Niedziela, 23 września 2018 r.   Imieniny: Tekli, Bogusława, Linusa
Polskie Radio PiK » Biznes
2017-11-11, 10:35 Polska Agencja Prasowa

Ekspertka: Polacy chcą wiedzieć, czy pieniądze jakie wydają w sklepach zostają w kraju

Polscy konsumenci coraz częściej chcą wiedzieć co się dzieje z pieniędzmi, które zostawiają w sklepach. Czy zostają one w kraju, czy wypływają za granicę - mówi w rozmowie z PAP dr Joanna Szalacha-Jarmużek z Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.
Choć najważniejszym kryterium, jakim kierują się polscy konsumenci przy wyborze produktów codziennego użytku są cena (81 proc. wskazań) i jakość (76 proc. wskazań), to coraz większą rolę odgrywa patriotyzm gospodarczy. Obecnie niemal dla połowy Polaków ważne jest rodzime pochodzenie produktu - wynika z badania CBOS z początku listopada. Przez ponad rok grupa respondentów kierujących się tym kryterium w codziennych zakupach znacznie się zwiększyła (o 13 punktów procentowych).

Jak powiedziała PAP Szalacha-Jarmużek, w gospodarce wolnorynkowej korelacja ceny i jakości jest mechanizmem naturalnym, którym kierują się konsumenci. "Teraz okazuje się, że doszedł trzeci element, który jest powiązany ze światem wartości; z postrzeganiem produktów, które nabywamy w szerszym kontekście społecznym" - podkreśliła.

W jej opinii wyniki badania CBOS świadczą o tym, że w Polsce rośnie grupa świadomych konsumentów, którzy są coraz bardziej zainteresowani tym, co dzieje się z ich pieniędzmi, dokąd one trafiają.

Jak dodaje ekspertka, przez prawie trzydzieści lat transformacji polscy konsumenci bardzo wiele się nauczyli. "Również tego, że zagraniczne korporacje nie zawsze mają na celu dobro konsumenta, że często stosują techniki nie fair". Jako przykład takich działań podaje kwestię podwójnych standardów dotyczących jakości produktów - te przeznaczane na rynki krajów Europy Środkowo-Wschodniej są gorszej jakości niże te na rynki krajów starej UE.

"Po drugie, w miarę jak stajemy się społeczeństwem coraz bardziej zamożnym, mamy też tendencję do szukania nowości, nowej ekspresji - również w konsumpcji. Siłą rzeczy następuje więc zwrot w kierunku tego co krajowe, lokalne. To jest też kwestia pewnej mody oraz tego, że konsumenci porównują produkty i dochodzą do wniosku, że te nasze są lepsze, czy równie dobre jak zagraniczne, a kupując je przy okazji możemy zrobić coś dobrego dla wspólnoty, z którą się identyfikujemy" - wyjaśnia ekspertka.

Jako dowód na przywiązanie Polaków do rodzimych marek Szalacha-Jarmużek podaje przykłady dyskontów, w tym Lidla i Biedronki, które w swojej strategii marketingowej odwołują się - choć zdarza się, że nie bez manipulacji - do lokalności i polskości swojej oferty.

Jak zauważa, z ubiegłorocznych badań IPSOS wynika, że oprócz żywności coraz bardziej wzrasta popularność wśród naszych konsumentów polskich kosmetyków, mebli, a także usług finansowych.

Jej zdaniem, przywiązanie do polskich produktów to naturalny trend związany z rozwojem gospodarki i świadomości konsumenckiej. "W optymistycznym wariancie może dojdziemy do takiej sytuacji jak w Niemczech, gdzie patriotyzm ekonomiczny jest bardzo silny, tam marka Made in Germany wygrywa. Taka postawa uderza w działające na niemieckim rynku polskie firmy, które są zmuszone wykupować miejscowe przedsiębiorstwa, by pod ich marką sprzedawać wyprodukowane w Polsce towary. Niemcy nie chcą bowiem kupować polskich wędlin, nabiału czy mebli. Kupują je, ale pod marką niemiecką - dodaje ekspertka. (PAP)

Biznes

2018-09-23, godz. 09:00 W niedzielę 23 września większość sklepów będzie zamknięta 23 września większość sklepów będzie zamknięta. Otwarte będą placówki m.in. na stacjach benzynowych oraz sklepy prowadzone przez właścicieli. Będzie można odw ... » więcej 2018-09-21, godz. 15:43 Adamczyk: inwestycje w infrastrukturę kolejową PKP za 100 mld zł Realizowana przez PKP modernizacja i rozbudowa infrastruktury kolejowej, w tym remont ok. 200 dworców i przebudowa szlaków, pochłonie w najbliższych latach 10 ... » więcej 2018-09-21, godz. 10:41 Powstanie centralny rejestr pieców i kotłów – jedno z narzędzi programu „Czyste powietrze” Najdalej w ciągu najbliższego półtora roku ma powstać centralny rejestr pieców i kotłów - baza danych, docelowo zawierająca informacje o sposobach ogrzewania ... » więcej 2018-09-20, godz. 14:21 Blok energetyczny PKN Orlen we Włocławku ruszy ponownie w marcu 2019 r Blok energetyczny PKN Orlen we Włocławku, który wyłączono awaryjnie na początku września, będzie ponownie uruchomiony w marcu 2019 r. Wykonawca bloku, czyli k ... » więcej 2018-09-19, godz. 11:55 Ardanowski: rolnicy otrzymają ok. 11 mld zł zaliczek na poczet dopłat Od 16 października do końca listopada rolnicy otrzymają 11 mld zł zaliczek na poczet dopłat bezpośrednich - powiedział w środę na konferencji prasowej w Krusz ... » więcej 2018-09-17, godz. 15:42 Czy hodowlom trzody chlewnej w regionie zagraża afrykański pomór świń? Mimo znacznego w ostatnich latach spadku pogłowia świń, Kujawsko-Pomorskie jest nadal drugim po Wielkopolsce, największym zagłębiem produkcji trzody chlewnej. ... » więcej 2018-09-17, godz. 13:12 Plastica pierwszym inwestorem w ramach nowego systemu wspierania inwestycji Spółka Plastica z Grupy Kapitałowej Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych jako pierwsza zrealizuje inwestycję w ramach nowej ustawy o wspieraniu inwest ... » więcej 2018-09-14, godz. 19:48 Premier zdymisjonował wiceministra inwestycji i rozwoju Pawła Chorążego Jest dymisja wiceministra inwestycji i rozwoju Pawła Chorążego; wiceminister zagalopował się zdecydowanie w niektórych swoich wypowiedziach - poinformował w p ... » więcej 2018-09-14, godz. 18:33 Minister inwestycji i rozwoju odwiedził region kujawsko-pomorski Rypin, Dębiny w gminie Łubianka i Włocławek odwiedził w piątek minister inwestycji i rozwoju. Jerzy Kwieciński był gościem Forum Gospodarczego w Rypinie. W gm ... » więcej 2018-09-14, godz. 13:10 Branża, w której jest praca i dobre pieniądze. Konferencja IT nad Brdą W Bydgoszczy spotkali się specjaliści z branży IT. To jedna z najlepiej i najszybciej rozwijających się gałęzi bydgoskiej gospodarki.  » więcej
1234567