Paweł Olszewski [wideo]

2019-10-03
Paweł Olszewski. Fot. Archiwum

Paweł Olszewski. Fot. Archiwum

Rozmowa Dnia - poseł Paweł Olszewski

Gościem Rozmowy dnia był poseł Paweł Olszewski (PO). Posła pytaliśmy między innymi o budowę kluczowych dla Bydgoszczy dróg S5 i S10, współpracę w ramach województwa — czy jest możliwe wspólne działanie dla dobra regionu i dla dobra Bydgoszczy oraz o co tak naprawdę spierają się Polacy?

Michał Jędryka: Mówi pan dużo o budowie dróg S5 i S10, używa pan również tych argumentów w swoim spocie wyborczym, natomiast budowa drogi S5 się opóźnia, i z tego również pan uczynił argument. Czy rzeczywiście jest to argument w walce politycznej?

Absolutnie nie. Ja oczywiście mówię dużo o drogach, jak państwo wiedzą, byłem wiceministrem infrastruktury i bezpośrednio odpowiadałem za przygotowanie programu budowy dróg krajowych, w którym droga S5 się znalazła. Co więcej, osobiście doprowadziłem do podpisania umów na wszystkie odcinki S5, jeszcze przed wyborami, i nie mówię o S5 i S10, która jest równie ważna, od niedawna, tylko mówię od w zasadzie czterech lat. Kataklizm, który się będzie dział na budowie drogi S5 przewidywałem już 3 lata temu. Wówczas, na posiedzeniu sejmu, jeden z ministrów infrastruktury, powiedział mi, żebym nie panikował. Dzisiaj okazuje się, że moje obawy i przepowiednie właśnie się spełniają.

Czyli uważa Pan, że już wtedy można było coś zrobić, żeby ta budowa była szybciej skończona?

Tak. Zostawiliśmy na stole obecnemu rządowi dwa rozwiązania prawne, które mogły w sposób zasadniczy przyspieszyć budowę drogi S 5. Pierwsze rozwiązanie polegające na tym, że w trybie bezprzetargowym, zamawiający, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mogła podpisać aneks z wykonawcami o wzrost cen materiałów, usług, kosztów pracy. W zasadzie tego nie uczyniono. Drugie rozwiązanie polegało na tym, iż wykonawca na wniosek podwykonawców, to znaczy zamawiający na wniosek podwykonawców, mógł w sposób bezpośredni dokonywać płatności na rzecz podwykonawców. Na kilkaset, o ile dobrze pamiętam, wniosków na trasie S5, zaledwie 20 podwykonawców zostało zaakceptowanych. A na niektórych odcinkach mamy sytuację następującą: rzeczowe wykonanie S5 jest na poziomie około 20 procent, a wypłaconych pieniędzy było na poziomie 50 procent, i to nie do podwykonawców, którzy padają, mając realne problemy, ale bezpośrednio do tych, którzy budują.

Tak, ale tutaj głównym aktorem była firma włoska Pizzarotti, która okazała się nierzetelna, i z którą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowy, natomiast pozostali wykonawcy, w tych samych warunkach, jakoś dają sobie radę...

Właśnie nie dają sobie rady. Wzrost zaangażowania na jednym z odcinków Żnin - Szubin w ciągu roku wzrósł zaledwie o 2 procent. Zaraz skończy się perspektywa unijna. Dzisiaj powinniśmy wszyscy jeździć już całą drogą S5. Przewiduję, o czym również mówiłem ostatnio publicznie, że z pozostałych odcinków wykonawcy również będą schodzili. Resort infrastruktury kompletnie nie radzi sobie z budową tej drogi. Kompletnie zaniechał działania na rzecz wybudowania tej drogi. Jestem, niestety, mówię to z wielkim ubolewaniem, bowiem ta droga i te inwestycje są najbliższe mojemu sercu, pełen obaw, że za chwilę będziemy mieli rozryte korytarze drogowe, a w nowej perspektywie unijnej nie będzie środków na sfinansowanie tej inwestycji. Budżet państwa tych wszystkich dróg nie udźwignie. Obecny rząd nie wybudował sam z siebie ani jednego kilometra dróg ekspresowych, autostrad. Oddaje to, co było za naszych czasów przygotowane. Rząd nie rozpoczął żadnych inwestycji od a do z.

Sam pan kiedyś mówił, że to nie rząd buduje drogi, tylko budują wykonawcy...

Nie, nie, rząd buduje: zawiera umowy, ma pieniądze z programu budowy dróg krajowych. Z jednej strony jest finansowanie budżetowe za pośrednictwem krajowego funduszu drogowego, z drugiej strony za pośrednictwem środków unijnych. Takie były priorytety w tej perspektywie unijnej i to rząd decyduje, jakie drogi i kiedy mają być zbudowane.

Tak, ale rząd nie buduje ich fizycznie...

Owszem, ale ma narzędzia do tego, aby nadzorować, aby pilnować tych inwestycji, aby w sposób adekwatny do sytuacji reagować. Nie reaguje.

Natomiast droga S5 ma w ogóle pecha, bo miała być już przygotowana na Euro 2012 i potem były kolejne terminy. Gazeta Wyborcza pisała spory artykuł o tym niedawno, jakie terminy kolejne mijały przy okazji tej inwestycji, więc nie tylko ten rząd jest za nią odpowiedzialny...

Wybudowaliśmy gigantyczną liczbę dróg ekspresowych i autostrad, wykonywaliśmy remonty, wprowadziliśmy program tak zwanych schetynówek. (...) Skala inwestycji drogowych w Polsce, jak się spojrzy na mapę sprzed 10 lat i dzisiaj, to jest niebo, a ziemia. Oczywiście, są to trudne inwestycje, ale trzeba umieć nad nimi panować, prognozować, pilnować. Mam osobistą satysfakcję, że będąc w resorcie infrastruktury doprowadziłem, nie bez przeszkód, nie bez trudności, do tego, że droga S5 została zakontraktowana, zostały znalezione pieniądze, a przede wszystkim podpisano umowy. Przykład drogi S10, która również znalazła się w moim programie dróg krajowych, gdzie ogłosiłem przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe: rząd PIS w jeden dzień przetarg unieważnił. Temat zatrzymał się w miejscu. A pewnie byśmy już tą drogą jeździli... (...)


wybory

Zobacz także

Krzysztof Kukucki

Krzysztof Kukucki

Ewa Koman

Ewa Koman

Anna Jackowska

Anna Jackowska

Łukasz Schreiber

Łukasz Schreiber

Jan Krzysztof Ardanowski

Jan Krzysztof Ardanowski

Arkadiusz Fajok

Arkadiusz Fajok

Jan Szopiński

Jan Szopiński

Adrian Mól

Adrian Mól

Jarosław Wojtas

Jarosław Wojtas

Joanna Czerska-Thomas

Joanna Czerska-Thomas

O ważnych sprawach z ważnymi gośćmi...

„Rozmowa Dnia” – od poniedziałku do piątku
po wiadomościach o godzinie 8:30.
Prowadzą: Agnieszka Marszał i Maciej Wilkowski.

Na Wasze pytania i uwagi czekamy
pod adresem mailowym:
rozmowadnia@radiopik.pl


26 15922126961070
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę