować

UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Fot. Pixabay.com
UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Fot. Pixabay.com
Produkty zakupione na wyprzedaży można reklamować - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z tzw. Black Friday (Czarny Piątek) i Cyber Monday. W tych dniach sklepy stacjonarne i internetowe w kraju i za granicą organizują wyprzedaże.
Jak zaznacza UOKiK w komunikacie, zwyczaj organizowania przez sklepy wyprzedaży w tzw. Black Friday (Czarny Piątek) i Cyber Monday (cyberponiedziałek) wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Polsce.

"Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku przypada 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) natomiast dotyczy sklepów internetowych. W tym roku wypada w poniedziałek 26 listopada" - czytamy w komunikacie.

W związku z tym UOKiK zaznacza, że "niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie".

Kupującym w sklepie stacjonarnym UOKiK przypomina, że "kupując na wyprzedaży mają prawo do reklamacji". "Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy" - czytamy w komunikacie. "Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu" - podkreśla urząd.

UOKiK wyjaśnia także, co należy zrobić, jeśli jesteśmy niezadowoleni z zakupów i chcemy je oddać. "Pamiętaj, jeżeli kupujesz stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Zapytaj o to przed zakupem" - zastrzega UOKiK. Jak dodaje, "sprzedawca sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru".

Ponadto - jak wskazuje UOKiK w komunikacie - jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, klient ma prawo kupić towar w korzystniejszej cenie.

Konsumentom, kupującym w sklepach internetowych, UOKiK przypomina: "Masz prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie".

"Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Możesz również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem" - wyjaśnia Urząd.

"Jeżeli nie zostałeś poinformowany o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić Ci wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób dostarczenia, jaki oferuje" - dodaje. UOKiK zastrzega, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. UOKiK wyjaśnia także, że "sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe, choć oczywiście może pomóc w późniejszym dochodzeniu roszczeń".

UOKiK zastrzega jednocześnie, że nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. "Ograniczenia dotyczą produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy)" - wylicza urząd. Jak podkreśla, koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.

Urząd zaleca też ostrożność przed zakupami towarów z Azji. "Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji" - zaznacza UOKiK. "Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdź, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań: +sprzedawca towaru z Azji+, +wysyłka w 24 h+, +nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru+, +sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę+, +z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych+" - czytamy w komunikacie.

UOKiK przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy należy szukać w ECK Polska. (PAP)

Biznes

2018-12-11, godz. 06:05 O ekonomii społecznej na konferencji "Więcej niż biznes" Robienie biznesu można połączyć z aktywizacją ludzi - którzy będą 'paliwem' do dalszego rozwoju firmy. To jedno z założeń ekonomii społecznej. » więcej 2018-12-10, godz. 17:42 Minister Ardanowski zapowiada kontrole na rynku mięsnym. Chce pomóc rolnikom Inspekcja Sanitarna rozpoczyna zmasowane kontrole mięsa i świń importowanych do Polski. To jedno z działań mających wpłynąć na poprawę sytuacji na rynku mięsn ... » więcej 2018-12-08, godz. 10:42 Bydgoski Nitro-Chem osiągnął kompromis z Polską Grupą Zbrojeniową Strajku nie będzie, związkowcy z bydgoskiego Nitro-Chemu doszli do porozumienia z Polską Grupą Zbrojeniową w sporze dotyczącym wprowadzonych przez nią umów pr ... » więcej 2018-12-08, godz. 07:00 O technologiach w rolnictwie i przemyśle spożywczym dyskutowano w Bydgoszczy Czy i w jaki sposób w rolnictwie i przemyśle spożywczym wykorzystywane są unijne fundusze kierowane na innowacyjność i nowoczesne technologie? 7 grudnia dysku ... » więcej 2018-12-07, godz. 17:11 COP24/ Polska może być "wodorowym Kuwejtem" Instalacje pozyskiwania wodoru w procesach przemysłowych, infrastruktura dla aut czy lokomotyw napędzanych tym gazem i upowszechnienie wodorowej komunikacji p ... » więcej 2018-12-06, godz. 10:37 Szefowa MRPiPS: Stopa bezrobocia w listopadzie wyniosła 5,8 proc. Stopa bezrobocia w listopadzie wyniosła 5,8 proc. - poinformowała w czwartek minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska. W siedzibie MRPi ... » więcej 2018-12-05, godz. 20:00 Obradował zespół doradczy wojewody. Rozmawiano o problemach rolników Problemy z ochroną przed ASF, czyli afrykańskim pomorem świń, z szacowaniem strat w uprawach roślinnych po suszy oraz spadek cen skupu trzody chlewnej i opłac ... » więcej 2018-11-30, godz. 20:02 Od poniedziałku w UE koniec z geoblokowaniem w sprzedaży online W poniedziałek w Unii Europejskiej wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące zakazu geoblokowania w handlu internetowym. W ich efekcie internetowi sprzedawcy n ... » więcej 2018-11-28, godz. 08:27 Pracodawca może otrzymać SMS-a o zwolnieniu lekarskim pracownika Od 1 grudnia pracownik i pracodawca mogą otrzymywać SMS-a o wystawionym przez lekarza zwolnieniu - powiedziała PAP prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska. Zaznacz ... » więcej 2018-11-27, godz. 11:33 Wiatraki nie dadzą się zatrzymać Plan wygaszenia wiatraków ma zapewnić rządowi poparcie górników, ale jest nierealny. Dzięki modernizacjom będą się kręcić jeszcze długie lata - pisze wtorkowy ... » więcej
1234567