Mikołaj Trzaska

2016-11-03
Mikołaj Trzaska. Fot. Piotr Wołoszyk

Mikołaj Trzaska. Fot. Piotr Wołoszyk

Kompozytor muzyki filmowej, saksofonista i klarnecista basowy...

"Każdy z nas musi zdecydować się na pierwszy ruch. Idziemy do studia i ten pierwszy kolor musimy sami położyć płasko na palecie, ale nie wiemy czy to jest to. Musimy mieć też takie przeczucie, że to nie jest tak, że raz położymy i pójdziemy, tylko właśnie rozpoczęliśmy malowanie obrazu i zaczyna się nasza wspólna droga..."

W środę, 2 listopada 2016 – o godz.18.10
Polskie Radio PiK - Zwierzenia przy muzyce Mikołaj Trzaska
Chyba już wszystkie Pana funkcje wymieniłam?
- … Ojciec rodziny, mąż, kucharz niekiedy, kierowca prawie zawodowy, podróżnik.

Dziś zajmiemy się muzyką filmową. Jest Pan nadwornym kompozytorem Wojciecha Smarzowskiego. Ostatnio popełnił Pan muzykę do filmu "Wołyń". Jak było?
- Tym razem było trudno. Mówię szczerze, bo mi wolno, bo praca skończyła się. Mam świadomość, że to było wielkie przedsięwzięcie, jedno z największych, w którym miałem okazję uczestniczyć. Jednak pozostaje we mnie takie poczucie zwolnionej przestrzeni, taki syndrom odepchniętej barki. Praca była bardzo emocjonalna. Przez dwa lata byłem właściwie przyklejony do tej muzyki i do tych obrazów. Byłem poddawany procesowi przemiany i dziś jest mi smutno, że to się skończyło, chciałbym, żeby to trwało, żebyśmy nadal tworzyli.

Jak Pan zabiera się za pracę kompozytorską do filmu.
- To jest bardzo duża odpowiedzialność. Z Wojtkiem Smarzowskim spotkałem się przy nagrywaniu muzyki do spektaklu Telewizji Polskiej "Kuracja". Ja wtedy jeszcze nie byłem kompozytorem, tylko zwykłym klarnecistą basowym i prostym saksofonistą. Kompozytora muzyki filmowej to uczynił ze mnie Smarzol, właściwie bez mojej kontroli. Ten proces był tak naturalny jak zwykle jest naturalna praca z Wojtkiem. Wojtek przysłał mi scenariusz, po jakimś czasie zaczynam słyszeć ten scenariusz i dobieram narzędzia. Jak mam taki obraz jak np. "Róża" czy "Dom zły" to szukam odpowiednich narzędzi do tego obrazu. Nie będę komponował np. muzyki jazzowej do Wołynia. Tu chodzi o rodzaj języka, którym się będę posługiwał. Potem przychodzi drugi moment, kiedy dostaję wstępny obrazek, kiedy mogę zobaczyć jak ten film będzie wyglądał, jaki ma klimat i jak się układają sceny. To jest moment kiedy nad filmem przestają pracować aktorzy i zaczyna się praca całej ekipy m.in. kompozytora. Z czasem zaufanie ze strony reżysera do nas wzrasta. Wojtek nas bardzo wiele nauczył, a jednak za każdym razem jesteśmy zaskakiwani przez Wojtka. Także to jest proces długi i wymagający ciągłego kontaktu z tym obrazem i ciągłej relacji.

Czy można powiedzieć, że Pana muzyka to kolejny aktor w filmie.
- Już to kiedyś powiedziałem, że Smarzol ode mnie wymaga takiego zachowania, żebym był kimś kto siedzi w sercu aktora. Staramy się żeby muzyka w filmach Wojtka nie była muzyką ilustracyjną. Ona ma określać stan bohaterów. Muzyka ma taki dar, że potrafi usłyszeć stany emocjonalne bohaterów.

Od muzyki bardzo wiele zależy. A Pan się dobrze czuje tworząc do obrazów Smarzowskiego?
- To się u nas nazywa, że jest się człowiekiem Smarzola. Ja jestem z tego dumny i mam nadzieję, że jeszcze będziemy pracować razem. To jest wyjątkowa sytuacja, Wojtek rzeczywiście wymaga i nie chce gotowych, zamkniętych sytuacji. Woli zamknąć film w sytuacji niedopowiedzianej, niż mówić wszystko. Jego wrażliwość jest mi bardzo bliska. Wojtek podobnie jak ja walczy. Temat u niego jest zawsze trudny, natomiast jeżeli ma się pracować z kimś kto podobnie myśli i podobnie czuje to jest już łatwe.

Czy po przeczytaniu scenariusza widzi Pan kolory swojej muzyki.
- Trudno mi powiedzieć. Każdy z nas musi zdecydować się na pierwszy ruch. Idziemy do studia i ten pierwszy kolor musimy sami położyć płasko na palecie, ale nie wiemy czy to jest to. Musimy mieć też takie przeczucie, że to nie jest tak, że raz położymy i pójdziemy, tylko właśnie rozpoczęliśmy malowanie obrazu i zaczyna się nasza wspólna droga. Ja jestem z rodziny malarzy, mój ojciec był malarzem, a ja chodziłem do liceum plastycznego i studiowałem malarstwo i wiem co to jest malowanie obrazu. To jest proces, gdzie trzeba dać sobie czas, cierpliwość i dystans. Różnica między filmem a obrazem jest taka, że obraz tworzy sam malarz, a tu wielka grupa ludzi, która jest odpowiedzialna za siłę przekazu. To jest niesamowite czuć tą siłę kiedy się ogląda widzów, którzy wychodzą z projekcji filmu Smarzowskiego. To jest niebywałe.

Zobacz także

Anna Rusowicz

Anna Rusowicz

Darek Kozakiewicz

Darek Kozakiewicz

Paweł Lucewicz

Paweł Lucewicz

Profesor Piotr Salaber

Profesor Piotr Salaber

Olga Bończyk

Olga Bończyk

Damian Sikorski

Damian Sikorski

Mariusz Smolij

Mariusz Smolij

Józef Eliasz

Józef Eliasz

Bogdan Hołownia

Bogdan Hołownia

Co tydzień jest okazja do spotkań z niecodzienną muzyką, z niecodziennymi gośćmi, niecodziennymi tematami...
„Zwierzenia przy muzyce”
zaprasza Magda Jasińska
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę