Wtorek, 23 lipca 2019 r.   Imieniny: Stwosza, Bogny, Brygidy
Polskie Radio PiK » Rozmowa dnia » Rozmowa dnia
2019-01-14, 06:00 Robert Erdmann

Kosma Złotowski

Kosma Złotowski. Fot. Archiwum
Kosma Złotowski. Fot. Archiwum
PR PiK - Rozmowa Dnia - Kosma Złotowski
- Wygraliśmy bitwę, ale nie wojnę - mówią przedstawiciele polskich firm transportowych o decyzji Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego, która odrzuciła część zapisów pakietu mobilności. Czy oznacza to czas spokoju dla polskich przewoźników w krajach unijnych? Pytanie zadaliśmy europosłowi PiS Kosmie Złotowskiemu.

Robert Erdmann: Kilka dni temu Komisja Transportu odrzuciła dwa z trzech sprawozdań wchodzących w skład tzw. pakietu mobilności. Depesze informowały, że udało się odrzucić "regulacje uderzające w polskie firmy transportowe". Co udało się odrzucić, a co nie?
Kosma Złotowski: No właśnie, to nie jest jest jasne. Jeśli chodzi o projekt - to tak, ale czy w związku z tym upada całość jako pakiet, czy też nie - tego nie wiadomo. Nie udało się odrzucić raportu socjalistycznego posła z Niemiec - pana Izmaiła Ertuga - ten raport dotyczył watunków kabotażu. Praktycznie mówił, by kabotażu w Unii Europejskiej nie było.

Co to jest kabotaż?
- To usługa transportowa, wykonywana przez firmę na terenie kraju, w którym nie ma ona swojej siedziby, czyli polskie ciężarówki wożą towary w Niemczech czy w Holandii.
Jeśli chodzi o dwie pozostałe propozycje - jedna dotyczy wyłączenia spod dyrektywy o delegowaniu pracowników, tych z sektora transportu, przede wszystkim chodzi tu o kierowców. I wreszcie trzecia, związana z warunkami pracy kierowców - projekt zupełnie nierealny, pozbawiony przyczepności do ziemi i do realiów, ale jednocześnie sprawiający, że koszty transportu bardzo by wzrosły, również koszty naszych polskich firm.
Tak się złożyło w ostatnich latach, że Polska, ale także inne kraje Europy Wschodniej - Litwa, Łotwa, Estonia, ale również Węgry, Bułgaria czy Rumunia wykorzystały okres bytności w Unii Europejskiej i wszystkie deklaracje o jedności rynku...

... i konkurencyjności.
- Zainwestowaliśmy ogromne pieniądze w rozwój sektora transportu i to właśnie z tych krajów pochodzi większość ciężarówek jezdżących po Europie. Z samej Polski to 200 tys. ciężarówek.

Wróćmy jeszcze do trzeciego sprawozdania. Maciej Wroński - prezes Transport Logistyka Polska mówi o nim: "Cofamy się o 20 lat i likwidujemy wspólny rynek usług. Przyjęte poprawki zakładają, że firmy transportowe muszą większość swojej działalności prowadzić na terenie kraju, w którym są zarejestrowane. Jeśli pracownik większość swojego czasu spędza w innym kraju, stosuje się wobec niego Rozporządzenie Rzym I, czyli umowa ma być zawarta zgodnie z prawem np. przykład niemieckim czy francuskim. Nie ma mowy o delegowaniu pracowników" - tłumaczy Wroński. Czyli - jeśli ktoś codziennie z Polski wiezie coś do Lipska, po czym wraca - ma zostać zatrudniony według niemieckich czy francuskich przepisów. Jeśli ten przepis przejdzie, to kończy się era dominacji polskich firm transportowych na rynku europejskim.
- Jeśli to przejdzie, to kończy się era dominacji polskich firm transportowych na rynku kabotażu, to znaczy usług, wykonywanych poza krajem swojej własnej siedziby. Mamy więc teraz pytanie - są trzy projekty i wszystkie funkcjonowały nie oddzielnie, ale w ramach pakietu. Czy w związku z tym, że dwa absolutnie przepadły, ten jeden miałby wejść w życie? Chyba nie. Dziś popołudniu koordynatorzy polityczni, czyli przedstawiciele grup politycznych w Komisji Transportu będą się zastanawiać , co dalej. (...)

Zobacz także

2019-07-23, godz. 06:00 Jarosław Jakubowski Teatr zawsze był jakoś związany z polityką. Na scenie teatralnej odbija się nie tylko scena polityczna, ale i walka politycznych idei. Na czym związki te pole ... » więcej 2019-07-22, godz. 06:00 Piotr Malich Gościem Rozmowy Dnia był Piotr Malich, bydgoski działacz partii Zieloni. Zapytaliśmy go o to, z kim ugrupowanie chce iść wspólnie do Sejmu, o postulaty partii ... » więcej 2019-07-19, godz. 06:00 Mikołaj Bogdanowicz O szacowaniu strat w rolnictwie spowodowanych suszą w Kujawsko-Pomorskiem, o przywracaniu zlikwidowanych połączeń autobusowych w ramach Funduszu Rozwoju Przew ... » więcej 2019-07-18, godz. 06:01 Tomasz Latos Gościem Rozmowy Dnia był poseł PiS Tomasz Latos. Polityk odpowiadał na pytania o pomysł jego partii na kampanię wyborczą oraz o to czy obawia się, że opozycja ... » więcej 2019-07-17, godz. 06:00 Joanna Czerska-Thomas Kogo w wyborach parlamentarnych wystawi w Kujawsko-Pomorskiem .Nowoczesna? Czy jest w stanie funkcjonować samodzielnie? O tym m.in. w Rozmowie Dnia Polskiego ... » więcej 2019-07-16, godz. 06:00 Wanda Nowicka Gościem Rozmowy Dnia była Wanda Nowicka, była wicemarszałek Sejmu, obecnie polityk Wiosny Roberta Biedronia. Czy Wiosna pójdzie do wyborów sama, czy w sojuszu ... » więcej 2019-07-15, godz. 06:00 Krzysztof Drozdowski Co po wyborach do Parlamentu Europejskiego zostało z Konfederacji? Jak do kolejnej kampanii, tym razem do krajowego parlamentu, przygotowuje się Federacja dla ... » więcej 2019-07-12, godz. 06:00 Tomasz Latos Czy kryzys lekowy został skutecznie zażegnany? Czy powinniśmy się już przygotować na to, że co jakiś czas będą w Polsce problemy z zakupem leków? Skąd wzięły ... » więcej 2019-07-11, godz. 06:00 Marcin Wroński Kraje Zachodniej Europy mają po kilka tysięcy przetwórni ekologicznej żywności. W Polska zaledwie 700. Jak można poprawić tę sytuację? Pytaliśmy o to podczas ... » więcej 2019-07-10, godz. 06:00 Paweł Skutecki Dlaczego uchwała bydgoskiej Rady Miasta, dotycząca przyjmowania dzieci do żłobków jest dyskryminująca? Co zdecydowało o jej zaskarżeniu do wojewody? Czy Kukiz ... » więcej
12345