duży kontrast mapa strony
Strona startowa » Rozmowa dnia » Rozmowa dnia

Henryk Rozen

Henryk Rozen, fot. Ewa DąbskaW Toruniu rozpoczęły się przesłuchania słuchowisk i reportaży zgłoszonych do Międzynarodowego Konkursu Artystycznych Form Radiowych Grand PiK 2018. O poziomie prac i o tym, czy artystyczna forma ma szansę istnienia we współczesnym radiu, z Henrykiem Rozenem, jurorem, reżyserem słuchowisk radiowych i spektakli teatralnych, laureatem wielu międzynarodowych nagród, m.in. Prix Italia, rozmawia Ewa Dabska.

Ewa Dąbska: W Toruniu rozpoczął się Międzynarodowy Konkurs Artystycznych Form Radiowych Grand PiK, jest konkurs, ale mamy także warsztaty sztuki radiowej, słuchamy wszystkich 19 prac i dyskutujemy. Czy poziom jest zadowalający tak wymagającego jurora jak Henryk Rozen, jest pan zdobywcą Prix Italia i wielu, wielu innych nagród?

Henryk Rozen: Tak, poziom jest zadowalający, żeby powiedzieć to ogólnie, nikogo nie obrażając i nikomu nie robiąc nadziei przed rozstrzygnięciem konkursu. Jest sporo takich tematów, które dotąd nie istniały, zdarzyło się na przykład, co jest bardzo zaciekawiające, dokumentalne słuchowisko hagiograficzne, o bardzo interesującej postaci Pomorza, mało znanej, także jeśli idzie o takie poznawcze walory tych wszystkich utworów, to to jest mocna strona tego konkursu, dlatego że te wszystkie utwory, gorzej, lepiej zrobione, bardziej przemyślane, czy mniej przemyślane, wszystkie są jednak zrobione w interesie słuchacza. To jest coś co przynosi rzetelną informację o jakichś zdarzeniach i są to rozważania filozoficzne lub mniej filozoficzne na tematy istotne i słucha się tego wszystkiego dobrze. Poza wszystkim trzeba też powiedzieć, że ostatnimi czasy reportażyści, zrobili się zwięźli i chwała im za to. Kolejną rzeczą jest, to też warte odnotowania, że prawie wszystkie rozgłośnie mają tutaj swoją reprezentację i to jest ważne, bo to nie chodzi tylko o zintegrowanie środowiska, ale to chodzi także o to jak będziemy traktowali ten rodzaj programów w przyszłości, dlatego że, tak jak inne dziedziny życia kulturalnego, tak i radio podlega różnego rodzaju przemianom, po części przenosi się do Internetu, po części wzbogaca się o wizualizacje, to się troszeczkę zmieniło, a już w ostatnich latach bardzo się zmieniło. Jeżeli w następnych latach pójdzie to dalej w tym kierunku, to prawdopodobnie będziemy mieli jakąś nową hybrydę multimedialną, bo tak ku temu wszystko prowadzi. Pojawiły się również zjawiska takie, które są z gatunku u nas trochę mało popularnego: ars acustica - buduje się te atmosfery dźwiękowe, niestety jeszcze się tego nie nauczyliśmy, bo żeby to brzmiało dobrze, naprawdę trzeba się natrudzić, trzeba dobrać tak dźwięki, żeby z tego się robiła rzeczywista kompozycja, a nie zbiór jakichś bardziej oryginalnie lub mniej brzmiących dźwięków. Takie zjawiska przy okazji tego konkursu też nam się pojawiły. Jeżeli ktoś sobie to wybrał jako punkt wyjścia lub jako główny temat, to jeśli chce opowiedzieć coś więcej musi bardzo ostrożnie z tym postępować, ponieważ może się okazać, że nikt tak naprawdę nie zrozumie o co mu właściwie szło, no i są, oczywiście, jeszcze takie zjawiska które dotyczą historii. To się też pojawiło, bo jest w tej chwili taka tendencja do tego, żeby pewne rzeczy przywrócić świadomości Polaków, na przykład to że za całym zjawiskiem żołnierzy wyklętych idzie sfera ich rodzin, odczuć, jak radzili sobie z odium, że ich dziadkowie, ojcowie byli bandziorami i to się za tymi ludźmi ciągnęło bardzo długo, dziś nikt nie ma świadomości, że to mógł być problem, ale rozliczenie się z tymi rzeczami i pokazanie różnych aspektów tego jest bardzo ważne, ja myślę, że jeszcze długo będziemy tę tematykę "młócić" na różne sposoby, żeby z tego materiału jakieś złote ziarenka dla nas wyłowić.

Jaka jest przyszłość artystycznej formy radiowej?

Nie sądzę, żebyśmy byli przed jakimś generalnym kryzysem prezentacji dźwiękowej. Natomiast podwyższają się wymagania odbiorcy. To nie jest tylko tak, że ludzie chcą słuchać szybko. To nie jest dokładnie prawda. Oni chcą słuchać szybko jak coś jest oczywiste, bo to jest na tej zasadzie: aha, ten zrobił to? To szybciej, szybciej, do puenty, proszę szybciej. Jednak jeśli tam jest coś, co wytrąca z tego takiego trybiku banalnego, oczywistego myślenia, to wówczas, to jest zupełnie co innego i ludzie tego zupełnie inaczej słuchają. To czy nas będą słuchać, to zależy w głównej mierze od nas samych, także tu chodzi o taką sprawę, że ten który tworzy powinien być twórczy, umieć zauważyć coś w rzeczywistości, czego ktoś inny jeszcze nie zauważył, albo przechodził nad tym obojętnie, bo rzecz jest oczywista, a w tej oczywistości, też może być jakaś zagadka, zaskoczenie, tajemnica, więc nie jestem takim pesymistą co do rozwoju radia. Druga sprawa: wydaje mi się, że od momentu kiedy jesteśmy w stanie używając prostej kamery, czy kamerki internetowej robić sprawozdania z tego co robimy dodatkowo, myślę, że to jest jeszcze jeden taki czynnik przyciągający uwagę odbiorcy.

Na co jury zwraca głównie uwagę?

Mogę mówić tylko za siebie, dlatego że jury, jak to jury, każdy członek ma swoje własne gusta. Ja staram się zawsze, przede wszystkim, jakby narzucić współdziałającym jurorom to, żebyśmy bronili słuchacza, że my działamy w interesie słuchacza, że my możemy mieć bardzo ciekawe rzeczy do powiedzenia, ale musimy to robić dla niego. Po to jest radio, że jeżeli strzelamy w kosmos sobie a muzom, nie jest to nikomu do niczego potrzebne, w związku z tym [twórca dop. red] powinien się koncentrować na tym, żeby coś temu odbiorcy przekazać. Kiedy ja słucham to mnie zawsze interesuje taka prosta sprawa: czy kiedy włączę radio i zacznę tego słuchać, to kiedy mam ochotę to wyłączyć, to bez wątpienia coś jest nie tak. A co jest nie tak na ogół? Bo to nie jest tak, że ludzie nie mają pomysłu i nie zauważają rzeczy, zauważają bardzo ciekawe rzeczy i tu jest też kilka takich spraw, że zauważają bardzo interesujące zjawiska, albo jakieś postawy i potem nie są w stanie ocenić, gdzie należy to skończyć, bo jeżeli się przesunie tę granicę do tego momentu, że człowiek nagle ma wrażenie: aha to jest oczywistość, jeżeli dochodzi do takiego wniosku, to to nie jest zwycięstwo, to jest raczej klęska.

Wojciech MojzesowiczStworzenie holdingu, który ustabilizuje rynki rolne, dopłaty do paliw dla rolników i pomoc tym, których gospodarstwa ucierpiały z powodu suszy - to część planu dla rolnictwa, ogłoszonego w środę przez ministra rolnictwa. Czego potrzeba polskie ...

Krzysztof SędzikowskiPolski Fundusz Rozwoju i Pesa podpisały we wtorek umowę inwestycyjną, przewidującą zaangażowanie się PFR w finansowanie bydgoskiej spółki. Fundusz zainwestuje w nią prawie 300 mln zł, przejmując prawie 100 proc. akcji. Czy to koniec kłopotów b ...

Marek IwińskiTrwa remont nawierzchni Starego Rynku w Bydgoszczy. Jak będzie wyglądał Rynek po zakończeniu prac? Czy stanie na nim Pomnik Króla Kazimierza Wielkiego? Czy reklamy przestaną szpecić miasto, a tabliczki z numerami domów otrzymają nową, jednolit ...

Adam DudziakBydgoscy radni przyjęli niedawno uchwały w sprawie liczby punktów sprzedaży alkoholu w mieście. Tymczasem swoje zdanie na ten temat mogą wyrażać Rady Osiedli. Czy nowe regulacje mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa w mieście? Jakie jeszcze dzi ...

Piotr KrólGościem Rozmowy Dnia był poseł Piotr Król - członek sejmowej komisji infrastruktury. Tematem były prace mające na celu likwidację zagrożeń dla ludzi i przyrody, jakie pozostawiły po sobie Zakłady Chemiczne Zachem i przyszłość bydgoskiej PESY. ...

Jan SzopińskiCzy pomnik Kazimierza Wielkiego powinien zostać przeniesiony na Stary Rynek w Bydgoszczy? Dlaczego na etapie projektowania nie myślano o większej widowni na nowym - olimpijskim basenie Astorii? Czy Stowarzyszenie Piłkarskie Zawisza powinno wró ...

Tomasz LatosMinisterstwo Zdrowia zaprezentowało nową politykę lekową na lata 2018-22. W dokumencie jest mowa o bezpieczeństwie produkcji, dostępności leków, czy refundacji. Na czym ma polegać nowa polityka lekowa? Co z tego będą mieli pacjenci ? Czy leki ...

Dominik GajewskiSejm przed tygodniem przyjął tzw. pakiet odpadowy, którego skutkiem ma być uszczelnienie przepisów oraz walka z patologiami w gospodarce śmieciowej. Teraz projektami ustaw zajmuje się Senat. Głosowanie przewidziano na koniec obecnego posiedzen ...

Piotr KrólDlaczego kandydatem Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Inowrocławia został Ireneusz Stachowiak, a nie nie Marcin Wroński? Komitet polityczny PiS zdecydował, że w wyborach samorządowych nie będą mogli startować kandydaci zajmujący wysokie stano ...

Kosma ZłotowskiGościem Rozmowy Dnia jest europoseł PiS Kosma Złotowski. Czy batalia w sprawie przepisów o delegowaniu pracowników została już wygrana? Jaki los czeka polskie firmy transportowe, które działają na terenie Unii Europejskiej? Jak zostało w Parla ...

12345
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności

Zamieszczone na stronach internetowych www.radiopik.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazą danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Polskie Radio Regionalną Rozgłośnię w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw” S.A. na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie przedmiotowych materiałów przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Rozumiem i wchodzę na stronę