duży kontrast mapa strony
Strona startowa » Zwierzenia przy muzyce » Archiwum audycji

Sebastian Gonciarz

Sebastian Gonciarz. Fot. Magda Jasińska

Reżyser widowisk muzycznych m.in. musicalu "Król Swingu", czy ostatnich spektakli sylwestrowo–noworocznych w bydgoskiej Operze Nova.

"Jeśli chodzi o koncerty sylwestrowo–noworoczne, trochę jest mi tu trudniej pracować, bo w spektaklach teatralnych mamy cykl prób z widzami. Patrzymy na ich reakcję i mamy szansę się do tego odnieść. Możemy jeszcze coś zmienić – dopisać, tutaj nie mam takiej możliwości. Jak się kończy cykl przygotowań i kurtyna pójdzie w dół, to się czuję strasznie samotny, niepotrzebny..."

W środę, 11 stycznia 2017 – o godz. 18.10

Liczyłeś, który to już Twój spektakl sylwestrowo – noworoczny w Operze?
- Chyba siódmy albo ósmy. Przyznam, że to jest taki rodzaj wypowiedzi artystycznej, w której nie można się nudzić. I to jest to co mnie pociąga. Nie ukrywam, że naczelnym walorem tych koncertów jest to, że nigdy nie powtórzyliśmy żadnej inscenizacji. Mogą się powtórzyć niektóre rekwizyty, czy kostium, ale repertuar jest niepowtarzalny.

Jaki był miniony rok dla Ciebie? Na pewno bardzo pracowity. W Bydgoszczy mieliśmy okazję zobaczyć Twoje dzieło – mam na myśli "Excentryków" przeniesionych na scenę czyli musical "Król swingu".
- To był łakomy kąsek, bo tu kolejność tworzenia był odwrotny – najpierw była książka, potem był film, a dopiero na końcu był musical – spektakl teatralny jeden do jednego. Otrzymałem propozycję stworzenia tego przedstawienia z dostępem do filmu, to znaczy mogłem wykorzystać w spektaklu fragmenty filmu. Maciej Kraszewski, który jest autorem adaptacji i pisał teksty, genialnie wykorzystał elementy filmu. Tu trzeba wyjaśnić jak to w ogóle się odbywało. Korzystaliśmy z aktorów, którzy grali na scenie i jednocześnie w filmie i z aktorów jedynie filmowych, m.in. z Anny Dymnej. Doszło do sytuacji, że nie znam osobiście Anny Dymnej, a jestem reżyserem spektaklu, w którym Anna Dymna zagrała.

Przygotowania do spektaklu. Fot. Magda Jasińska

Przygotowania do spektaklu. Fot. Magda Jasińska
Jak długo pracowałeś nad tym spektaklem?
- Od pomysłu zajęło mi trochę czasu ścięcie filmu, czyli wyjęcie tych kawałków, które bierzemy z filmu, a które gramy na scenie. To może trwało półtora miesiąca.

A nigdy nie miałeś obaw, że to będzie zawsze porównywane do filmu?
- Jasne, To jest pierwsza rzecz, która mi przyszła do głowy. Jednak tu było o tyle łatwiej, że to wszystko się odbywało dość szybko po premierze filmu. To nie była jeszcze legenda kinowa, tak jak byśmy teraz zabierali się za np. "Vabank". Nie mocowaliśmy się z pomnikiem, więc o tyle było łatwiej. Dla mnie było ważne, żeby z tamtych czasów PRL-owskich wyciągnąć tych esbeków i dopisałem przez to dwie postaci.

Przygotowania do spektaklu. Fot. Magda Jasińska

Przygotowania do spektaklu. Fot. Magda Jasińska
Bardzo sprytnie przygotowaliście ten spektakl – świetnie to się ogląda. Co było głównym impulsem do stworzenia przedstawienia?
- Nie ukrywam, że jak usłyszałem płytę to pomyślałem, że to amerykańska ścieżka dźwiękowa. Tu wielka zasługa Wiesia Pieregorólki, który przygotował całą ścieżkę i muzyków, których zaprosił. Jak się okazuje Polacy chcą słychać takiej muzyki, ludzie odebrali to bardzo dobrze. Muzyka na żywo grana przez pełnowymiarowy big-band na scenie to wielki walor.
Nad czym teraz pracujesz?

- Dużo czasu pochłania nam teraz w Teatrze Roma przygotowanie nowego musicalu, którego premiera odbędzie się w październiku. To spektakl "Piloci" z reżyserem Wojtkiem Kępczyńskim, z którym współpracuję. Akcja rozgrywa się w czasie II wojny światowej, z dużym uwypukleniem miłości między pilotem a dziewczyną, która na krótko przed wybuchem wojny się z nim zaręcza. To historia czwórki pilotów, którzy zaciągnęli się do RAF-u, walczyli a potem zostali kiepsko potraktowani przez Brytyjczyków. To nie będzie historia Dywizjonu 303. To w ogóle nie będzie oparte na faktach, to opowieść wymyślona. Muzykę tworzą bracia Lubowiczowie: Jakub i Dawid. To utalentowani młodzi kompozytorzy, którzy również współpracują z Operą Nova przy aranżacjach do koncertów sylwestrowo – noworocznych.

Sebastian Gonciarz. Fot. Magda Jasińska

Sebastian Gonciarz. Fot. Magda Jasińska
Czujesz się osobą spełnioną artystycznie?
- Gdybym to przyznał to jutro mógłbym spakować walizki, bo nie można się najeść na zapas.

A nie ciągnie Cię, żeby wskoczyć na scenę?
- Bardzo mnie ciągnie, ale wiem, że skoro kiedyś zszedłem ze sceny to już nie ma powrotu. Można oczywiście wejść na scenę na chwilę, tylko dla żartu ale na dłużej nie.

Czy Ty cały czas czujesz tremę przed premierą?
- Zawsze jest trema. Jeśli pytasz o koncerty sylwestrowo – noworoczne to też. Trochę jest mi tu trudniej pracować, bo w spektaklach teatralnych mamy cykl prób z widzami. Patrzymy na ich reakcję i mamy szansę się do tego odnieść. Możemy jeszcze coś zmienić – dopisać, tutaj nie mam takiej możliwości. Ale muszę jeszcze się do czegoś przyznać. Jak się kończy cykl przygotowań i kurtyna pójdzie w dół, to się czuję strasznie samotny, niepotrzebny. Tego momentu nie lubię w swojej pracy, bo to jest już ten moment kiedy tylko mogę swoje dzieło obejrzeć.

Sebastian Gonciarz. Fot. Magda Jasińska

Sebastian Gonciarz. Fot. Magda Jasińska

Karolina LeśnikDyrektor Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy. "Do pewnego momentu odgrażałam się rodzicom, że w życiu nie będę się zajmować sztuką. Na etapie liceum bardzo duże zainteresowanie wzbudzała we mnie archeologia śródziemnomorska, ale ten kierunek b ...

Sławomir KowalewskiBaryton, solista bydgoskiej Opery Nova, ostatnio wyróżniony Muzyczną Nagrodą Teatralną im. Jana Kiepury, za najlepszy debiut operowy w Polsce w sezonie 2016/17. "Kiedy miałem 24 lata przeprowadziłem się do Bydgoszczy i otworzył się dla mnie n ...

Tadeusz SzlenkierŚpiewak, tenor, solista bydgoskiej Opery Nova, współpracujący z wieloma teatrami operowymi w kraju i na świecie. Wyróżniony w tym roku w konkursie Muzycznych Nagród Teatralnych im. Jana Kiepury. "Najważniejsze jest to, aby cały czas pracować. ...

Kapitan Maciej SodkiewiczZawodowy żeglarz i doświadczony kapitan z rekordem świata na koncie. Kapitan tegorocznego "Steru na Bydgoszcz". "Moje życie ma dwie składowe: jedna to jest szkoła żeglarstwa, to trudny kawałek chleba. Z żeglarstwem jest jak z wchodzeniem na m ...

Profesor Renata Marzec i Profesor Radosław MarzecMuzyczne małżeństwo: Ona - wiolonczelistka, pedagog Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. On - organista i również pedagog Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. "Muzyka jest czymś nieskończonym. Zdajemy sobie sprawę, że do końca życia nie zagramy wszys ...

Joanna GajdaPianistka jazzowa i autorka polskich tekstów dla dzieci do amerykańskich standardów jazzowych, pedagog. "Chciałam zostać pianistką klasyczną, ale chyba za mało ćwiczyłam i się nie dostałam do bydgoskiej akademii. Rodzice podpowiedzieli, abym ...

Marta FitowskaWokalistka, laureatka nagrody głównej i publiczności konkursu "Serca Bicie", pamięci Andrzeja Zauchy. "Nie o to chodzi, żeby śpiewać jak inni. Każdy powinien odnaleźć swoją własną drogę. Jeśli nauczyciel daje pewną swobodę i warsztat, a potem ...

Piotr BiskupskiPerkusista, pedagog, profesor Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a od pewnego czasu dyrektor artystyczny festiwalu Drums Fusion. "Chciałem być Buddym Richem, ćwiczyłem namiętnie. Szybko wchodząc w światek muzyczny moimi wzorcami nie byli tylko ...

Krystyna Lewicka-RitterDziennikarka prasowa i telewizyjna – kobieta z pasją, kochająca polską wieś. "Pochodzę z regionu, ale kiedy miałam 10 lat przeprowadziłam się do Bydgoszczy. Jestem związana z tym miastem, kocham je, ale z miłości do wsi uciekłam. Muszę stwier ...

Andrzej BrzoskaReżyser dźwięku – nagradzany na wszystkich najważniejszych konkursach radiowych m.in. Prix Italia, juror wielu konkursów i pedagog. "Każde nagranie jest inne. Nie ma dwóch jednakowych nagrań, atmosfer podczas nagrania i taka chęć do pewnej i ...

12345
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę