Poniedziałek, 17 czerwca 2019 r.   Imieniny: Laury, Marcjana, Alberta
Polskie Radio PiK » Biznes
2018-06-04, 20:22 Polska Agencja Prasowa/Łukasz Osiński

Komisja PE przeciwko objęciu przewoźników dyrektywą o delegowaniu; sukces Polski

Komisja transportu PE opowiedziała się za tym, aby przewoźnicy drogowi w transporcie międzynarodowym nie byli objęci dyrektywą o pracownikach delegowanych. Decyzja nie przesądza o ostatecznym kształcie przepisów, ale - jak podkreślają polscy europosłowie - jest sukcesem Polski.
Transport drogowy to branża, w której polscy przewoźnicy w Europie radzą sobie bardzo dobrze. To ważna gałąź gospodarki, która tworzy w Polsce dziesiątki tysięcy miejsc pracy. Jest również istotna w wielu innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w których firmy działają na tym rynku.

W Brukseli powstał jednak pomysł, aby firmy te objąć przepisami dotyczącymi pracowników delegowanych. Oznaczałoby to, że po kilku dniach od przekroczenia granicy kierowca podlegałby prawu pracy państwa, w którym przebywa. Byłoby to niekorzystne m.in. dla polskich firm. Na taki kształt przepisów naciskają m.in. Francja i kraje Beneluxu. Krytycy wskazują, że jest to przejaw protekcjonizmu gospodarczego krajów Zachodu, które chcą wypchnąć ze swoich rynków bardziej konkurencyjne firmy z Polski i innych krajów. Ochrona francuskiego rynku pracy była jednym ze sztandarowych elementów kampanii wyborczej prezydenta Francji Emmanuela Macrona.

Dlatego poniedziałkowe głosowanie w PE, w którym zdecydowano o wyłączeniu transportu międzynarodowego z dyrektywy o pracownikach delegowanych, to - jak podkreślają europosłowie PiS i PO - duży sukces Polski. Przepisy zostały poparte przez 27 posłów komisji.

„Ten sukces był możliwy dzięki szerokiemu porozumieniu posłów z różnych grup politycznych i różnych państw członkowskich, którzy dostrzegają koszty i problemy, jakie płyną ze stosowania przepisów o delegowaniu do mobilnych pracowników sektora transportu. Udało się zbudować szeroką koalicję, która z pewnością będzie broniła tego wyłączenia także w trakcie głosowań plenarnych" - skomentował wyniki głosowania europoseł Kosma Złotowski (PiS), który w negocjacjach nad tekstem sprawozdania komisji reprezentował grupę Europejskich Konserwatystów i Reformatorów.

Również europosłanka PO Elżbieta Łukacijewska (grupa Europejskiej Partii Ludowej), która pracowała nad nowymi przepisami w PE, podkreśla, że wynik głosowania to duży sukces.

"To niezwykle ważne głosowanie dla Polski, krajów Europy Wschodniej i krajów południa Europy. To pokazuje, że jeśli się chce, to można osiągnąć sukces - poprzez dyplomację, rozmowy i argumenty. Musimy trzymać kciuki, żeby polski rząd trzymał rękę na pulsie i był aktywny na tym polu. Europosłowie zrobili swoje" - powiedziała PAP.

Jak dodała, na sesji plenarnej będzie głosowane następnie poparcie dla mandatu do negocjacji nad kształtem przepisów z Radą UE i KE. "Mam nadzieję, że to już tylko formalność" - powiedziała.

Zaznaczyła, że zgodnie z przyjętym stanowiskiem komisji operacje międzynarodowe i tranzyt będą wyłączone spod zasad delegowania, a usługi kabotażowe będą objęte tymi zasadami od pierwszego dnia. „Zastosowanie zasad delegowania do transportu międzynarodowego stworzyłoby olbrzymie obciążenia dla firm, a same zapisy byłyby nie do wyegzekwowania. Ponadto podważyłyby konkurencyjność firm transportowych i utrudniły swobodny przepływ towarów” - dodała.

Złotowski podkreśla, że decyzja komisji PE to wyraźny sygnał, że istnieje w Parlamencie Europejskim większość, która sprzeciwia się dalszemu pogłębianiu podziałów na wspólnym rynku.

"Sektor transportu jest niezwykle ważny dla całej unijnej gospodarki i płynnego obrotu towarowego między państwami członkowskimi. Narzucanie firmom transportowym całej biurokracji związanej z przepisami o delegowaniu pracowników ma służyć wyłącznie eliminacji konkurencji, a jego wynikiem byłby jedynie wzrost kosztów i upadek wielu małych i średnich firm transportowych w Polsce, Hiszpanii, na Węgrzech czy w państwach bałtyckich” - powiedział.

W skład propozycji szczególnie istotnych dla Polski wchodzi także m.in. konieczność odpoczynku kierowców poza kabiną, poza sytuacją gdy kierowca zatrzyma się na certyfikowanym parkingu z odpowiednią infrastrukturą, doprecyzowanie zasad wykonywania kabotażu, szereg propozycji przyczyniających się do zwalczania firm-skrzynek pocztowych i konieczność wprowadzenia inteligentnych tachografów we wszystkich pojazdach powyżej 2,4 tony do 2024 r.

„W przypadku braku jasnych i egzekwowalnych zasad dochodzi do nadużyć. Dlatego musieliśmy uprościć i doprecyzować istniejące zapisy. Kabotaż powstał po to, aby kierowcy w drodze powrotnej nie musieli wracać pustą ciężarówką, i tym samym miał pozwolić na optymizację transportu międzynarodowego, a nie na dawanie przykrywki firmom-skrzynkom pocztowym” - dodała Łukacijewska.

W Brukseli przegłosowana została wcześniej niekorzystna dla polskich firm dyrektywa o pracownikach delegowanych. Przewoźników z niej wyłączono, aby przepisy dotyczące branży znalazły się w oddzielnym pakiecie, tzw. drogowym, który ma kompleksowo uregulować tę branżę. Obecnie w Brukseli trwają nad nim prace.

W kolejnym kroku nad kształtem przepisów będą toczyć się rozmowy pomiędzy krajami członkowskimi na forum Rady UE. Tempo prac będzie zależało od sprawującej obecnie w UE prezydencję Bułgarii (do końca czerwca), a następnie Austrii, która przejmie ją z rąk Sofii 1 lipca.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

Biznes

2019-06-11, godz. 19:05 Praca na wakacje? Targi ofert w WSB w Toruniu Ponad 30 pracodawców z Torunia i okolic przedstawiło swoje oferty pracy. Podczas targów w Wyższej Szkole Bankowej można było również wziąć udział w warsztatac ... » więcej 2019-06-10, godz. 16:31 Wsłuchają się w głosy powiatów. Nowa Rada przy Pomorskiej Strefie Ekonomicznej Wyznaczanie kierunków rozwoju gospodarczego regionu i poprawa otoczenia biznesu - to główne cele powołanej w poniedziałek Rady Rozwoju Obszaru Gospodarczego. ... » więcej 2019-06-10, godz. 09:04 Ponad 18 mln zł z budżetu państwa na drogi wojewódzkie Jedna trzecia pieniędzy jest przeznaczona na inwestycje, a dwie trzecie na bieżące utrzymanie szos. » więcej 2019-06-03, godz. 18:00 Pakość, Toruń, Inowrocław - produkty z tych miast z godłem „Teraz Polska” Właśnie ogłoszono laureatów Konkursu „Teraz Polska” i „Wybitny Polak”. Wśród wyróżnionych są trzy firmy z naszego regionu. Uciszą się z tej nagrody... smakosz ... » więcej 2019-06-03, godz. 12:49 O innowacji w biznesie. Konferencja Polishopa Design Thinking w Bydgoszczy Międzynarodowa konferencja Polishopa Design Thinking rozpoczęła się w bydgoskiej Operze Nova. Jej celem jest zgromadzenie w jednym miejscu innowatorów. » więcej 2019-06-03, godz. 08:02 Sieć Tesco poszukuje partnerów do odbioru żywności w miastach regionu Sklepy Tesco w województwie kujawsko-pomorskim przekazują nadwyżki żywności potrzebującym. Obecnie szukają organizacji, które chciałyby ją odbierać. » więcej 2019-06-02, godz. 20:25 Dbanie o środowisko? To się opłaca! Po konferencji naukowej w Inowrocławiu Naukowcy i przedsiębiorcy spotkali się w Inowrocławiu na zorganizowanej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości konfere ... » więcej 2019-06-02, godz. 19:05 Rośliny i maszyny bezpośrednio od producentów. Dni Otwartych Drzwi w Zarzeczewie Około 150 wystawców prezentowało w weekend w Zarzeczewie koło Włocławka sprzęt i materiały do produkcji rolnej. » więcej 2019-05-28, godz. 09:17 Projekt ustawy: propozycja likwidacji OFE i automatycznego przeniesienia oszczędności do IKE OFE zostaną zlikwidowane, a wszystkie oszczędności tam zgromadzone zostaną automatycznie przekazane do IKE; będzie się to wiązać z 15 proc. opłatą przekształc ... » więcej 2019-05-27, godz. 09:07 Budownictwo czy medycyna? Nieważne. Ważne żeby była innowacja! Firmy z regionu stawiają na innowacje. W prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych pomogą im granty, które otrzymają w ramach programu 'Fundusz Badań i Wdrożeń'. » więcej
1234567