Barbara Nawrocka

2018-08-21
Barbara Nawrocka

Barbara Nawrocka

Czy rezygnacje pacjentów z wizyt u specjalistów pogarszają dostęp do usług medycznych? Co jest tego przyczyną? Jak zapobiec temu zjawisku? O tym w Rozmowie Dnia z Barbarą Nawrocką z NFZ rozmawiał Michał Jędryka.

Michał Jędryka: Pacjenci nie przychodzą na umówione wizyty do specjalistów. Czy to nowy problem?

Barbara Nawrocka: Nie jest to nowy problem, to problem do którego media powróciły, po sygnałach od placówek medycznych, my jako płatnik już zajmowaliśmy się tym problemem kilka lat temu. W 2016 roku przeprowadziliśmy taką analizę, zwracaliśmy się do świadczeniodawców, do placówek medycznych, z którymi mamy podpisane umowy, o to aby przekazali informacje na temat tego ilu pacjentów nie zgłosiło się na umówioną wizytę i nie uprzedziło o tym, już wówczas te dane były zatrważające, bo to było w skali roku kilka tysięcy osób, myślę o dużych poradniach, szpitalach, gdzie pacjenci się nie pojawili i nie poinformowali o tym. Był też przykład, który utkwił mi w pamięci, to mały gabinet okulistyczny, w ciągu roku nie zgłosiło się na wizytę i nie odwołało jej 80 pacjentów - w takim małym jednoosobowym gabinecie! Gdyby tych 80 pacjentów poinformowało panią doktor, że się nie zgłoszą, 80 osób z kolejki mogłoby skorzystać z wizyty. To stały problem.

Gdyby pacjenci informowali odpowiednio wcześniej, że nie przyjdą na umówioną wizytę, mogłoby się to przyczynić do skrócenia kolejek. Co wpływa na długość takiej kolejki?

Gdy pacjent nie informuje, że nie może przyjść - to jest jeden z elementów powstawania kolejek, ważny bo skala problemu jest dość duża. Na długość kolejek - nie uciekniemy od tego - wpływa również wielkość środków finansowych, które przeznaczane są na świadczenia zdrowotne. Wielkość budżetu, którym dysponujemy zależy oczywiście od ściągalności składek zdrowotnych. Kolejny powód to brak lekarzy. Tylko w naszym województwie brakuje ponad dwóch tysięcy lekarzy różnych specjalności, w tym lekarzy rodzinnych, chirurgów, stomatologów, psychiatrów, logopedów, można by tutaj mnożyć te specjalności, których brakuje, przez to jest też mniejsza dostępność, bo mniej jest lekarzy w systemie. (...).

Na ile nie opuszczanie wizyt mogłoby wpłynąć na skrócenie kolejek? Jaka jest skala tego zjawiska?

Chce jeszcze zwrócić uwagę, że zgodnie z obowiązującym prawem, pacjent, który z jakiegoś powodu nie może stawić się na wizytę, jest zobowiązany powiadomić placówkę medyczną...

Ale nie ma za to sankcji.

Nie ma za to sankcji, jest obowiązek, ale nie ma kar. Pacjent może to zgłosić różnymi drogami: osobiście, telefonicznie, wiele placówek daje możliwość zawiadomienia sms, jest też rejestracja elektroniczna, tak również można odwołać wizytę. Z informacji, które posiada NFZ, wynika, a mówię o naszym oddziale, że tylko w ciągu 7 miesięcy tego roku, czyli od stycznia do lipca, w kilku wybranych rodzajach świadczeń, nie zgłosiło się na wizyty 6 i pół tysiąca osób czyli 13 procent. Gdyby te 6 i pół tysiąca pacjentów wcześniej poinformowało placówki to kolejne 6 i pół tysiąca osób, które oczekują w kolejkach mogłoby z tej wizyty skorzystać szybciej. My musimy wziąć pod uwagę różne losowe sytuacje, ale w miarę możliwości prosimy informować, o tym, że nie przyjdziemy na wizytę.
Polskie Radio PiK - Rozmowa Dnia - Barbara Nawrocka

Zobacz także

Piotr Hemmerling

Piotr Hemmerling

Jacek Janiszewski

Jacek Janiszewski

Bartosz Szymanski

Bartosz Szymanski

Jan Krzysztof Ardanowski

Jan Krzysztof Ardanowski

Tomasz Błaszczyk

Tomasz Błaszczyk

Paweł Gulewski

Paweł Gulewski

Jan Rulewski

Jan Rulewski

Krystyna Watkowska

Krystyna Watkowska

Joanna Czerska-Thomas

Joanna Czerska-Thomas

Krzysztof Kukucki

Krzysztof Kukucki

O ważnych sprawach z ważnymi gośćmi...

„Rozmowa Dnia” – od poniedziałku do piątku
po wiadomościach o godzinie 8:30.
Prowadzą: Agnieszka Marszał i Maciej Wilkowski.

Na Wasze pytania i uwagi czekamy
pod adresem mailowym:
rozmowadnia@radiopik.pl


26 15922126961070
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę