Prof. Joanna Madalińska-Michalak

2019-05-08
Prof. Joanna Madalińska-Michalak Źródło: old-www.pedagog.uw.edu.pl

Prof. Joanna Madalińska-Michalak Źródło: old-www.pedagog.uw.edu.pl

PR PiK - Rozmowa Dnia - prof. Joanna Madalińska-Michalak

Jaka jest siła i jakie są słabości polskiego systemu edukacji? Gościem Rozmowy Dnia była prof. Joanna Madalińska-Michalak z Uniwersytetu Warszawskiego, przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.

Robert Erdmann: Jaka jest kondycja polskiej edukacji?
Prof. Joanna Madalińska-Michalak: - To złożone pytanie, bo powinniśmy wziąć pod uwagę różnego rodzaju wskaźniki - m.in. czy chcemy na ten problem spojrzeć z perspektywy współpracy rodziców ze szkołą, także z punktu widzenia tego, jaki jest nauczyciel w szkole czy jak uczniowie widzą szkołę i swoją edukację. Takie pytania można by mnożyć i dopiero odpowiedzi na wszystkie dałyby pełną odpowiedź na pytanie "jaka jest kondycja polskiej edukacji".
My często narzekamy na naszą edukację, ale na uczelni mam kontakt z wykładowcami z zagranicy, którzy bardzo cenią polskich studentów. To ciekawy wskaźnik, który pokazuje, że nie doceniamy w kraju tego, co uzyskujemy w szkołach, natomiast kiedy studenci wyjeżdżają są bardzo pozytywnie oceniani za swoją wiedzę i kompetencje.

Podobnie jest z nauczycielami czy systemem edukacji?
- Tu jest trochę inna sytuacja, bo jak wiemy w Unii Europejskiej zachęcamy nauczycieli do mobilności, do podejmowania pracy za granicą. Tu pojawia się jednak problem uznawania kwalifikacji nauczycieli. Ci, którzy mają w Polsce pełne kwalifikacje, na przykład w Wielkiej Brytanii na początku mogą pełnić jedynie rolę asystenta nauczyciela. Trudno więc określić, jak jest oceniany polski nauczyciel przez pryzmat nauczycieli z zagranicy.

Wspomniała pani o asystentach nauczycieli w Wielkiej Brytanii. W Polsce trudno to sobie nawet wyobrazić. Czyli systemy jednak się różnią?
- Oczywiście, choć my też mamy asystentów nauczycieli, zwłaszcza w klasach, w których są uczniowie ze specjalnymi potrzebami. Niemniej jednak - choć od strony prawnej są możliwości, to w praktyce - głównie ze względów finansowych i organizacyjnych - brakuje nam asystentów nauczycieli. Dzięki nim nauczyciel prowadzący zajęcia z danego przedmiotu mógłby skupić się tylko na tym, a nie na pomocy uczniowi, który ma specjalne potrzeby.

W Polsce nauczyciel nie ma swojego biurka - jest tylko wielki pokój nauczycielski. Nie ma też telefonu służbowego, więc z prywatnego musi załatwiać sprawy wycieczek szkolnych i inne. Przyzwyczailiśmy się do pewnych rzeczy, do których chyba przyzwyczajać się nie powinniśmy?
- Tu się w pełni zgadzam, choć jestem przeciwniczką wszelkiej generalizacji. Jak pracuję na przykład w Warszawie z dyrektorami szkół, podczas warsztatów często dzielą się swoimi doświadczeniami i opowiadają, jak organizują pracę nauczycielom. Wiem, że są w Polsce szkoły, które mają warunki ku temu, żeby nauczyciel miał tam swoje biurko, ale są też takie, gdzie takich warunków kompletnie nie ma. Sytuacja jest dosyć zróżnicowana, niemniej jednak w naszym kraju wciąż mówimy o wydatkach na oświatę. Zmieniłabym to pojęcie i powiedziała, że powinniśmy inwestować w nauczycieli w szkole. Edukacja jest bardzo poważnym zadaniem, które bierze na siebie państwo, dlatego należy postrzegać ją właśnie poprzez pryzmat inwestycji, a nie wyłącznie wydatków. Nie powinniśmy więc przyzwyczajać się, że nauczyciele dokładają swoją energię i środki finansowe do edukacji. Że korzystają z własnych telefonów komórkowych czy z własnego komputera do pracy (...).

Zobacz także

Rafał Bruski

Rafał Bruski

Dariusz Wieczorek

Dariusz Wieczorek

Rafał Sobolewski

Rafał Sobolewski

Marcin Sypniewski

Marcin Sypniewski

Jakub Mikołajczak

Jakub Mikołajczak

Marcin Skalski

Marcin Skalski

Agnieszka Łoboda

Agnieszka Łoboda

Marek Wojtkowski

Marek Wojtkowski

Krzysztof Kukucki

Krzysztof Kukucki

Ewa Koman

Ewa Koman

O ważnych sprawach z ważnymi gośćmi...

„Rozmowa Dnia” – od poniedziałku do piątku
po wiadomościach o godzinie 8:30.
Prowadzą: Agnieszka Marszał i Maciej Wilkowski.

Na Wasze pytania i uwagi czekamy
pod adresem mailowym:
rozmowadnia@radiopik.pl


26 15922126961070
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę