Piątek, 14 grudnia 2018 r.   Imieniny: Alfreda, Izydora, Jana
Polskie Radio PiK » Biznes
2017-11-11, 10:35 Polska Agencja Prasowa

Ekspertka: Polacy chcą wiedzieć, czy pieniądze jakie wydają w sklepach zostają w kraju

Polscy konsumenci coraz częściej chcą wiedzieć co się dzieje z pieniędzmi, które zostawiają w sklepach. Czy zostają one w kraju, czy wypływają za granicę - mówi w rozmowie z PAP dr Joanna Szalacha-Jarmużek z Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.
Choć najważniejszym kryterium, jakim kierują się polscy konsumenci przy wyborze produktów codziennego użytku są cena (81 proc. wskazań) i jakość (76 proc. wskazań), to coraz większą rolę odgrywa patriotyzm gospodarczy. Obecnie niemal dla połowy Polaków ważne jest rodzime pochodzenie produktu - wynika z badania CBOS z początku listopada. Przez ponad rok grupa respondentów kierujących się tym kryterium w codziennych zakupach znacznie się zwiększyła (o 13 punktów procentowych).

Jak powiedziała PAP Szalacha-Jarmużek, w gospodarce wolnorynkowej korelacja ceny i jakości jest mechanizmem naturalnym, którym kierują się konsumenci. "Teraz okazuje się, że doszedł trzeci element, który jest powiązany ze światem wartości; z postrzeganiem produktów, które nabywamy w szerszym kontekście społecznym" - podkreśliła.

W jej opinii wyniki badania CBOS świadczą o tym, że w Polsce rośnie grupa świadomych konsumentów, którzy są coraz bardziej zainteresowani tym, co dzieje się z ich pieniędzmi, dokąd one trafiają.

Jak dodaje ekspertka, przez prawie trzydzieści lat transformacji polscy konsumenci bardzo wiele się nauczyli. "Również tego, że zagraniczne korporacje nie zawsze mają na celu dobro konsumenta, że często stosują techniki nie fair". Jako przykład takich działań podaje kwestię podwójnych standardów dotyczących jakości produktów - te przeznaczane na rynki krajów Europy Środkowo-Wschodniej są gorszej jakości niże te na rynki krajów starej UE.

"Po drugie, w miarę jak stajemy się społeczeństwem coraz bardziej zamożnym, mamy też tendencję do szukania nowości, nowej ekspresji - również w konsumpcji. Siłą rzeczy następuje więc zwrot w kierunku tego co krajowe, lokalne. To jest też kwestia pewnej mody oraz tego, że konsumenci porównują produkty i dochodzą do wniosku, że te nasze są lepsze, czy równie dobre jak zagraniczne, a kupując je przy okazji możemy zrobić coś dobrego dla wspólnoty, z którą się identyfikujemy" - wyjaśnia ekspertka.

Jako dowód na przywiązanie Polaków do rodzimych marek Szalacha-Jarmużek podaje przykłady dyskontów, w tym Lidla i Biedronki, które w swojej strategii marketingowej odwołują się - choć zdarza się, że nie bez manipulacji - do lokalności i polskości swojej oferty.

Jak zauważa, z ubiegłorocznych badań IPSOS wynika, że oprócz żywności coraz bardziej wzrasta popularność wśród naszych konsumentów polskich kosmetyków, mebli, a także usług finansowych.

Jej zdaniem, przywiązanie do polskich produktów to naturalny trend związany z rozwojem gospodarki i świadomości konsumenckiej. "W optymistycznym wariancie może dojdziemy do takiej sytuacji jak w Niemczech, gdzie patriotyzm ekonomiczny jest bardzo silny, tam marka Made in Germany wygrywa. Taka postawa uderza w działające na niemieckim rynku polskie firmy, które są zmuszone wykupować miejscowe przedsiębiorstwa, by pod ich marką sprzedawać wyprodukowane w Polsce towary. Niemcy nie chcą bowiem kupować polskich wędlin, nabiału czy mebli. Kupują je, ale pod marką niemiecką - dodaje ekspertka. (PAP)

Biznes

2018-12-13, godz. 17:26 Sześć półek do suszenia sklejek. Nowocześnie w bydgoskim zakładzie Bydgoskie Zakłady Sklejek uruchomiły pierwszą w Polsce 6-półkową suszarnię. To duża inwestycja, dzięki której przed firmą otwierają się nowe możliwości. » więcej 2018-12-13, godz. 13:00 Czy Tuchola doczeka się w końcu obwodnicy? Jest zielone światło dla budowy obwodnicy Tucholi. Oddział Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wydał decyzję środowiskową dla tej inwestycji. » więcej 2018-12-12, godz. 16:03 Ardanowski: będzie dymisja osoby, która zgodziła się na import świń z Litwy ze strefy czerwonej Osoba, która zgodziła się na import tuczników z Litwy z tzw. strefy czerwonej będzie zwolniona - zapowiedział w środę podczas rozmów z protestującymi rolnikam ... » więcej 2018-12-11, godz. 06:05 O ekonomii społecznej na konferencji "Więcej niż biznes" Robienie biznesu można połączyć z aktywizacją ludzi - którzy będą 'paliwem' do dalszego rozwoju firmy. To jedno z założeń ekonomii społecznej. » więcej 2018-12-10, godz. 17:42 Minister Ardanowski zapowiada kontrole na rynku mięsnym. Chce pomóc rolnikom Inspekcja Sanitarna rozpoczyna zmasowane kontrole mięsa i świń importowanych do Polski. To jedno z działań mających wpłynąć na poprawę sytuacji na rynku mięsn ... » więcej 2018-12-08, godz. 10:42 Bydgoski Nitro-Chem osiągnął kompromis z Polską Grupą Zbrojeniową Strajku nie będzie, związkowcy z bydgoskiego Nitro-Chemu doszli do porozumienia z Polską Grupą Zbrojeniową w sporze dotyczącym wprowadzonych przez nią umów pr ... » więcej 2018-12-08, godz. 07:00 O technologiach w rolnictwie i przemyśle spożywczym dyskutowano w Bydgoszczy Czy i w jaki sposób w rolnictwie i przemyśle spożywczym wykorzystywane są unijne fundusze kierowane na innowacyjność i nowoczesne technologie? 7 grudnia dysku ... » więcej 2018-12-07, godz. 17:11 COP24/ Polska może być "wodorowym Kuwejtem" Instalacje pozyskiwania wodoru w procesach przemysłowych, infrastruktura dla aut czy lokomotyw napędzanych tym gazem i upowszechnienie wodorowej komunikacji p ... » więcej 2018-12-06, godz. 10:37 Szefowa MRPiPS: Stopa bezrobocia w listopadzie wyniosła 5,8 proc. Stopa bezrobocia w listopadzie wyniosła 5,8 proc. - poinformowała w czwartek minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska. W siedzibie MRPi ... » więcej 2018-12-05, godz. 20:00 Obradował zespół doradczy wojewody. Rozmawiano o problemach rolników Problemy z ochroną przed ASF, czyli afrykańskim pomorem świń, z szacowaniem strat w uprawach roślinnych po suszy oraz spadek cen skupu trzody chlewnej i opłac ... » więcej
1234567