Niedziela, 08 grudnia 2019 r.   Imieniny: Marii, Światozara, Makarego
Polskie Radio PiK » Rozmowa dnia » Rozmowa dnia
2019-10-03, 06:03 Michał Jędryka

Paweł Olszewski [wideo]

Paweł Olszewski. Fot. Archiwum
Paweł Olszewski. Fot. Archiwum
Rozmowa Dnia - poseł Paweł Olszewski
Gościem Rozmowy dnia był poseł Paweł Olszewski (PO). Posła pytaliśmy między innymi o budowę kluczowych dla Bydgoszczy dróg S5 i S10, współpracę w ramach województwa — czy jest możliwe wspólne działanie dla dobra regionu i dla dobra Bydgoszczy oraz o co tak naprawdę spierają się Polacy?

Michał Jędryka: Mówi pan dużo o budowie dróg S5 i S10, używa pan również tych argumentów w swoim spocie wyborczym, natomiast budowa drogi S5 się opóźnia, i z tego również pan uczynił argument. Czy rzeczywiście jest to argument w walce politycznej?

Absolutnie nie. Ja oczywiście mówię dużo o drogach, jak państwo wiedzą, byłem wiceministrem infrastruktury i bezpośrednio odpowiadałem za przygotowanie programu budowy dróg krajowych, w którym droga S5 się znalazła. Co więcej, osobiście doprowadziłem do podpisania umów na wszystkie odcinki S5, jeszcze przed wyborami, i nie mówię o S5 i S10, która jest równie ważna, od niedawna, tylko mówię od w zasadzie czterech lat. Kataklizm, który się będzie dział na budowie drogi S5 przewidywałem już 3 lata temu. Wówczas, na posiedzeniu sejmu, jeden z ministrów infrastruktury, powiedział mi, żebym nie panikował. Dzisiaj okazuje się, że moje obawy i przepowiednie właśnie się spełniają.

Czyli uważa Pan, że już wtedy można było coś zrobić, żeby ta budowa była szybciej skończona?

Tak. Zostawiliśmy na stole obecnemu rządowi dwa rozwiązania prawne, które mogły w sposób zasadniczy przyspieszyć budowę drogi S 5. Pierwsze rozwiązanie polegające na tym, że w trybie bezprzetargowym, zamawiający, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mogła podpisać aneks z wykonawcami o wzrost cen materiałów, usług, kosztów pracy. W zasadzie tego nie uczyniono. Drugie rozwiązanie polegało na tym, iż wykonawca na wniosek podwykonawców, to znaczy zamawiający na wniosek podwykonawców, mógł w sposób bezpośredni dokonywać płatności na rzecz podwykonawców. Na kilkaset, o ile dobrze pamiętam, wniosków na trasie S5, zaledwie 20 podwykonawców zostało zaakceptowanych. A na niektórych odcinkach mamy sytuację następującą: rzeczowe wykonanie S5 jest na poziomie około 20 procent, a wypłaconych pieniędzy było na poziomie 50 procent, i to nie do podwykonawców, którzy padają, mając realne problemy, ale bezpośrednio do tych, którzy budują.

Tak, ale tutaj głównym aktorem była firma włoska Pizzarotti, która okazała się nierzetelna, i z którą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowy, natomiast pozostali wykonawcy, w tych samych warunkach, jakoś dają sobie radę...

Właśnie nie dają sobie rady. Wzrost zaangażowania na jednym z odcinków Żnin - Szubin w ciągu roku wzrósł zaledwie o 2 procent. Zaraz skończy się perspektywa unijna. Dzisiaj powinniśmy wszyscy jeździć już całą drogą S5. Przewiduję, o czym również mówiłem ostatnio publicznie, że z pozostałych odcinków wykonawcy również będą schodzili. Resort infrastruktury kompletnie nie radzi sobie z budową tej drogi. Kompletnie zaniechał działania na rzecz wybudowania tej drogi. Jestem, niestety, mówię to z wielkim ubolewaniem, bowiem ta droga i te inwestycje są najbliższe mojemu sercu, pełen obaw, że za chwilę będziemy mieli rozryte korytarze drogowe, a w nowej perspektywie unijnej nie będzie środków na sfinansowanie tej inwestycji. Budżet państwa tych wszystkich dróg nie udźwignie. Obecny rząd nie wybudował sam z siebie ani jednego kilometra dróg ekspresowych, autostrad. Oddaje to, co było za naszych czasów przygotowane. Rząd nie rozpoczął żadnych inwestycji od a do z.

Sam pan kiedyś mówił, że to nie rząd buduje drogi, tylko budują wykonawcy...

Nie, nie, rząd buduje: zawiera umowy, ma pieniądze z programu budowy dróg krajowych. Z jednej strony jest finansowanie budżetowe za pośrednictwem krajowego funduszu drogowego, z drugiej strony za pośrednictwem środków unijnych. Takie były priorytety w tej perspektywie unijnej i to rząd decyduje, jakie drogi i kiedy mają być zbudowane.

Tak, ale rząd nie buduje ich fizycznie...

Owszem, ale ma narzędzia do tego, aby nadzorować, aby pilnować tych inwestycji, aby w sposób adekwatny do sytuacji reagować. Nie reaguje.

Natomiast droga S5 ma w ogóle pecha, bo miała być już przygotowana na Euro 2012 i potem były kolejne terminy. Gazeta Wyborcza pisała spory artykuł o tym niedawno, jakie terminy kolejne mijały przy okazji tej inwestycji, więc nie tylko ten rząd jest za nią odpowiedzialny...

Wybudowaliśmy gigantyczną liczbę dróg ekspresowych i autostrad, wykonywaliśmy remonty, wprowadziliśmy program tak zwanych schetynówek. (...) Skala inwestycji drogowych w Polsce, jak się spojrzy na mapę sprzed 10 lat i dzisiaj, to jest niebo, a ziemia. Oczywiście, są to trudne inwestycje, ale trzeba umieć nad nimi panować, prognozować, pilnować. Mam osobistą satysfakcję, że będąc w resorcie infrastruktury doprowadziłem, nie bez przeszkód, nie bez trudności, do tego, że droga S5 została zakontraktowana, zostały znalezione pieniądze, a przede wszystkim podpisano umowy. Przykład drogi S10, która również znalazła się w moim programie dróg krajowych, gdzie ogłosiłem przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe: rząd PIS w jeden dzień przetarg unieważnił. Temat zatrzymał się w miejscu. A pewnie byśmy już tą drogą jeździli... (...)


wybory

Zobacz także

2019-10-25, godz. 06:57 Marcin Sypniewski [wideo] Gościem Rozmowy Dnia był Marcin Sypniewski, lider Konfederacji w Bydgoszczy. Polityk komentował nowy podział sceny politycznej: wejście do Sejmu Lewicy i Konf ... » więcej 2019-10-24, godz. 06:03 Tomasz Latos [wideo] Gościem Rozmowy dnia był poseł Tomasz Latos, a rozmawialiśmy między innymi o rozpoczynającej się kadencji Sejmu, a także o sporze w bydgoskiej Radzie Miasta o ... » więcej 2019-10-23, godz. 06:03 Dariusz Kurzawa [wideo] Gościem Rozmowy dnia był Dariusz Kurzawa, poseł-elekt PSL. Pytaliśmy polityka o to, czym zajmie się w Parlamencie, jakie sprawy naszego regionu są do załatwie ... » więcej 2019-10-22, godz. 06:00 Kosma Złotowski [wideo] Gościem „Rozmowy dnia” w Polskim Radiu PiK był europoseł Kosma Złotowski, którego pytaliśmy między innymi o głosowanie w Parlamencie Europejskim nad wyborem K ... » więcej 2019-10-21, godz. 06:02 Łukasz Schreiber [wideo] Gościem Rozmowy dnia był minister Łukasz Schreiber, sekretarz stanu w kancelarii premiera, równocześnie wybrany posłem kolejnej kadencji, a rozmawialiśmy międ ... » więcej 2019-10-18, godz. 08:45 Andrzej Kobiak O roli Senatu w nowej kadencji. Kto powinien zostać marszałkiem tej izby oraz czy - tak jak chce opozycja - wzrośnie rola Senatu, w sytuacji gdy Prawo i Spraw ... » więcej 2019-10-17, godz. 06:00 Marcin Sypniewski [wideo] Gościem Rozmowy dnia był Marcin Sypniewski, lider Konfederacji w okręgu bydgoskim. 11 mandatów Konfederacji to sukces czy porażka? W jakich sprawach Konfedera ... » więcej 2019-10-16, godz. 06:03 Zbigniew Girzyński [wideo] Gościem Rozmowy dnia był poseł elekt Zbigniew Girzyński. Rozmawialiśmy o planach i perspektywach na najbliższą kadencję, a także o polityce historycznej Polsk ... » więcej 2019-10-15, godz. 06:19 Radosław Sajna [wideo] Gościem Rozmowy Dnia był prof. Radosław Sajna - politolog z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. O wynikach wyborów ze szczególną uwagą na uwarunko ... » więcej 2019-10-14, godz. 05:55 Radosław Sojak [wideo] Gościem Rozmowy dnia był socjolog, prof. Radosław Sojak, a rozmawialiśmy o wstępnych wynikach wyborów, pierwszych powyborczych komentarzach i deklaracjach ora ... » więcej
23456